• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verwijzen naar tabel met formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

bomseler

Gebruiker
Lid geworden
31 aug 2016
Beste forumgebruikers,

Ik heb een vraag met betrekking tot een verwijzing naar een tabel.

Ik heb in het tabblad gegevens middels de tool 'Uit tekst/CSV' een .txt bestand ingeladen als tabel. Ik vervang de getallen onder het kopje 'Area' door getallen met een komma. Met de formule 'SOMMEN.ALS' wil ik hierin een optellen maken, echt krijg ik geen getal uit deze formule. Kan iemand mij hierbij helpen?

Hierbij het voorbeeldbestand:

Alvast hartelijk dank!

Jeroen

Bijlagen

Laatst bewerkt door een moderator:
Jeroen,

De vermeldingen in kolom E zijn geen cijfers. Met ctrl+H heb ik van de punten komma's gemaakt en dan levert de volgende formule een resultaat:
Code:
=SOMMEN.ALS('txt import'!E1:E50;'txt import'!B1:B50;D5;'txt import'!C1:C50;E5)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste Robdgr,

Ik had de punten door komma's vervangen met een vba code. Dit werkt wel echter veranderen de getallen niet naar het 'getal formaat' van excel.

Code:
Application.ScreenUpdating = False
    Sheets("txt import").Range("E:E").Replace ".", ","
Application.ScreenUpdating = True

Enig idee wat ik hier dan fout doe?

Excel leest deze getallen nog steeds als tekst.
Als je deze getallen vermenigvuldigt met 1, dan komt het goed.

Greetz/Excelbat

Code:
Application.ScreenUpdating = False
    With Sheets("txt import").Columns(5)
      .Replace ".", ","
      .TextToColumns Range("e1")
   End With
Application.ScreenUpdating = True

Laatst bewerkt:
Hier is geen VBA nodig, maar een juiste keuze van de landinstelling van de gegevensimport. In de bijlage heb ik die veranderd van Nederlands naar English (United Kingdom) zodat het systeem zou moeten begrijpen dat de getallen als decimaalscheidingsteken de punt gebruiken. Kijk eens of dit werkt (kan ik niet testen omdat ik de brongegevens niet heb). ZO niet, bewerk dan de query en probeer het gegevenstype van de betreffende kolom om te zetten naar Getal.

Bijlagen

@HSV

Deze oplossing werkt super!

Bedankt allemaal!

Laatst bewerkt door een moderator:
Klopt, maar mijn oplossing is eigenlijk beter omdat je het probleem bij de bron aanpakt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan