verwijderen Windows XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

jan72

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2003
Berichten
110
Ik zou graag willen weten, hoe ik Windows XP uit mijn computer kan verwijderen?

Groetjes, Jan
 
Het lijkt me dat je met de cd op moet starten en daar voor een format moet kiezen. Alleen..........ik gooi Windows XP er direct weer op. Jij wilt dit blijkbaar niet.
Verder zou ik het niet weten.
 
Opstartdiskette van win 98 erin en dan een formatje geven waar dat je windows xp op hebt staan. Maar wat wil je er verder mee gaan doen.

Groetjes,
 
Als XP nu op een ntfs partitie staat gaat format c niet werken en dien je eerst middels fdisk de nondos partitie te verwijderen en dan een nieuwe partitie aanmaken
 
Hangt er helemaal vanaf wat precies de bedoeling is:

1. Heb je een multiboot systeem en wil je je windows xp verwijderen ?

Formateer gewoon deze partitie, denk aan een backup van je documenten !

2. Je hebt een singleboot systeem met windows XP en je wilt hier win 95/98/me of bv linux op installen ?

Kijk in bv windows hoe je schijven geformateerd zijn, FAT of NTFS, indien je FAT hebt kan je gewoon met bv een windows 98 bootdisk je schijf formatteren en vervolgens een ander besturingssysteem installeren

Indien je momenteel NTFS hebt kan je met bv een windows 98 bootdisk opstarten, en vervolgens Fdisk starten, kies optie 4 (non dos systems, geloof ik) en verwijder deze partitie, creeer vervolgens een nieuwe partitie (FAT) en installeer vervolgens bv windows 98.

Nadat je een nieuwe partitie hebt aangemaakt dien je de pc te restarten voordat je een besturingssysteem kan installeren.

DENK ERAAN : Bij het veranderen van partitie's wordt alle data van deze partitie verwijderd, een backup is dus ZEER aan te bevelen :)

3. Het kan ook zijn dat je na het verwijderen van windows XP bv wilt overstappen op windows 2000.
Aangezien windows 2000 ook NTFS en FAT ondersteund kan je dus windows 2000 makkelijk installeren.
Er is echter 1 klein probleempje, windows 2000 is ouder dan het huidige besturingssysteem en dat snapt windows niet helemaal.

Wat je kan doen is met je windows XP cd opstarten, vervolgens de partitie waar windows xp op staat formateren en bij het opnieuw opstarten hierna de cd wisselen met een windows 2000 cd, vervolgens dien je nogmaals de schijf te formateren !.
Ook de optie van FDdisk is mogelijk, maar net wat je makkelijker vind.
Ervaren gebruikers kiezen meestal voor FDisk en anderen voor de andere optie.

Hoop dat je hier wat aan hebt, denk altijd aan het maken van back-ups, verlies van data is meestal duurder dan een cd'tje :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan