• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vertikaal zoeken op tekst.

Status
Niet open voor verdere reacties.

ECORNELISSEN

Gebruiker
Lid geworden
25 nov 2014
Hallo,
Ik ben een factuur aan het maken waarin ik verticaal zoek op tekst.
Ik heb twee tabbladen. De eerste is de factuur, in de tweede staan de gegevens zie ik tzt aan kan passen.
In de factuur wil ik via een selectielijst de behandelingen selecteren en dan wil ik dat automatisch de prijs erachter wordt vermeld. Dit heb ik gecreëerd met verticaal zoeken maar werkt niet voor alle cellen. In diverse cellen krijg ik de tekst #N/B en kan ik onderaan ook niet meer sommeren.
Graag wil ik de juiste getallen achter de juiste behandeling hebben staan, wie kan mij helpen?
Ik ben al zeker 6 uur bezig om deze ogenschijnlijke simpele handeling voor elkaar te krijgen :evil:.
Ik heb het voorbeeld bijgevoegd, alvast bedankt.

Groet @

Bijlagen

je moet even een paar dollartekens toevoegen om het zoekbereik "vast" te zetten. Nu verspringt het per regel...

Code:
=VERT.ZOEKEN(B17;'vaste gegevens'![COLOR="#FF0000"]$[/COLOR]A[COLOR="#FF0000"]$[/COLOR]1:[COLOR="#FF0000"]$[/COLOR]B[COLOR="#FF0000"]$[/COLOR]5;2;ONWAAR)

ik ben al twee dagen bezig en zo simpel is het dus. hartstikke bedankt.
Wat ik nu nog wel heb is bij een leeg selectieveld #N/B in de cel van het bedrag. is dit ook af te blinden?
In de vaste gegevens heb ik achter het lege selectieveld (rij 5) nul euro ingevuld en dan komt er een streepje te staan.
helaas komt er dan in de factuur #N/B te staan. kan dit weg?

groet @

Verander je code in C17 in deze

Code:
=ALS(B17="";"";VERT.ZOEKEN(B17;'vaste gegevens'!$A$1:$B$5;2;ONWAAR))

dan naar beneden door kopiëren.

Mvg

Laatst bewerkt:
ook dit werkt weer maar in Cel D17 heb ik nu hetzelfde probleem.
Ik vermenigvuldig cel A17 met C17 en als er in A17 en C17 niets staat, dan komt er in D17 #waarde! te staan. Hieronder kan ik niet sommeren.
Kan dit "#waard"!" ook weg waardoor het netter wordt en ik wel kan sommeren?

groet @

Deze in D17

Code:
=ALS(C17="";"";SOM(C17*A17))
MvG

Laatst bewerkt:
perfect, dank je wel.
Weet je dan ook hoe je een factuurnummer automatisch met één ophoogt in cel E7.
(dit is de laatste vraag denk ik :) )

Dat moet met VBA. Zelf ben ik hier niet goed in maar misschien is de oplossing in de bijlage goed genoeg. Heb je factuur een beetje uitgebreid. In het gele vakje onder factuur voor kan je een naam kiezen net zoals onder behandeling. Wanneer je naam hier wijzigt dan wordt het factuurnummer met 1 verhoogt. Achter BTW kan je een percentage invoeren voor het juiste BTW percentage.

Bekijk bijlage draft2.xlsm

MvG

Dit werkt goed, hier ben ik wel blij mee.
Waar kan ik die VBA code of formule zien? ik ben hier wel nieuwsgierig naar.

dit levert weer nieuwe ideeën op.
ik heb wel eens gezien dat er dan ook een invulformulier gemaakt kan worden voor nieuwe klanten. klopt dat?

grt @

Vraag 1

Ik weet niet of je in excel Ontwikkelaars aan hebt staan. Zo niet dan kan je deze inschakelen door "BESTAND - Opties - Lint Aanpassen - aan de rechterkant vinkje zetten bij Ontwikkelaars. OK
Nu heb je een mogelijkheid er bij gekregen in Excel. Als je nu op ontwikkelaars klikt zie je aan de linkerkant Visual basic. Voilà.

Vraag 2

Klopt. Dit gebeurt met een UserForm

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan