• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Verwijzen binnen Excelbestand naar tekst in andere cel die dagelijks verschuift

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

Chantalle9

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 feb 2025
Hallo,

Ik heb in een Excelbestand 2 tabbladen.
In tabblad 1 wil ik verwijzen naar een tekst die in tabblad 2 in bijvoorbeeld cel A50 staat. Dat lukt via link.
Maar .. als ik in tabblad 2 bijvoorbeeld 5 rijen toevoeg waardoor de tekst die eerst in cel A50 stond nu naar cel A55 is verschoven verwijst de link in tabblad 1 natuurlijk niet meer naar de tekst die eerst in A50 stond maar verwijst nu naar de lege cel A50.
Volgens mij is dat niet te voorkomen?
Is er misschien een andere manier waarop ik kan verwijzen naar een tekst die dagelijks verschuift van cel? Ik dacht aan Headings. Dat ik niet naar het celnummer verwijs maar naar de tekst met een Heading. Ook daar kom ik helaas niet uit.
Heeft iemand de gouden tip?

Bij mij blijft de tekst die ik op tabblad 1 zie de tekst die ik heb geselecteerd op tabblad 2.
Misschien een voorbeeldbestandje plaatsen om te zien wat er fout gaat.

Als je de cel waar je naar wilt verwijzen een naam geeft, bijvoorbeeld "Naam", dan kan je hier in tabblad1 naar verwijzen door =Naam in te voeren. Deze zou dan moeten blijven werken.

Een cel kun je een naam geven door in het Naamvak (direct boven kolom A) de naam in te tikken.
Zo dus:

Bijlagen

Helemaal akkoord, MAAR: waar is dat voor nodig (stel je even voor dat er honderden verwijzingen naar dat andere werkblad zijn)?
Moeten we ons niet veeleer afvragen wat Chantalle exact doet waardoor ze iets anders te zien krijgt dan wat zou moeten, want celverwijzingen (ook met de Hyperlink-functie trouwens) passen zichzelf toch aan als men rijen en/of kolommen invoegt of verwijdert.
Dus @Chantalle9 : wat bedoel je precies met "Dat lukt via link"? Of nog beter: plaats je bestand hier eens.

Een directe hyperlink (Invoegen, hyperlink) naar een cel is statisch, als je rijen/kolommen invoegt of verwijdert dan verandert zo'n link niet mee. Tenzij je naar een bereiknaam linkt, of de HYPERLINK functie gebruikt die de link opbouwt middels een celverwijzing:
Code:
=HYPERLINK("#"&CELL("address",Blad2!A12),"klik hier")

@jkpieterse
Dan heb ik een héél rare Office-versie (2021 Prof. Plus). Dat past zich hier heel netjes aan, ook met of zonder $-tekens (dat laatste half terzijde).
Maar om terug te keren naar de vraag: een hyperlink is ook helemaal niet nodig, toch?

Hoe voeg je precies de snelkoppeling toe? Als ik control+K gebruik en dan "place in this document" aanklik en dan een blad kies en een cel invoer, dan blijft de snelkoppeling naar die cel verwijzen, ongeacht of ik rijen of kolommen invoeg of verwijder. (M365)

Ja, de hyperlink functie doet dat wel uiteraard. Maar weinig mensen gebruiken die.

Wie niet de moeite doet om een voorbeeldbestandje te plaatsen, als erom gevraagd is, zit mijn inziens net echt te wachten op een antwoord.

Op zich wel, al vind ik de conversatie in de marge wel interessant (en niet bepaald off topic).

Daarom
@jkpieterse : de hyperlink-methode waar jij het over hebt wordt naar mijn eigen (dus subjectief) aanvoelen evenmin veel gebruikt, ttz binnen eenzelfde of zelfs ander Excel-bestand (websites, afbeeldingen, pdf's zijn een ander verhaal). Ik heb het heel zelden gedaan, en derhalve voor de zekerheid nog even getest. Ik stel daarbij vast dat bij bv. invoegen van rijen de link op zich inderdaad blijft verwijzen naar de oorspronkelijke cel maar de inhoud zich wel aanpast, en daar was het m.i. TS toch om te doen.
M.a.w. het punt dat ik meteen wou maken was: hoe is TS erin geslaagd tot iets anders te komen, én laten we haar vooral niet in de richting van gedefinieerde namen dirigeren, vooral omdat haar gezochte oplossing o zo simpel is.

De HYPERRINK function wordt inderdaad (te) weinig gebruikt. Maar is wel dynamisch indien juist opgezet. Een control+k hyperlink niet.

TS geeft nog steeds niet thuis, dus het raadsel moet voorlopig maar blijven bestaan. Uit de openingspost blijkt dat ze ook helemaal geen hyperlink wil in de betekenis van 'een sprongetje naar elders maken' (en vooral geenszins nodig heeft), ze wil enkel bij invoegen van rijen de inhoud blijven zien, en dat is ook met de control+k hyperlink het geval, t.t.z. als ze daar in 'Weer te geven tekst' een formule voor heeft gebruikt, en dat moet volgens mij wel om die in eerste instantie te kunnen zien.

Beste allemaal, heel erg bedankt voor jullie reacties en het meedenken! En het heeft geholpen. Als ik de cel in tabblad 2 een naam geef (bijvoorbeeld kaas) en ik maak in tabblad1 een link aan (via ctrl+k) dan kan ik onder 'defined names' inderdaad kiezen voor de naam kaas. Als ik daarna op de aangemaakte link klik kom ik in tabblad 2 op de juiste cel terecht (kaas). Ook als ik rijen in tabblad 2 verwijder of invoeg. Nogmaals dank!

Fijn dat je er uit bent, dat in elk geval!
Maar in je openingspost stond "In tabblad 1 wil ik verwijzen naar een tekst", dat is vermoedelijk door een aantal onder ons anders geïnterpreteerd, wat dan weer leidde tot het idee dat je van Excel misschien weinig, euh, kaas;) had gegeten (waar, voor een goed begrip, niets fout zou mee zijn, we zijn allemaal van nul moeten beginnen).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan