Vervolgkeuze lijst in formulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

adje1

Gebruiker
Lid geworden
9 dec 2009
Help,

Ben al een tijd aan het zoeken om de juiste instellingen te vinden maar het lukt niet.
Ik ben een database aan het maken waar ik gewerkte uren in kan bijhouden. De projecten hebben een projectnummer en daarnaast een activiteitencode. De uren worden dus geboekt op een projectnummer met de juiste activiteitencode. Nu wil ik in het formulier eerst het projectnummer opzoeken uit een selectie query en daarna de juiste activiteiten code uit de actuele activiteitencode query. Het probleem is dat ik dan alleen de code wil zien bij het al eerder geselecteerd projectnummer?

Wie kan mij helpen??
:rolleyes::rolleyes:

Bijlagen

Tis een 2007 db, en daar heb ik voorlopig mijn bekomst van, dus als je hem als 2003 kan posten, kan ik er wel naar kijken.
Ondertussen kun je misschien wat inspiratie halen uit dit voorbeeld, waar ook met afhankelijke keuzelijsten wordt gewerkt.

Bijlagen

Ik zal je post met de voorbeelden is gaan bekijken.

Als bijlage de versie in 2003 gepost zodat je kan kijken.

Wat is er mis met acces 2007?

Bijlagen

Behalve dat ik het een waardeloos pakket vind? Ik vind dat de nieuwe 'features' absoluut niet opwegen tegen de nadelen t.o.v. de oudere versies. En als je de vragen over 2007 bekijkt (niet alleen Acces), dan word ik alleen maar in mijn aversie bevestigd.
In grote lijnen betreft mijn kritiek die vermaledijde Ribbon, die de menubalk heeft vervangen. Hierdoor is het bijna onmogelijk geworden om de interface naar de hand te zetten.
Wat Access betreft: ik denk dat Microsof denkt dat als je de interface verandert, iemand ineens een database kan ontwerpen..... Puur doordat er nu fancy knopjes zijn! Voor ontwikkelaars is het programma echter alleen maar heel erg vervelend geworden (nogmaals: mijn ervaring...) Ik heb echt wel geprobeerd om er mee te werken, uitgebreid zelfs, maar ik wordt er alleen maar heeeel erg chagrijnig van. Heeft 2007 dan geen leuke vernieuwingen? Dat wel; met name de uitgebreide tekstopmaak in Memovelden is een nuttige aanvulling. Voor de rest? laat maar zitten... Dus blijf ik liever in 2003 werken.
Maar ik kijk zo met alle plezier naar je db!

Ik ben al aan het zoeken geweest in het formulier van de combobox en het formulier van de songs om een voorbeeld er uit te halen.

Kom er nog niet uit.

In mijn voorbeeld wil ik zoeken in een query en dat is weer anders volgens mij.
Ik heb in mijn voorbeeld er een query in gemaakt omdat ik dan de actuele activiteitencode kan aanvinken in het ja/nee veld en zo dus geen regel zie die ik niet meer gebruik.

hopelijk wil je nog een keer kijken.

:shocked::shocked:

Ben d'r mee bezig.... Waar ik een beetje mee zit, is dat je een code gebruikt die eigenlijk een gecombineerde sleutel is. Je hebt wel een sleutelveld in de tabel Activiteitencode, maar die gebruik je niet. De tabellen zijn daarom niet goed aan elkaar te koppelen.
Zal daar dus eerst naar kijken, want dan wordt de rest al een stuk simpeler. Overigens is het filteren op actieve codes op het formulier net zo makkelijk als in de query die je nu gebruikt op tabelniveau. Zelf hou ik daar niet zo van; ik gebruik eigenlijk geen keuzelijsten meer in mijn tabellen, maar maak ze op het formulier als ik ze nodig heb. Daarmee houd je de opgeslagen gegevens ook een stuk overzichtelijker.
U hoort nog van ons...

Carnaval is bijna voorbij dan ga ik weer met mijn keuzelijst verder.

Hopelijk iemand anders ook.

Gegroet:)

Vervolgkeuze in tabel

Ik kom er zelf nog niet uit,

Ik heb een nieuw voorbeeld bijgevoegd.
In de tabel “tbl_opgeslagen uren” geef ik in de kolom projectnummer een projectnummer in wat ik op zoek in de tabel “tbl_projectnummers” dit gaat goed. Nu wil ik in de kolom “activiteitencode” de juiste activiteitencode invullen wat bij dit projectnummer hoort.
Echter ik krijg het niet voor elkaar om in deze opzoekkolom de selectie te laten verschijnen dat je alleen kan kiezen uit de “activiteitencodes” welke bij het al eerder ingevulde werknummer horen. Een zogenaamde vervolgkeuze.
Ik ben dit aan het zoeken in de tabel “tbl_opgeslagen uren” en dan het veld met de veldnaam “activiteitencode” Volgens mij moet dit op de een of andere manier mogelijk zijn door de query in dit veld bij de rijbron aan te passen.
Echter Hoe kom ik nog niet uit.

Wie kan mij helpen?:confused::confused:

Bijlagen

Doe me een lol, en zet 'm ook weer weg als 2003.... Ik ben nog niet over de 2007 trauma's heen ;)

Het heeft paar dagen geduurd maar ik heb de bijlage in 2003 gezet.

Ik zal ondertussen nog is zoeken in de al beantwoorden vragen of ik het zelfde probleem bij iemand anders kan vinden.
Als ik iets vind laat ik het weten.

Bijlagen

Je hebt geen formulier in de db gezet. Heb je die nog niet?

Ik had wel een formulier gemaakt met de tabel opgeslagen uren maar daar kreeg ik het ook nog niet voor elkaar.
Ik ben dus in de tabel aan het rommelen geweest maar waarschijnlijk is het met een formulier beter te maken.

Ik snap de tabellenstructuur ook nog niet helemaal. Ik denk dat je de relaties volgens bijgaand plaatje zou moeten hebben.

Bijlagen

• Relaties.jpg
    Relaties.jpg
    89,4 KB · Weergaven: 72
Hoi OctaFish,

Lijkt inderdaad al beter,
Ben de relaties aan het wijzigen.

Zal er eens mee stoeien...

Groot plezier.

Dag beste OctaFish,

Zou je nog een keer naar de database willen kijken??
Ben even weg geweest van het Forum maar de vraag is er nog wel en je zou mij echt een groot plezier doen als je me verder helpt.

Ben er wel achter dat deze vraag vaak gesteld wordt maar ik heb de oplossing ook nog niet duidelijk op mijn netvlies.

Ik ga zelf ook weer snuffelen op het Forum of ik iets gelijkwaardigs vindt zodat ik de oplossing er uit kan halen.

Als me dit niet lukt ga ik weer terug naar excel.

Ik zal mijn Excel bestand ook posten, kan iedereen zien in welke richting ik bezig ben.
Het doel is namelijk om een urenregistratie per persoon te krijgen op diversen werken met activiteiten.

Met de allerbeste groet,

:shocked::shocked::shocked:

Adje

Laatst bewerkt:
Kun je het geheugen nog even opfrissen? Je hebt een formulier [frm_opgeslagen uren], met daarin twee keuzelijsten [cboProjectnummer] en [cboActiviteitencode] (ik heb ze alvast voor je hernoemd ;) )
De [cboActiviteitencode] moet afhankelijk zijn van [cboProjectnummer]?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan