verwijderquerie

Status
Niet open voor verdere reacties.

thedonnl

Gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2004
Berichten
85
hallo,

Ik heb 2 quries gemaakt met niet gerelateerde recordt, vervolgens wil ik op beide respectievelijk een toevoeg en verwijder query baseren.
De toevoegquerie doet keurig wat hij moet doen nl de niet gerelateerde records toevoegen, maar de verwijderqurie weigert dient.
De Nietgerelateerde querie laat 4 records zien die weg mogen echter de daarop gebaseerde verwijderquerie zegt: "kan geen gegevens verwijderen uit de opgegeven tabellen"????
(TblTM zonder overeenstemmende QryTM):confused:
weet iemand raad hierop???

hartelijk dank weer
 
Misschien moet je eerst toevoegen en dan verwijderen??

Het is niet te zeggen. Je geeft te weinig informatie.

Laat de queries eens zien?
 
Ik ken het probleem en heb het zelf op omslachtige wijze opgelost.
- ik heb een extra tabel gemaakt (exact kopie van de tabel waaruit je de records wil verwijderen)
- ik heb een toevoeg query gemaakt waarin ik de artikelen die ik niet wil verwijderen kopier naar de kopietabel
- wis de inhoud van de orginele tabel dmv verwijder query
- verplaats de data uit de kopie tabel naar de orginele tabel
- giet dit alles in een macro
Erg omslachtig, ik weet het maar ik heb geen andere oplossing gezien. Mocht iemand een betere hebben dan ben ik zelf ook erg benieuwd.
 
Ik ken het probleem en heb het zelf op omslachtige wijze opgelost.
- ik heb een extra tabel gemaakt (exact kopie van de tabel waaruit je de records wil verwijderen)
- ik heb een toevoeg query gemaakt waarin ik de artikelen die ik niet wil verwijderen kopier naar de kopietabel
- wis de inhoud van de orginele tabel dmv verwijder query
- verplaats de data uit de kopie tabel naar de orginele tabel
- giet dit alles in een macro
Erg omslachtig, ik weet het maar ik heb geen andere oplossing gezien. Mocht iemand een betere hebben dan ben ik zelf ook erg benieuwd.
Welk probleem heb je dan opgelost?

Als ik records wil verwijderen dan gebruik ik bijvoorbeeld
Code:
currentdb.execute("Delete from tabel where ID = 5")
gevolgd door een insert query
Code:
currentdb.execute("Insert into tabel (veld1, veld2) values (1,2)")

Gaat altijd goed. Voor de iets complexere queries kan je die eerst maken in de QBE, bewaren en daarna op dezelfde manier uitvoeren
Code:
currentdb.execute(currentdb.querydefs("qryMijnComplexeQuery").sql)
Enjoy!
 
hallen allen, bedankt voor jullie reply, heb het ondertussen ook opgelost door er een bijwerkquery tussen te plaatsen die de overtollige functie bijwerkt van 50 naar 53 (functieID's) en dan de verwijderquerie te baseren op de betreffende tabel waar [Functie]=<>50 (wat de betreffende functie is die moet blijven). verder alles genesteld in een macro en die laten runnen onder de ok knop, werkt perfect, steeds schone update tabellen.

Vraagje voor Guus: waar zet jij die code's waar je naar reffereert??:confused:
 
Afhankelijk of de code specifiek is of algemeen plaats ik het resp. in het Form of in een Module. In een module kan het in ieder form worden aangeroepen/uitgevoerd. als het in een Form staat dan is de scope van de functie alleen dat form.

Er zijn twee macro's die ik wel eens gebruik: Autoexec en AutoKeys verder nooit. Ze zijn te beperkend en ondoorzichtig. Maar dat is mijn mening en daar hoef je je niets van aan te trekken.

Mooi dat het opgelost is! Bedankt voor de terugkoppeling.
Staat de vraag al als opgelost?
 
Het probleem wat ik hiermee heb opgelost is een aantal records te verwijderen die voldoen aan een aantal criteria en die hadden met name te maken met het vergelijken en bijwerken van bestanden.
Ik ga me eens verdiepen in je oplossing :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan