• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vertikaal Zoeken Speciaal

Status
Niet open voor verdere reacties.

baukjen

Gebruiker
Lid geworden
14 sep 2006
Of dit in Excel mogelijk is weet ik niet.
Als er een willekeurig getal ingevuld wordt (VB 5) in A2 is het dan mogelijk dat er dan ook gelijk gezocht kan worden naar het getal 11 (is speciaal getal) die dan zichtbaar wordt op B3 en gelijk naar getal 12 (is speciaal getal) die zichtbaar wordt in B4?
Deze 2 getallen zijn dus steeds speciaal.

MAAR!!! stel dat er nu in A3 nog een getal wordt ingevuld (VB 7) dat dan op dat moment de speciale getallen 11 en 12 verschuiven naar respectievelijk B3 (nr 11) en B4 (nr 12)

Hr.Gr.
Baukjen

:shocked:

Bekijk bijlage VerZoekSpec.xlsx

Zo dat is snel. Heb even getest. Waarschijnlijk is mijn uitleg niet helemaal juist geweest. Zal trachten e.e.a. te tekenen!

Mijn voorstel, in B2 en gekopieerd naar beneden:
Code:
=ALS(A2<>"";VERT.ZOEKEN(A2;Blad2!$H$1:$I$12;2;ONWAAR);INDEX(Speciaal;MIN(RIJEN(Speciaal);RIJ()-VERGELIJKEN(9,99999999999999E+307;A:A)))&"")
Toelichting:
Ik heb voor het bereik I11:I13 de naam "Speciaal" gedefinieerd.
Als in kolom A niets is ingevuld, wordt berekend hoeveel rijen het geleden is dat er wél iets is ingevuld.
RIJ() geeft de huidige rij
VERGELIJKEN(9,99999999999999E+307;A:A)) geeft de laatste rij waar iets is ingevuld in kolom A (9,9999 etcetera is het grootst mogelijk getal dat je in Excel kunt opgeven).

Dat aantal wordt berekend om dat element terug te geven uit Speciaal (I11:I13), met een maximum van het aantal rijen in Speciaal (3; waarvoor de functie MIN wordt gebruikt) en aangevuld met "".
Dus als het 1 rij geleden is dat er iets stond in kolom A, dan krijg je het eerste element van Speciaal oftewel "Speciaal 1".
Als het 2 rijen geleden is dat er iets stond in kolom A, dan krijg je het tweede element van Speciaal oftewel "Speciaal 2".
Als het 3 of meer rijen geleden is dat er iets stond in kolom A, dan krijg je het derde element van Speciaal oftewel "". (Zonder de &"" zou dit 0 opleveren)

Deze oplossing biedt de mogelijkheid om het "Speciaal" bereik uit te breiden en/of te verplaatsen, zolang het laatste element maar leeg is.

Bijlagen

Wow MB met bewondering kijk ik naar dit geheel SUPER precies wat ik bedoel.
Ik ga zeker aan het bestuderen hoe het werkt en wat het doet want ja er is nog heeeeeeeeeeeeel veel te leren in en met Excel en ik ben;
a.) een super beginneling
b.) een autodidact
c.) iemand van ruim uit de vorige eeuw nog ruim voor het DIGI tijdperk

Het heeft mijn interesse meer dan!!!

Een heel mooie voortzetting van deze avond gewenst
:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan