• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vertikaal zoeken combineren met retourneren waarde van dichtstbijzijnde datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

Winston60

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2017
Om een controle op juistheid van huurprijs op ingangsdatum contract te kunnen doen, zoek ik naar een oplossing.

Het resultaat van de formule in cel D van tabblad wws zou ik als volgt omschrijven.

Geef de waarde van de vhe uit tabblad wws van de datum die (net) voor ingangsdatum cel B (tabblad huur) ligt.

Bij voorbaat dank voor het meedenken!

Bijlagen

Zal wellicht aan mij liggen, maar kan er niet veel wijzer van je vraag worden.

Wat ik denk dat je wilt bereiken:
Code:
=INDEX(wws!$A$2:$C$246;VERGELIJKEN(A2;wws!$A$2:$A$246;1);2)

Excuses voor onduidelijke vraagstelling.
Van de eerste vhe in tab huur (27710100076) is een huurcontract ingegaan op 26-1-2017. In tab wws staan per vher diverse aantallen wws met een mutatiedatum.
Ik zoek een formule om uit tab wws voor die vhe het aantal wws uit kolom C te retourneren van de eerste mutatiedatum(tab wws) voor ingangsdatum (tab huur), in dit geval 145 aangezien 20-12-2016 de eerste datum voor 26-1-2017 is.

Dan moet je de '2' aan het einde van de formule wijzigen naar een '3'...

Ik dacht gisteren met de formule de oplossing gekregen te hebben.
Vandaag met collega een wat grotere steekproef genomen. De formule genereert de nieuwste waarde uit het rijtje. De bedoeling is anders, zie vorig bericht.

Probeer deze eens.

Ook een matrixformule.
Code:
=INDEX(wws!$C$2:$C$246;MAX(ALS((wws!$A$2:$A$246=A2)*(wws!$B$2:B$246<B2);RIJ($1:$245))))

Helaas, even getest op de eerste 2 regels.
De formule zou op tab huur, in cel D2 de waarde 145 moeten retourneren (omdat tab wws b11, 20-12-2016 de datum, behorende bij dit vhe nr., is die het kortst voor 26-1-2017 ligt)
Idem D3 waarde 156 (omdat tab wws b11, 19-9-2015 de datum, behorende bij dit vhe nr., is die het kortst voor 8-1-2016 ligt)

Waarom zouden wij kunnen weten dat vhe een verhuureenheid is ?
Waarom niet de moeite genomen als vragensteller om voor potentiële helpers zo duidelijk mogelijk te zijn ?

Ik heb eerder excuses aangeboden voor onduidelijke vraagstelling. M.I. is het voor de oplossing niet relevant wat de term vhe betekent. De kolomkoppen zijn in beide tabbladen gelijk.

Onbehouwenheid helpt daarbij in ieder geval niet.

Deze formule geeft de juiste mutatiedatum wws. Is het mogelijk om van de mutatiedatum wws de waarde uit de naastgelegen cel weer te geven?

Je hebt de mijne niet als matrixformule ingevoerd.
Ctrl+Shift+Enter en niet alleen Enter.

Bijlagen

Sylvester bedankt. Harry, ik moet nog veel leren, ook bedankt ik heb nu 2 oplossingen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan