• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verwijderen van tabbladen

Status
Niet open voor verdere reacties.

snitsel

Gebruiker
Lid geworden
12 feb 2008
Beste

Ik heb namelijk een Excel bestand met ongeveer 30 tabbladen. Is het mogelijk iets te programmeren of gewoon op een gemakkelijke manier alle niet actieve tabbladen te verwijderen. Dus ik werk in mijn gekozen tabblad en alle andere 29 tabbladen mogen eigenlijk verwijderd worden, dit omwille van de grootte van het bestand.

mvg

Als het je echt gaat om een tabblad te verwijderen dan kun je er 1x met de rechtermuisknop op klikken en dan kun je daar kiezen voor verwijderen.

Als je de CTRL toets ingedrukt kun je in 1x meerdere tabbladen selecteren en dan verwijderen.

Let wel op. Het werkblad is dan ook echt weg.

Beste snitsel,

De omvang van je bestand hangt meer af van de gebruikte formules, dan van een aantal lege tabbladen. Het kan zijn dat zo'n leeg tabblad ooit wel gebruikt is, en dat er nog iets 'hangt'. Klik per leeg tabblad op Ctrl+End om te zien wat volgens Excel de laatst gebruikte rij en kolom is. Je kunt die rijen en kolommen dan verwijderen en het ebstand zal verkleinen.

Je kunt ook de zoekfunctie op deze site gebruiken, want het verkleinen van een bestand is een topic dat vaker voorkomt.

Groeten,
Richard

Je kunt natuurlijk ook gewoon het werkblad (officiële naam voor 'tabblad') in een aparte werkmap opslaan: rechtsklikken op de werkbladnaam onderaan en dan kiezen voor 'Blad verplaatsen of kopiëren'.

Dan hou je het 'origineel' nog in stand voor het geval dat .... en je werkt verder met het verplaatste of gekopieerde blad.

Dank u wel om zo snel te reageren, maar ik leg mijn probleem nog iets verder uit.
Het gaat als volgt in zijn werk:
Het excel bestand is bedoeld om prijzen te bereken van verschillende types poorten, in het begin start ik met een algemeen blad en vervolgens klik ik via afbeeldingen (die bewerkt zijn met een hyperlink in het bestand zelf) naar de juist poort en dus het juiste tabblad. Eens ik op het juiste tabblad ben, vul ik de juiste waarden in en wil ik het bestand opslaan in de offerte map. Dit wil zeggen dat alle andere rekenbladen van de andere poorten overbodig zijn en dus verwijderd mogen worden en deze bevatten dus allemaal verschillende formules.

Zou het bv niet mogelijk zijn om een kleine macro te schrijven verbonden aan 1 knop, als ik klik op de knop dan verwijderd hij alle tabbladen uitgenomen het blad die ik zelf voor me zie en dus actief is?!

Laatst bewerkt:
Hallo,

Zou het bv niet mogelijk zijn om een kleine macro te schrijven verbonden aan 1 knop, als ik klik op de knop dan verwijderd hij alle tabbladen uitgenomen het blad die ik zelf voor me zie en dus actief is?!
Dat lijkt mij niet handig (als ik tenminste begrijp wat je bedoelt). Je bent dan namelijk alles kwijt zoals al eerder is gemeld.
Volgens mij is een template (=sjabloon) beter geschikt voor je vraag.

Een template is een bestand met al je gegevens. Je opent dan steeds een kopie van het origineel waarbij je de gegevens kunt aanpassen.

- Kies voor Bestand
- Opslaan als
- Sjabloon (2e combobox)

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Goeie morgen iedereen,

Ik heb het even geprobeerd met "opslaan als sjabloon" maar uiteindelijk veranderd er eigenlijk niets. Al de tabbladen staan nog in mijn bestand en het bestand zelf verkleint ook niet.
Nadat ik het opgeslaan heb als sjabloon heb ik mijn bestand nog eens "opslaan als" gedaan als gewoon bestand maar tevergeefs.

Of heb ik nog iets niet juist gedaan?

Hallo,

De bedoeling van een sjabloon is dat het als standaard fungeert voor je bestanden.

Voorbeeld:
Je sjabloon heeft (alle) werkbladen: Blad1, Blad2 en Blad3.
Voor bedrijf X open je je slabloon maar je gebruikt uitsluitend Blad1. Blad2 en Blad3 kan je dan verwijderen.
Voor bedrijf Y open je weer je sjabloon (met ALLE werkbladen) en gebruik je Blad1 en Blad3. Voor bedrijf Z open je opnieuw je sjabloon (met uiteraard ALLE werkbladen) en gebruik je Blad2 en Blad3.

Het verwijderen van de overbodige werkbladen kan je via een macro doen, maar het lijkt mij het handigste om van een sjabloon uit te gaan omdat anders je werkbladen definitief weg zijn.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Ja ik begrijp u, en ik snap het doel wel van een sjabloon, maar mijn "wil" is eigenlijk dat ik niet telkens tabladen moet gaan verwijderen. want als ik vb op tabblad 20 zit dan moet ik het eerste tabblad selecteren tot en met tabblad 19 dan verwijderen klikken, en dan de voor de andere die na tabblad 20 staan nog eens het zelfde en dit lijkt me een ommeweg. Ik zou dan ook evengoed alles uit mijn tabblad kunnen kopieren en plakken in een nieuw bestand, dit is minder werk maar ik zocht een andere oplossing.
Versta je wat ik bedoel?

Hallo,

Als je via je link naar werkblad20 gaat, dan kan je toch via een VBA code de overige werkbladen laten verwijderen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Waarschijnlijk wel, maar ik vraag me af welke code je moet gebruiken om de overige tabbladen te verwijderen via een macro.

Hallo,

Onderstaande code verwijdert alle werkbladen, behalve:

- huidig werkblad
- "START"-blad (het blad waarmee je naar de andere tabbladen gaat). S.v.p. de naam aanpassen in code of van werkblad zelf.

Code:
Private Sub Worksheet_Deactivate()
Set Werkblad = Worksheets
    For Each Werkblad In ActiveWorkbook.Worksheets
        If ActiveSheet.Name <> Werkblad.Name And Werkblad.Name <> "START" Then
            Application.DisplayAlerts = False
            Werkblad.Delete
            Application.DisplayAlerts = True
        End If
    Next
End Sub

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Dag Roncancio

Ik hoop dat dit me helemaal uit de nood zal helpen.Maar wat ik juist aanpassen zoals je zegt "S.v.p. de naam aanpassen in code of van werkblad zelf"
Ieder tabblad heeft een specieke naam.
kan je eens een vb geven met vb de volgende tabbladen: tab1, tab2, tab3, tab4 en tab5.

Stel ik zit momenteel in tab3. hoe verwijder ik dan tab1, tab2,tab4 en tab5?

als ik de dag erna mijn excel opnieuw opstart en ik moet dan vb tab4 hebben, zal hij dan tab1, tab2, tab3 en tab5 veranderen?

Alvast bedankt, je hebt me al een groot stuk verder geholpen.

Hallo,

In de eerste plaats is het verstandig om een kopie te hebben van het bestand.
Verder is mijn idee om het bestand op te slaan als template (sjabloon).

Het programma werkt als volgt:
Stel je heeft 5 werkbladen genaamd:
- START
- Blad2
- Blad3
- Blad4
- Blad5

Bij het openen verschijnt het werkblad START (dit is in te stellen indien dat noodzakelijk is). Je kiest vervolgens een link naar een werkblad (bijv. Blad3). Blad2, Blad4 en Blad5 worden verwijderd. Je slaat het bestand op als Excelbestand.
Vervolgens opent je het sjabloon opnieuw en kies je (eventueel) een andere werkblad. Dit werkblad (samen met werkblad START) blijven behouden en de overige werkbladen worden weer automatisch verwijderd.
Het maakt dus niet uit hoeveel werkbladen er in je bestand zitten en hoe ze benoemd zijn.

Ik hoop dat het duidelijk is.
Indien je nog verdere vragen/wensen/opmerkingen heeft dan hoor ik dat wel.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan