• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vertikaal zoeken meerdere regels

Status
Niet open voor verdere reacties.

nanjo

Gebruiker
Lid geworden
10 sep 2006
Beste allemaal,

in het bijgevoegde bestand staan twee werkbladen. Op de ene staan werkopdrachten waarmee werknemers bezig zijn (geweest), met daarachter een jaaroverzicht waarin dit grafisch wordt weergegeven. Op het tweede werkblad staan de werknemers nog een keer. Het is de bedoeling om hierachter op 1 regel alle werkopdrachten grafisch weer te geven. Ik loop hierbij tegen twee problemen aan:
1) met de vulgreep wordt de aangegeven kolom in de formule niet verhoogd per kolom, dit is gezien het bereik niet wenselijk omdat je dan alles met de hand moet veranderen.
2) de formule lijkt alleen maar de informatie van het eerste record te laten zien. Hierdoor krijg je dus maar 1 werkopdracht grafisch weergegeven.

Je heb met een autofilter op het eerste werkblad natuurlijk ook de mogelijkheid om per werknemer te zien wat de beschikbaarheid is geweest, maar het voordeel van een overzicht met alle werknemers, zie je ook eventuele vrije capaciteit. Ik denk dat ik met een draaitabel ook nog wel een eind zou komen, maar ik ben nieuwsgierig of iemand weet waarom de formule met verticaal zoeken in het tweede werkblad lijkt te stoppen met kijken na het eerste resultaat.

Alvast bedankt voor het meedenken,

Nanjo

Bijlagen

Misschien kun je hier iets mee?

Pierre

Pierre,

bedankt voor je bestandje. Het was niet helemaal wat ik bedoelde, maar het gedeelte met het ophogen van de rij vind ik wel handig gevonden. Ik ga eens kijken of ik het zo kan ombouwen dat de formule het in mijn bestandje doet.

Nanjo

Hoi

Deze formule kan je gebruiken:

=SOMPRODUCT((opdrachten!$B$2:$B$9=$A2)*(opdrachten!E$2:E$9="X"))

Die komt in het tabblad rooster, in B2.

Vervolgens doorvoeren naar rechts en beneden.

De formule geeft het aantal kruisjes weer voor die persoon, op die dag.

De Voorwaardelijke opmaak moet je nog wel lichtjes aanpassen, omdat je nu geen X krijgt als uitkomst, maar een getal.

Via Invoegen > Naam > Definiëren kan je de formules nog wat simpeler maken waarschijnlijk.

Wigi

Hoi

Deze formule kan je gebruiken:

=SOMPRODUCT((opdrachten!$B$2:$B$9=$A2)*(opdrachten!E$2:E$9="X"))

Die komt in het tabblad rooster, in B2.

Vervolgens doorvoeren naar rechts en beneden.

De formule geeft het aantal kruisjes weer voor die persoon, op die dag.

De Voorwaardelijke opmaak moet je nog wel lichtjes aanpassen, omdat je nu geen X krijgt als uitkomst, maar een getal.

Via Invoegen > Naam > Definiëren kan je de formules nog wat simpeler maken waarschijnlijk.

Wigi

Bedankt Wigi,

deze werkt heel goed. Ik heb de formule in een als formule gezet om van de nulletjes af te komen.
De formule wordt dan:
=ALS(SOMPRODUCT((opdrachten!$B$2:$B$100=$A2)*(opdrachten!E$2:E$100="X"))=0;"";SOMPRODUCT((opdrachten!$B$2:$B$100=$A2)*(opdrachten!E$2:E$100="X")))

Ik heb het bereik wat vergroot om toekomstige opdrachten ook gelijk mee te nemen in het rooster. De voorwaardelijke opmaak was Als celwaarde="x" dan patroon en letterype=blauw. Dit heb ik veranderd in: Celwaarde= tussen 1 en 5, voor het geval er overlap ontstaat ofwel als men meerdere opdrachten tegelijk uitvoert.

Anyhow thnx,

Nanjo

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan