• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verwijzing doet het niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

toverkamp

Gebruiker
Lid geworden
11 sep 2006
Hallo forumleden,
Ik heb een redelijk groot bestand gemaakt. In dit bestand worden reactietijden uitgerekend. Dat wil zeggen de tijd tussen de tijd van melding van de storing en de tijd dat de monteur aanwezig is. Hierbij is rekening gehouden met het aantal kassa's. Hoe meer kassa's des te langer een monteur bezig mag zijn. Aan de hand van het filiaalnummer kan excel automatisch zien hoeveel kassa's erbij horen.

Nu komt het volgende,
Ik heb een formulier gemaakt waar je de storing kan melden, dat werkt allemaal perfect! Ik heb ook een database met alle filialen erin gemaakt. Hier staan alle gegevens van de filialen in. Deze filialen kun je toevoegen met een formulier waar je alle gegevens moet invullen, dan komen deze automatisch in deze database te staan. Maar omdat dit allemaal 1 voor 1 moet, heb ik ze gewoon in het werkblad erin gevoegd.
Het probleem zit 'm echter in dat wanneer ik een storingsmelding doe, juist die filiaalnummers niet herkent worden die ik gewoon in het werkblad heb ingevoegd (dus niet via het formulier). Wanneer je ze via het formulier erin voegt herkent excel hem wel.
Dus bij de storingsmelding komt in de reactietijden niet het aantal kassa's erbij te staan, waar nog weer andere gegevens aan gekoppeld zijn.

Heeft iemand enig idee hoe dit komt, en wat er veranderd dient te worden?
Bedankt voor de moeite!

Laatst bewerkt:
Als het probleem niet duidelijk is, dan probeer ik het wat duidelijker te formuleren. Ik hoor het wel!

Hoe zoek je ze op?
Gebeurd dat met VERT.ZOEKEN?
Ik vermoed dat het gebied waarin je opzoekt wel aangepast wordt als je met het formulier invoert en niet als je handmatig invoert. M.a.w. controleer je zoekrange eens.

Ik gebruik de volgende code:
Code:
=ALS(B10="";"";VERT.ZOEKEN(F10;'database filiaal'!$F$5:$K$3000;6;ONWAAR))

F10 is het filiaalnummer.
"database filiaal" is het werkblad van alle databases van de filialen
F5:K3000 is het bereik waarbinnen gezocht word.
6 is de 6e kolom die 'gepresenteerd' moet worden

De kans is groot dat de waarde die je invoert via je formulier als tekst in je database komt, getallen die je met de hand invoert staan er als getal in. Als dit het geval is zou je de kolom in je database waar het filiaalnummer in staat moeten opmaken als tekst waarna je met vertikaal zoeken de gewenste waarde kan vinden.

De kans is groot dat de waarde die je invoert via je formulier als tekst in je database komt, getallen die je met de hand invoert staan er als getal in. Als dit het geval is zou je de kolom in je database waar het filiaalnummer in staat moeten opmaken als tekst waarna je met vertikaal zoeken de gewenste waarde kan vinden.

Allereerst dank voor uw reactie.
Alle getallen stonden ingesteld als standaar. De met de hand ingevoerde gegevens ook. Nu ik het op tekst zet dan werkt het nog niet.
Wat ik ook vreemd vind is dat wanneer ik dan een storing meld met een bepaald filiaalnummer hij niet herkend wordt en dat wanneer ik in het werkblad reactietijden in de cel van dat filiaalnummer ga staan en weer op enter druk dat ie dan wel herkend wordt. Iemand enig idee wat het probleem in deze is?

Lijkt toch erg sterk op een celeigenschappen probleem. Zonder het bestand of een voorbeeld waarin het probleem optreed kan ik hier verder weinig mee.

Hallo hans,
In de bijlage heb ik een voorbeeldbestandje gemaakt.
Er zit een knop voeg fiiliaal toe. Hiermee voeg je een filiaal toe in het werkblad database filiaal. Wanneer je op meld storing klikt, dan kun je een storing melden, hier zijn verschillende invoervelden. Als je op opslaan klikt wordt de storing opgeslagen in het werkblad reactietijden. Hier zie je dan alle gegevens staan en ook de kassa-categorie.

Er staan al 2 storingen vermeld. De eerste storing is gemeld met het filiaalnummer dat ik via het formulier voeg filiaal toe heb toegevoegd. Je ziet dan ook dat de kassacategorie herkent wordt.
De tweede storing heb ik gemeld, waar ik het filiaalnummer met de hand in het werkblad database filiaal heb ingevoegd, dus niet met het formulier. Je ziet dan ook dat de kassacategorie niet wordt herkend.

Ik hoop dat je hiermee verder kunt!

Bijlagen

Zolang je filiaalnummer voldoen aan het type integer kun je deze ook zo in je database zetten met je formulier door
Code:
Worksheets("Reactietijden").Range("f" & legeregel) = filiaalnummer
te vervangen door
Code:
Worksheets("Reactietijden").Range("f" & legeregel) = CInt(filiaalnummer)
en dit ook te doen in je filiaal sheet.

Het formulier vult het filiaalnummer in als tekst (vanuit het invoerveld) en excel behandeld de invoer ook zo. Een getal dat je intypt in een cel 'herkend' excel ook als getal. hierdoor is de tekst 1234 niet gelijk het getal 1234.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan