• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vervolgkeuzelijst uit ander Excel-bestand

Henry-IX

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
7 mei 2025
Ik heb een excelbestand [orderbeheer], hierin heb ik een cel waaraan ik een lijst wil toevoegen. Deze lijst staat echter in een ANDER excel-bestand. Dus een lijst in hetzelfde bestand is geen optie. Via chat-gpt kreeg ik de volgende optie:
Het 2e bestand heet [bgpbeheer] hierin de lijst geselecteerd in Blad1 en via het tabblad 'Formules' een naam gedefinieerd (zie lint) [BGPlijst]
Terug naar de betreffende cel in het 1e bestand in tabblad 'Gegevens' naar gegevensvalidatie (zie lint) onder 'Toestaan:' de optie 'Lijst' aangeklikt en bij 'Bron:' ingevuld: ='[bgpbeheer.xlsx]Blad1'!BGPlijst
Dit zou moeten werken, maar er volgt een foutmelding dat dit type verwijzing niet in Gegevensvalidatie mogelijk is.
Wie kan me helpen?

Voeg uw lijst in bij een bestaande tabel en gebruik die tabel voor uw validatie.

Of met power query een lijst uit het andere document halen en die gebruiken.

Als je eens een voorbeeldbestandje upload.
Deze wel ontdoen van gevoelige info dan krijg je gegarandeerd maatwerk.
Geef ook even aan welke officeversie je van excel gebruikt.

Dus een lijst in hetzelfde bestand is geen optie
Bij zulke uitspraken stel ik mezelf automatisch de vraag "en waarom niet?"
Los van de vorige degelijke adviezen: je kan ook op een ander (desnoods verborgen) werkblad met formules naar dat externe werkboek verwijzen. Of nog: die lijst met vba ophalen voor het geval dat andere werkboek niet geopend is.
M.a.w. mogelijkheden genoeg...

Bij zulke uitspraken stel ik mezelf automatisch de vraag "en waarom niet?"
Los van de vorige degelijke adviezen: je kan ook op een ander (desnoods verborgen) werkblad met formules naar dat externe werkboek verwijzen. Of nog: die lijst met vba ophalen voor het geval dat andere werkboek niet geopend is.
M.a.w. mogelijkheden genoeg...
Er moeten zo'n 100 bestanden aan deze ene lijst gekoppeld worden. De reden hiervoor is dat de lijst dan slechts op 1 plek behoeft worden aangepast en niet op 100!

Dat is nu het mooie van power query.
Als alle 100+ bestanden in één map staan is het een fluitje van een cent.

Terug
Bovenaan Onderaan