verwerking van barcodes

• Onderwerp starter Onderwerp starter jacw
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

jacw

Gebruiker
Lid geworden
23 sep 2006
forum leden,

Ik wil door middel van een simpele barcodescanner een aantal zaken kunnen scannen en verwerken in access of excel.

1 artikel
2 aantal
3 stuks/ doos / pallet

alles zou na het scannen op een rij moeten komen te staan en na deze drie velden zou de volgende scan op een volgende rij moeten gaan beginnen.

later zou ik door de artikel code de omschrijving er bij kunnen vinden en zo redelijk geautomatiseerd een bestelling kunnen doorgeven aan mijn leverancier.

voorbeeld zoals het in excel zou komen

scan 1 komt in cel a1
scan 2 komt in cel a2
scan 3 komt in cel a3

scan vier komt in cel b1
scan vijf komt in cel b2
scan zes komt in cel b3

etc

hoop dat het een beetje duidelijke vraag is zodat ik kan gaan schrijven aan een progje in Excel of Access.

bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,
Jac W

Je indelingsopzet kan zo in ieder geval nooit in Access worden gemaakt, en heeft ook in Excel zo zijn beperkingen. Namelijk: dat je maar een beperkt aantal artikelen kunt scannen, omdat je kolommen aantal is gelimiteerd. En dat lijkt mij niet zo handig. Dit is logischer, en kan ook in Access worden gemaakt:
scan 1 --> a1
scan 2 --> b1
scan 3 --> c1

scan vier --> a2
scan vijf --> b2
scan zes --> c2
etc.

De meeste scanners geven na het lezen van de stop code van de barcode een <enter>. In excel kan je opgeven naar welke cel, naar Rechts of naar beneden, de cursor moet gaan. Dat maakt de verwerking in Excel een stuk lastiger dan Access.

Bij het maken van een formulier in Access kan je tabstops ingeven bij ieder veld. Dat betekend nadat een barcode gescanned is, de cursor naar het door jouw geselekteerde volgende textbox zal gaan.

Het ligt dus geheel aan jou hoe je je formulier indeelt.

Ook ik ondervind problemen met de registratie van barcodes.
Toen mijn Officepakket 2003 omgezet werd naar 2007 ging het mis.

Mijn (simpele) datebase dient voor de registratie van barcodes.
Dus een datum, barcode en een bijzonderheid te kiezen uit een trekmenu.

Voorheen na het inscannen van een barcode sprong de cursor gelijk naar de volgende regel en was gereed voor het ontvangen van een nieuwe barcode.
Bijzonderheden worden later aangevuld.

Nu moet je na elke barcode op <ENTER> drukken om de volgende code te kunnen scannen.

Hoe los ik dit op.

ps Ik ben nieuw op dit forum en weet eigenlijk niet of het gebruikelijk is jezelf eerst voor te stellen?

Zelf gebruik ik ook Office 2007 met access. Mijn antwoord op je vraag zal voor elke versie van Access gelden., een zelfde voor Excel maar da terzijde...

Access 2007(Nederlands)
Extra => Opties voor Access
Geavanceerd ==> de eerste keuze bij bewerken:
Verplaatsing bij enter:
* Niet verplaatsen
* Volgend veld
* Volgend Record

:d

Hoi Obiku,

Dankjewel voor je snelle antwoord.
Helaas kan ik de knoppen niet vinden in mijn Access versie.

Waar en in welk scherm vind ik EXTRA en de opties voor Access?
En de rest?

Heeft deze instelling als resultaat dat de cursor automatisch (zonder <ENTER>) naar een regel er onder verspringt?

Het spijt me, maar ik weet niet alle vertalingen van de menu's.... Extra is 9 van de 10 keer Tools. Optie's wordt normaal gesproken gebruikt als vertaling van Preferences.

Laat maar even weten of dit je al een stuk op weg geholpen heeft. Eventueel een kleine screendump van het preference scherm kan me al helpen.

Gelukkig is mijn Access taal Nederlands dus dat is het probleem niet alleen het vinden van de door jou aangegeven opties.
Waar en in welk scherm moet ik deze precies vinden?

Over welke Access versie hebben we het eigenlijk? <Extra>, <Opties> is namelijk van 2003. 2007 en 2010 gebruiken andere menu's voor de opties.

Teunbong gaf aan dat het probleem ontstond toen zijn offec 2003 overgezet werd naar office 2007...

Ik realiseer mij net dat ik een add-on geinstalleerd heb, waarmee ik in Access 2007 menu's kan zien zoals in Acces 2003.... Mijn excuss:o

Access 2007, klik op het Office Icoon links boven in. Onderaan zie je een button Opties voor Access

Dan moet je in ieder geval naar de Office knop, en dan naar <Opties>. De rest weet ik zo uit het hoofd niet, maar in één van de groepen in het navigatiepaneeltje vind je de toetsinstellingen. Die heten overigens nagenoeg hetzelfde als in 2003.

Het is toch gelukt Obiku.
Ik heb het knopje " Opties voor Accees" geheel over het hoofd gezien.

Thx:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan