• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

VErwijzing naar formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nessus

Gebruiker
Lid geworden
17 mei 2004
Berichten
6
Hallo allemaal,
Ik ben bezig met een berekening waarbij ik aan de hand van bepaalde input, excel de juiste rekenmethode (formule) erbij laat zoeken. Hiervoor heb ik een als/dan functie gebruikt. Maar aangezien ik steeds meer keuze uit verschillende berekeningen wil kunnen maken, wordt deze als/dan functie heel uitgebreid en onoverzichtelijk.

Ik vroeg me dan ook af of ik de verschillende formules niet in een aparte cellen kon plaatsen en dan afhankelijk van de input in mijn als/dan functie verwijzen naar de cel die van toepassing is en daar dan ook gebruik van maken. Het liefst wil ik dan ook meerdere malen van deze formules gebruik maken zonder dat de daarvoor berekende waarde veranderd.
De verschillende formules wil ik zo gebruiken als makkelijk te wijzigen constant.

De vraag is alleen, hoe voer ik dat uit.....
 
Laatst bewerkt:
Misschien kun je met verticaal zoeken de input opzoeken in een tabel en daarmee de juiste berekening selecteren.
Plaats anders een voorbeeldje van wat je nu hebt. Dat maakt het duidelijker.
 
Okay, hier dan de file zoals ik hem nu heb. Het gaat om een berekening van de massa van een staalconstructiedeel. Door in kolom C het type materiaal (profiel, plaat, koker, etc.) te selecteren, wordt er in kolom Q dmv een als/dan functie de juiste berekening uitgevoerd. In kolom C lgt ook het probleem, de functie is al uitgebreid en door toevoeging van meerdere verschillende materiaaltypes, wordt dit alleen nog maar onoverzichtelijker.

Zoals zoveel van mijn excel werkbladen begint het simpel en breid ik dit steeds verder uit, waardoor het overzicht op het laatst helemaal kwijt is. Ik wil dan ook in kolom C allleen de als/dan functie hebben met absolute verwijzingen naar andere cellen waarin de formules staan.
 

Bijlagen

  • massa.zip
    15 KB · Weergaven: 46
Hoi Nessus,

Een methode om het overzichtelijker te houden is door geen gebruik te maken van geneste als-functies.
=ALS((C4<9);(ALS(TYPE(N4)=1;(SOM(E4/1000*N4));0));(ALS(OF(C4=9;C4=10;C4=11);(SOM((((E4*F4*G4)-(I4*J4*G4))/1000000000)*P4));(ALS(OF(C4=12;C4=13);(SOM((((E4*(PI()/4)*H4^2)-(I4*(PI()/4)*K4^2))/1000000000)*P4)))))))

Kan ook geschreven worden als:
=(C4<=8)*(TYPE(N4)=1)*SOM(E4/1000*N4)+(C4>=9)*(C4<=11)*SOM((((E4*F4*G4)-(I4*J4*G4))/1000000000)*P4)+(C4>=12)*(C4<=13)*SOM((((E4*(PI()/4)*H4^2)-(I4*(PI()/4)*K4^2))/1000000000)*P4))))

Op deze wijze kun je de formule achter elkaar plakken, zonder in de problemen te komen met je haakjes.
Het is ook mogelijk om de formule in delen te maken (voor iedere mogelijkheid een kolom) en daarna de verschillende formules aan elkaar te plakken tot 1 omvangrijke formule.

Jeroen
 
Jeroen, bedankt voor je reactie. :thumb:
Dit maakt de vergelijking wel wat korter en door het weglaten van wat haakjes zeker wat overzichtelijker. Hoewel, er zijn nog fouten te maken wat de haakjes betreft… :p

Verder is je aangepaste formule alleen werkzaam bij de profielen (C4<=8) en werkt de functie ter voorkoming van #WAARDE!-melding (TYPE(N4)=1) ook niet meer. Aardig wat commentaar van mij kant, maar eerlijk gezegd weet ik zo snel ook niet waar de fout hierin zit. :(

Om de formule op te delen in verschillende kolommen, heb ik ook gedacht, maar dat maakt het mijn inziens een stuk drukker op het werkblad.
Het idee om de verschillende formule als een soort constante ergens te vermelden trekt mij toch nog steeds, meer omdat ik al eens eerder hiervan gebruik heb proberen te maken.

Dus blijf jullie ideeën hierover melden…
 
Hoi Nessus,

ik zou dit net als Jan doen met Vert.zoeken.

je kan dan voor elk materiaal de juiste formule maken
dit voorkomt fouten.

hoe dit moet?
even een voorbeeld

-maak een lijst van je materiaal doe dit bv in kolom A

in A zet je het materiaal type & in B de juiste formule
voor dat type
de lijst is nu bv van A1 tm B10
geef deze een naam :selecteer de hele lijst ga naar INVOEGEN-->NAAM-->DEFI.. TYP een naam in bv:lijst
en klik op oke.


de cel waar we het materiaal gaan ingeven is C1
de uitkomst komt in cel C2

selecteer C2 en typ de volgende formule (je kan dit ook doen met de knop Functie invoegen fx )

maak dan de volgende formule:
=VERT.ZOEKEN(C1;lijst;2;ONWAAR)


je komt er vast wel uit zoniet dan hoor ik het wel

zal morgen je bestand even bekijken.

vast succes.


:thumb:
 
Hoi Nessus,

Het opdelen van de formule in kolommen is een testfase. Lekker overzichtelijk, kleine formules per kolom. Als deze fase goed werkt kun je alle formules achter elkaar plakken met + tekens ertussen en je hebt je grote (moeilijk begrijpbare) formule.

Met Vert.zoeken kun je waardes zoeken in een tabel en niet formules, dus dat lijkt mij niet goed, maar misschien zit ik er langs.

Jeroen
 
Hoi Nessus,

wat Jeroen zegt is waar maar...

De formule die je achter de lijst met materiaal plaatst hebben een bepaalde functie ..in jou geval wordt er zover ik kan zien horizontaal gezocht in een tabel ....die waarde wordt dus weergegeven in de kolom formule.
En die kan je vervolgens weer tonen.

ik heb wel een vraagje...ik zie in je sheet staan:

basis afmetingen ...ik neem aan dat elk materiaal zijn eigen basis afmetingen heeft (of vul je dit zelf in ?)

en op het sheet materiaal staan allemaal getallen
30,40,50 etz......
waar dienen die voor.
 
Hoi Jeroen en Wildboy,

Jullie hebben gelijk wat het opdelen van de formule, had ik van tevoren al gedaan en ben ik wederom maar weer eens aan het doen. Maar eerlijk gezegd vind ik het gebruik maken van die extra kolommen niet de meest elegante oplossing.
Vert. en Horiz.zoeken kan, en gebruik ik al, maar werkt volgens mij alleen met waarden en niet met formules. Wat ik wil is een stukje tekst (een bepaalde formule) functioneel in een andere formule implementeren. Dus gebruik maken van de formule, zonder dat de gebruikte formule een waarde toegewezen krijgt.

Mijn sheet is misschien nogal wat rommelig, :( met overbodig en niet functionele cellen, maar het is steeds weer een stukje gegroeid en dat zal het waarschijnlijk nog wel blijven doen. Vandaar dat ik het wat netter en overzichtelijker probeer te maken.

De werking van de sheet in het kort: :confused:
in kolommen C en D wordt ingevuld wat voor vorm het materiaal heeft, bijvoorbeeld HE-B200 daardoor wordt er op sheet ‘materiaal’ gezocht naar het gewicht per meter van het betreffende materiaal (62.5 kg/m). Dit zoeken gebeurt met behulp van horiz.zoeken aan de hand de getallen 30,40,50 etz...... (dit zijn de profielmaten HE30B, INP30, UNP50, etc.) Met de massa per meter en de lengte van het profiel is de totale massa te bereken.
Dit zoeken doe ik alleen voor de profielen, de inhoud hiervan is namelijk niet makkelijk te berekenen, maar is wel standaard bekent. Voor de ander materiaalvormen (plat, plaat, koker, etc.) moet het volume eerst uitgerekend worden, aangezien een tabel hiervoor niet bruikbaar is. Hiervoor zijn de basisafmetingen, die je dus zelf moet invullen afhankelijk van vorm van het materiaal.
 
Hoi Nessus,

je zegt dat de basis afmetingen van je profielen
bekend zijn?

dus bv HE-B200 heeft een basis afmeting van:
200 x 50 x 10 en een gewicht van 62.5 kg per meter

en elk profiel heb je weer in een ander materiaal ..toch?

Ik neem aan dat je dit alles wel ergens in een sheet hebt staan.


kan je dat eens als bijlage meesturen & ook heb je per materiaal ook een formule? zoja stuur die eens mee

Je krijgt van mij dan een heel mooi werkblad terug
(als het lukt natuurlijk) .
want dat is net zoveel werk om het uit te leggen
als het hier vertellen, moet zelf ook ff rommelen met je sheet dus kan ik het net zo goed maken.

Vind het leuk om er een beetje mee te klooien.

:D
 
Hoi Eric,

De afmetingen van alle profielen zoals HE-A, HE-B, HE-M, UNP, INP, etc zijn gestandaardiseerd. Een HE200B profiel bijvoorbeeld heeft de vorm van een op zijn zij liggende H, de flensbreedte en hoogte van het profiel zijn 200mm de dikte van de flens en van het lijf is 9mm. Zo omschrijft elke naam van een profiel we een beetje de vorm en afmetingen, UNP is een profiel in de vorm van een U, IPE in de vorm van een I, etc. De afmetingen heb ik helaas niet ergens duidelijk op een sheet staan en helaas ook niet zo binnen mijn bereik om een scan van te maken. Helaas is niet alles zo makkelijk op internet te vinden…. :eek: Het enige wat ik je kan bieden is een nogal rommelig excel bestand wat ik even snel heb opgeschoond, maar in zo’n excel forum mag je wel verwachten dat je ermee uit de voeten kan… :p Helaas is niet alles zo makkelijk op internet te vinden…:mad:

Voor de bovenstaande profielen gebruik ik dus de massa per lengte eenheid, bij de ander vormen bereken ik eerst het volume van het materiaal. Dus oppervlak x lengte:

Plaat, plat en blok: hoogte x breedte x lengte
Rond: pi/4 x diameter^2 x lengte
Pijp: (pi/4 x diameter buiten^2 - pi/4 x diameter binnen^2) x lengte
(pijp dun en dik verschillen van elkaar in aanduiding, bij de ene geef je de wanddikte aan, bij de andere de binnendiameter)

Ik ben er zelf ook weer mee bezig, werken doet het al alleen nog de functionaliteit, maar suggesties zijn natuurlijk altijd welkom. :thumb:
Als ik niet van klooien hield, dan had ik het wel gewoon simpel gehouden. :)
 
Laatst bewerkt:
Ging iets mis bij het posten, maar hier dan de materialen sheet
 

Bijlagen

  • staal profielen.zip
    6,5 KB · Weergaven: 31
:D :confused:

Ben zelf pas bezig met dit soort formule's
dus mischien dat dit voor mij iets te ver gaat..

ben wel benieuwd hoe dit wordt opgelost...

er zal toch iets moeten komen om vertikaal op de uitkomst van een formule te zoeken.

dit is wel te doen voor 1 rij met gegevens rij A

maar denk niet voor alle A t/m Z
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan