• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verwijzing aan de hand van waarde in kolom 1

Status
Niet open voor verdere reacties.

Leenroc

Gebruiker
Lid geworden
13 dec 2002
Mensen,

Ben niet zo vreselijk handig met excel maar gelukkig jullie wel!!!

Heb een probleemje en weet niet helemaal hoe ik het op moet lossen.

Ik wil een overzicht lijst maken van een heleboel excelbladen. Nu heb ik reeds in een eerdere vraag een hele mooie inhoud kunnen maken. Nu wil ik hier wat aan toevoegen namelijk:

Afhankelijk van het tabblad naam zoals aangegeven in de bijlage kolom 1 een verwijzing naar een cel in de in kolom 1 genoemde werkblad.

Hoop dat ik het goed uitleg

Grt Leenroc

Bijlagen

Bedoel je een hyperlink, dat als je op de waarde in de cel klikt je dan door gelinkt wordt naar de betreffende cel?

Nee dat er gewoon in cel B4 komt te staan wat er staat in cel B1 van blad (2).

Alleen dan in formulevorm welke afhankelijk is van het werkbladnaam in cel A4

Voorbeeld dus als ik bij A4 blad (01) intik komen de gegevend van Blad 1 cel b1 naar voor in, en de cel erachter cel c8 van blad (01)

Hopelijk duidelijker :confused: :rolleyes:

Bijna maar is nog niet helemaal wat ik bedoel.

Gaat erom dat wanneer ik waar bv nu blad (01) staat ik nu blad (02) intik de waarde wijzigen in de waarde die bij blad 2 horen.

Ofwel zodat de formule kijkt in kolom 1 welk werkblad hij moet hebben.

Zou geweldig zijn!

In cel A1 staat de naam van het blad waar de waarde opgehaald moet worden. Op dat blad staat de op te halen waarde in cel B2

Dan doe je in de Engelstalige versie:

=INDIRECT(A1&"!B2")

Het argument voor INDIRECT() is een adres en dat maak je met behulp van strings aan elkaar plakken (de & operator).

Hmm krijg een foutmelding dat de formule niet klopt.
Maar je uitleg wat ik wil klopt wel!

Hoi Leenroc,

De foutmelding is zeer waarschijnlijk het gevolg van spaties of - in de werkbladnaam. In dat geval moeten er ' om de werkbladnaam staan:
=Indirect("'"&A1&"'!B2")

Jeroen

Geweldig!!

Werkt nu top.

NU nog een aanvulling.
Wanneer er nu geen bladnaam is ingevuld komt er te staan #VERW!
Kan dit ook worden gewijzigt in een tekst of in niets of nul?

Laatst bewerkt:
Hoi Leenroc,

Dan moet je de formule aanpassen:
=als(A1<>"";Indirect("'"&A1&"'!B2");"A1 is leeg")
in plaats van de tekst "A1 is leeg" kun je van alles neerzetten. Leeg laten is ook een optie.

Groeten,

Richard

Tjemig jullie weten alles en reageren ook zo snel.

Nu ga ik overvragen maar kan het ook dat wanneer het werkblad (nog) niet bestaat er ook niets komt te staan?

Ofwel:

=ALS(A18<>"";INDIRECT("'"&A18&"'!E10");"")

in cel A18 staat werkblad 25 maar die is er nog niet

Hoi Leenroc,

Zodra er een verwijzing staat, gaat Excel zoeken. Maar ook hier is een oplossing voor:
=ALS(ISFOUT(ALS(A18<>"";INDIRECT("'"&A18&"'!E10");""));"";ALS(A18<>"";INDIRECT("'"&A18&"'!E10");""))

Als de formule een foutwaarde oplevert wordt er niets getoond, anders wel.

Groeten,

Richard

Helemaal gelukkig!!!

richard1970 en andere bedankt!

Grt Leenroc

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan