• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vertikaal zoeken

• Onderwerp starter Onderwerp starter Verwijderd lid 72049
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
V

Verwijderd lid 72049

Beste excelkenners,

Een vraag over vertikaal zoeken.

zie bijlage

met vriendelijk groet,

Jan

Bijlagen

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt... je wilt zoeken naar een waarde in kolom A, en dan?

Je wilt op basis van die gevonden waarde nog meer gegevens ophalen? Waar ga je die precies halen dan? Waar moeten ze precies komen? In kolom C,D,E,F?

Wat is de link tussen de gevonden waarde in A en die andere gegevens?

Hier is een simpel voorbeeld van je bestand waarin ik gebruik gemaakt heb van vert.zoeken.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
Ja het is moeilijk uitleggen als je iets probeert te maken,

in kolom A gevonden waarde (3806) die zou in de kolomen c,d,e,f een waarde moeten invullen dit zijn vaste waarde aan die 3806 zijn gekopeld bv 5:00, 9:00, 13:00, 14:55
zo heeft iedere gevonden waarde zijn eigen tijden.
zoals in het voorbeeld, waar ik deze gegevens vandaan haal maakt niets uit een hulpkolom bv

Die functie is niet zo moeilijk… werkt als onderstaand:

VERT.ZOEKEN(zoekwaarde;tabelmatrix;kolomindex_getal;benaderen)

Zoekwaarde = het zoekciterium, waarde, text (tussen aanhalingstekens) of een verwijzing zijn naar een cel, waarin het zoekcriterium staat (handig als het zoekcriterium niet “vast” is)
Tabelmatrix = bereik van het hele tabel waarin je gaat zoeken
Kolomindex_getal = kolom waarin gezocht wordt, nadat de “zoekwaarde” gevonden is. Werkt als offset naar rechts, waarbij de kolom met zoekwaarde meetelt als nummer 1. Na vinden van de zoekwaarde, wordt de waarde in dezelfde rij X kolommen verder naar rechts weergegeven.
Benaderen = waarde WAAR of ONWAAR voor benadering van gevonden waarde. Gebruik ONWAAR voor exacte waarde, WAAR voor benadering

Truuc is dus dat je eeh hulpkolom ofzo moet maken, waar in al die waarden voorkomen, zoals ook Roncancio heeft gedaan. Hij zoekt naar de waarde 3806 (zoekwaarde) in de tabelmatrix A3:I14, met kolomindex_getal van 3 (offset 3 rijen naar rechts). Resultaat is de waarde "test".
De benadering WAAR of ONWAAR heb je in beginsel niet nodig, maar neem hem voor de zekerheid gewoon mee.

Bedankt vast voor de tips ik ga vanavond eens proberen of ik het allemaal kan begrijpen.

Jan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan