• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vervoers (auto) indeling overzicht passagiers

Status
Niet open voor verdere reacties.

Friend

Verenigingslid
Lid geworden
31 jan 2009
Beste forummers, ik wil voor onze vrijwilligers een vervoers (auto) indeling maken. Nu heb ik een eerste opzet gemaak maar loop eigenlijk vast in de formules.

Mijn bedoeling is om afhankelijk van het getal in d4 dit aantal te laten oplopen van 1 t/m het aantal in d4 in kolom c beginnend bij c6.

Vervolgens moet hij dan de passagiers uit het werkblad passagiers gaan halen.

Wie wil en kan mij hier verder op weg in helpen. Thanks Friend

Bijlagen

Kijk eens of deze voldoet.

Het gaat om de gele cellen.

Code:
=ALS(RIJ()-5>$D$4;"";VERT.ZOEKEN(MIN(RIJ()-5;$D$4);passagiers!$A$2:$C$31;3;0))

Bijlagen

Oeldere, hartelijk dank :thumb::thumb: Dit is subliem:thumb: Is wat we kunnen gebruiken en hoe het de wens was. Nog een toevoeging als het mag is het ook mogelijk om op het werkblad een cel te hebben waarin vermeldt wordt dat we nog ..... plaatsen te kort komen over over hebben. Dit n.a.v. het aantal beschikbare zitplaatsen en het aantal opgegeven passagiers? Is het ook mogelijk dat je mij een beetje op weg helpt met de uitleg over formule. Wat ik bv probeer te begrijpen is hoe dit opvullen van de auto's gat en als er meer dan 9 personen in een auto busje kunnen hoe je dit dan aanpast. Maar sowieso al heel hartelijk dank voor deze mooie oplossing :thumb: Friend

Code:
waarin vermeldt wordt dat we nog ..... plaatsen te kort komen over over hebben

t.o.v. welk gegeven dient dit te worden afgezet?

Anders geeft dit eens een voorbeeldje in het (aangepaste) bestand.

Uitleg van de formule

De formule bepaalt aan de hand van het aantal personen in rij 4 hoeveel personen in een auto komen.

e6 =
Code:

Het rijnummer van cel E6 =6

Als (6-5 => dit is 1, groter is dan de inhoud van cel E4 (dit is 6) dan dient er een lege cel te komen)

samengevat als de uitkomst van de 1e als-formule groter is dan 6, geef dan als uitkomst van de formule "".

Is de uitkomst kleiner dan 6, dan gebruik de vert.zoeken formule.

zoek de waarde op:

het minste van (6-5+6) = 7 of de cel van E1 (15)

er wordt dus de waarde 7 opgezocht.

in het bereik (passagiers!a2;C31)

zoek daar de bijbehorende waarde in kolom 3 (= kolom C)

er dient gezocht te worden naar een exact match (0) => 1 is de andere waarde.

Kijk eens of je met deze uitleg verder komt.

Zo niet, laat het gewoon even weten.

Laatst bewerkt:
Beste Oeldere, kon niet eerder rageren, maar opnieuw mijn dank voor je reactie en uitleg van de formule. Ik probeer hem stap voor stap te volgen met je uitleg. Thanks :thumb: Is een mooi leer moment.

Wat het aantal betreft aan plaatsen die we tekort komen of over hebben in de auto's is de gedachte dat als er nu bij voorbeeld 3 kolommen zijn met 3 auto's met totaal 15 personen dat hij in een bepaalde cel bv in elke kolom rij 16 zegt: als er op de passagierslijst al 20 namen staan : -5. Ofwel als er maar 10 passagiers zijn : 5. Ik weet ook niet of het mogelijk is dat hij automatisch een kolom op het werkblad auto erbij kan zetten als er auto's te kort komen ook als het nog niet bekend is hoeveel personen er in de nieuwe auto kunnen. Zoals het nu is kan ik natuurlijk ook gemakkelijk een kolom kopieeren. ;) Friend

Je kunt wel een kolom 4 en 5 maken (en deze b.v. leeg laten, door formules).

Hoeveel auto's je nodig hebt is afhankelijk van het aantal personen, die in een auto passen.

Tevens van de beschikbaarheid van auto's.

Het is dus maar de vraag of je dit goed kunt automatiseren.

In dit geval is ook de samenstelling van de auto's afhankelijk van de plaats waarop de personen in tabblad 2 zijn ingevuld.

Misschien is dat logistiek niet handig.

Maar dat zijn (toekomstige) mogelijke aanvullingen.

Heb je concrete vragen, laat het gewoon even weten.

Beste Oeldere, ik probeer te formule te begrijpen, maar even stapje voor stapje, vert.zoeken begrijp ik, dat gebruik ik vaker, maar nu het eerste stukje:
e6 =
Code:

Het rijnummer van cel e6 =6. maar waar staat dan die -5 voor?:o Friend

e6
Code:
=ALS(RIJ()-5>E$4;"";VERT.ZOEKEN(MIN(RIJ()-5+D$1;E$1);passagiers!$A$2:$C$31;3;0))

Als (6-5 => dit is 1, groter is dan de inhoud van cel E4 (dit is 6) dan dient er een lege cel te komen)

samengevat als de uitkomst van de 1e als-formule groter is dan 6, geef dan als uitkomst van de formule "".

Is de uitkomst kleiner dan 6, dan gebruik de vert.zoeken formule.

Nieuwe uitleg
Ik wil als uitkomst 1 krijgen. Rij() van E6 geeft als uitkomst 6.
Om de uitkomst 1 te kunnen krijgen dien ik dus 5 in mindering te brengen (6-5=1).

Door te werken met de formule rij, kan ik deze formule naar onderen doortrekken en wordt de waarde automatisch aangepast.
Namelijk in E7 is de berekening (7-5=2)
Namelijk in E8 is de berekening (8-5=3)

Zolang de uitkomst van deze formule kleiner is dan het aantal personen die in een auto passen, wordt de vert.zoeken functie gebruikt.

In e4 staat dat er 6 personen in de auto kunnen.

Indien de uitkomst van de formule 7 wordt, komt als uitkomst van de als-formule "" in de cel te staan.

Hopelijk is dit beter uitgelegd.

Zo niet, laat het gewoon even weten.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan