Vervelend router probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

karelzoon

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
27 mei 2011
Hallo allemaal,*

Ik heb 3 dagen geleden een playstation3 gehaald en hem aangesloten op onze router.

het probleem is nu dat onze router maar 1 kabel heeft die werkt i.p.v 4...

dus elke keer als ik wil gamen of wil internetten op mijn computer, moet ik de kabel in de werkende poort steken...

ik heb even gegoogled naar het probleem en volgens mij is mijn router in 'bridge mode'.
helaas staat er nergens hoe ik ze weer alle 4 werkend krijg...

zeer vervelend als ik online gamen en mijn vader beneden wil internetten!

dus ik heb 2 vragen:

hoe krijg ik mijn router weer normaal?

zou dit alles door mijn PlayStation komen? mijn vader denkt namelijk dat dat het geval is.

zou iemand mij kunnen helpen?
heel erg bedankt!

groet

Maar eens beginnen met wat meer informatie:
a. Bij welke Internet provider loopt je abonnement?
b. Welk merk + type is de router?
c. Als je vader zijn pc heeft aangesloten aan de router, welk ip-adres heeft zijn pc dan?
[Windows-toets]r toetscombinatie ->
cmd /k ipconfig > ipconf.txt & notepad ipconf.txt & exit
Kijk in het geopende kladblok rechts van IP-adres (kan ook iets als "IPv4 IP-adres" zijn)
Heeft je vader's pc een 10.x.x.x of 192.168.x.x.x of 172.16.x.x ip-adres, dan werkt je router als een router, niet als een bridge. In dat geval kun je die ene werkende LAN-poort van je router verder 'uitsplitsen' m.b.v. een (5-poorts) switch. Heeft je vader's pc echter inderdaad een Internet ip-adres, dan moet óf de huidige router worden geherconfigureerd, of er moet op die ene werkende LAN-poort een breedband router worden aangesloten.

Succes, en we horen het wel.

Tijs.

wij hebben idd een 192.168 ip adres.
hoe moet ik hem uitsplitsen dan? en wat is een 5 poort switch?
ik zal morgen even kijken naar de merl en type etc.

heel erg bedankt voor je reactie!

edit:

bedoel je trouwens met een 5 poort switch een soort van router waar 1,2,3,4 op staat en waar je 4 van die internet kabels in kan pluggen? want daar heb ik het over, die heeft dit probleem.

ik snap niet veel van computers etc haha

Laatst bewerkt:
Het werkt ongeveer als een stekkerblok, waarbij er 1x stroomkabel ingaat en er meerdere apparaten dan stroom kunnen krijgen door in te prikken op de beschikbare aansluitingen.

Voorbeelden van 5 poorts 100mbit ethernet switches: deze en deze

Let erop dat (in het geval je 2 apparaten/computers/spelcomputers erop wilt gaan aansluiten) je totaal 3 netwerkkabels nodig hebt: 1 vanaf je router naar de switch, 1 vanaf de switch naar je vader's pc, 1 vanaf de switch naar je PlayStation3. In jouw setup zou je het dus ook afkunnen met een 3-poorts of 4-poorts switch.

EDIT: Zowel routers als switches kunnen meerdere (bedrade) aansluitingen/LAN-poorten hebben. Een switch is echter 'dommer' dan een router, omdat een switch niet routeert.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
ik bedoelde eigenlijks die 5 poort switch die kapot was.
nummer 2 en 4 doen het niet meer. er brand geen lampje als ik internetkabels erin doe.
is dit op 1 of ander manier te fixen?

Ga er maar vanuit dat een (thuisgebruik-)switch niet (economisch zinvol) gerepareerd kan worden. Koop een nieuwe, zou ik zo zeggen.
EDIT: Dit geldt ook voor breedband routers voor thuisgebruik.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan