• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verwijzen informatie verschillende tabbladen

Status
Niet open voor verdere reacties.

snake224

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
20 aug 2007
Stel je hebt een excel-sheet met daarin 12 tabbladen met op ieder tabblad informatie over een van de 12 provicies van Nederland. Op elk tabblad staat in Cel A2 het inwonertal van de provincie.

De tabbladen zijn genaamd Friesland t/m Zuid Holland. (of gewoon Blad 1 t/m Blad 12)

Hoe krijg je nu op een ander tabblad (bv. 'Totaal') een mooi overzichtje in tabelvorm van alle provincies onder elkaar met de bijbehorende inwoneraantallen ?

Zet gewoon in dat totaaloverzicht een celverwijzing naar de juiste cel. Voor 12 cellen lijkt me dat niet echt veel werk, al zijn er wel (moeilijkere) wegen om het met een formule te doen.

Wigi

Ik heb de oplossing gezocht bij INDIRECT, met links de naam van de provincie en daarnaast de indirectfunctie. Uiteraard is twaalf keer koppeling plakken hier de oplossing, maar ik vermoedde dat dit slechts een voorbeeld is en dat het in werkelijkheid om veel meer bladen gaat:
Code:
=ALS(ISFOUT(INDIRECT(A1&"!$A$2"));"Bestaat niet";INDIRECT(A1&"!$A$2"))

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties !

Maar het gaat inderdaad om een voorbeeld. ik probeer informatie van 40 tabbladen op 1 totaal tabblad weer te geven. Dan wordt handmatige verwijzingen toch wat te gortig.
Heb ook al geprobeerd een formule 'door te trekken'
Als ik bv. op het 'Totaal' blad in een kolom ingeef B1=Blad1!A2 en B2=Blad2!A2 en selecteerd die 2 cellen en trek em vertikaal door naar beneden geeft ie in cel B3 de verwijzing naar Blad1!A4 (!?) terwijl die als gehoopt naar Blad3!A2 zou moeten verwijzen.

Inmiddels is me dankzij de Helpmij site wel gelukt om het totaal van alle cellen A2 van de verschillende tabbladen op te tellen:
=SOM(Blad:Blad12!A2) Het totale inwoneraantal van Nederland op basis van het inwoneraantal per provincie heb ik nu dus, maar een overzicht van de 12 provincies met de inwoner aantallen per provincie is me nog niet gelukt
Als jullie nog tips hebben, Graag !

Die tip gaf ik je toch?
=ALS(ISFOUT(INDIRECT(A1&"!$A$2"));"Bestaat niet";INDIRECT(A1&"!$A$2"))
met vanaf A1 de namen van de provincies.

Ha Rob,

Probeer je formule te begrijpen....(lukt niet echt) maar het belangrijkste:
HET WERKT !

Bedankt hè
gr
Freek

INDIRECT(A1&"!$A$2"))
Met koppeling plakken, krijg je =Gelderland!$A$2. INDIRECT geeft als resultaat de verwijzing die door een tekenreeks wordt aangegeven. Verwijzingen worden onmiddellijk geëvalueerd, zodat de inhoud kan worden weergegeven. Met INDIRECT kunt u binnen een formule de verwijzing naar een cel wijzigen, zonder de formule zelf te wijzigen. Isfout vangt een foutmelding af als de naam van de provincie niet bestaat.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan