In Excel 2000 maak ik gebruik van query's voor het importeren van gegevens uit een access database. Tot nu toe ging dit altijd prima. Voor een bepaalde gegevensselectie is het nu echter noodzakelijk om gebruik te maken van een query met subquery's. Als ik deze uitvoer dan is de verwerkingstijd erg lang (duurt enkele minuten). Dat het uitvoeren van een query enkele minuten duurt is op zich natuurlijk niet vreemd, hoe ingewikkelder de query hoe langer het nu eenmaal duurt.
Wat wel vreemd is dat het uitvoeren van EXACT dezelfde query in Access (ook 2000) slechts 3 tot 4 seconden duurt, oftewel binnen Excel gaat precies dezelfde query 60 keer langzamer. Met andere query's heb ik een dergelijk verschil in verwerkingstijd nooit gemerkt (hooguit een paar tellen). Hoe komt dit? En vooral: is er iets aan te doen?
Wat wel vreemd is dat het uitvoeren van EXACT dezelfde query in Access (ook 2000) slechts 3 tot 4 seconden duurt, oftewel binnen Excel gaat precies dezelfde query 60 keer langzamer. Met andere query's heb ik een dergelijk verschil in verwerkingstijd nooit gemerkt (hooguit een paar tellen). Hoe komt dit? En vooral: is er iets aan te doen?