Verwijderen van tabblad in Word

Status
Niet open voor verdere reacties.

greatmaze

Gebruiker
Lid geworden
20 nov 2014
Hi allemaal,

Is het mogelijk om een zelfgemaakt tabblad in de Word balk met een macro te verwijderen?
Ik heb naast het tabblad "Home" en nieuw tabblad "Test" gemaakt met daarin een macro.
Deze macro slaat het bewerkte bestand op onder een andere naam, maar nu wil ik dat die macro ook meteen het tabblad "Test" uit dat nieuw gemaakte rapport haalt.
Dit om te voorkomen dat mensen nog een keer de macro in het nieuwe bestand kunnen gaan draaien.
Deze macro wordt te vaak gebruikt om elke keer met de hand het tabblad in het nieuwe document te verwijderen.

Alvast bedankt.

Je vraag kan niet helemaal beantwoord worden, omdat je te weinig informatie geeft. Maar dit is hoe ik het zou doen:
1. Sjabloon maken met de juiste opmaak instellingen, tabblad met knoppen en bijbehorende macro's (voorbeeld: RapportMenu.dotm)
2. Kopie van sjabloon maken zonder tabblad en knoppen (voorbeeld: Rapport.dotm)
3. Rapport maken via sjabloon RapportMenu waar het tabblad met de macro's en knoppen dus in zitten.
4. Macro maken die het document eerst aan de sjabloon Rapport koppelt en dan opslaat.

Het resultaat is dat je RapportMenu gewoon blijft werken met de ingebouwde tabs en macro's, en het opgeslagen document geen tabblad laat zien.

Bovendien is het erg afhankelijk van de Office versie, waarover je niets los laat.
Commandbars hebben overigens ook de eigenschappen .visible en .enabled.

Laatst bewerkt:
Bedankt allemaal voor jullie reactie,

Het gaat hier om Word 2010.
Het voorbeeld van de sjabloon zou kunnen werken, ware het niet dat het document gekoppeld is aan een ander programma dat gegevens uit een database in verschillende tabellen in het rapport inleest. En als ik het aan een nieuw sjabloon hang dan ben ik de koppeling kwijt.
Dus het makkelijkst is het om dat in de macro zelf op te lossen.

... ware het niet dat het document gekoppeld is aan een ander programma dat gegevens uit een database in verschillende tabellen in het rapport inleest. En als ik het aan een nieuw sjabloon hang dan ben ik de koppeling kwijt.
Dat is nieuw voor mij, en ik dacht dat ik ondertussen al aardig wat wist van Word :). Volgens mij is een koppeling met een gegevensbestand iets heel anders als een koppeling met een sjabloon. De sjabloon gebruik je om opmaak en werkbalken etc. te koppelen, en niet voor gegevens. Dat kán overigens wel, maar lijkt mij erg onhandig werken; ik zou voor koppelingen in ieder geval geen sjabloon met opmaak gebruiken, maar gewoon een kaal document. En de opmaak aspecten dus los in het sjabloon zetten.
Hoe je met een macro een tabblad zichtbaar/onzichtbaar maken kun je wellicht hier vandaan halen. Weliswaar Excel, maar de techniek is redelijk universeel.

Ter illustratie:

Code:
Sub M_snb_001()
    With Application.CommandBars("Menu Bar").Controls.Add(1)
        .Caption = "illustratie"
        .TooltipText = "voorbeeld"
        .Visible = True
        .FaceId = 1695
    End With
End Sub

Sub M_snb_002()
    Application.CommandBars("Menu Bar").Controls("illustratie").Visible = Not Application.CommandBars("Menu Bar").Controls("illustratie").Visible
End Sub

De knop verschijnt in het tabblad 'AddIns'

Thx dit werkt prima.
Maar hoe zorg ik ervoor dat deze knop ook automatisch bij een andere gebruiker in zijn Word balk tevoorschijn komt als hij het document opent.

Ik heb het probleem opgelost door de knop te laten maken als het rapport wordt geopend.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan