• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verwijzing naar tabel met als/if optie?

Status
Niet open voor verdere reacties.

GerjanHM

Gebruiker
Lid geworden
19 jun 2015
Dag beste mensen,

Voor een stichting waar ik vrijwilliger ben wil ik graag een financieel overzicht maken. Ik heb een bronbestand waar alle in en uitgaven worden in geboekt. Vanuit het bronbestand wil ik een tabel genereren die weergeeft wat er per maand in en uitgaat en waaraan. Alles met de hand invoeren is niet echt een optie en ben dan ook op zoek zodat dit automatisch gaat. Ik heb zelf al zitten knutselen met de zoeken, verticaal zoeken en de als functie maar kom er niet goed uit. graag zou ik een beroep doen op jullie kennis.

In de bijlage een voorbeeld van het bronbestand en hoe de oplossing er ongeveer uit kan komen te zien.

Er kunnen in een maand boekingen voorkomen met het zelfde boekingsnummer. deze dienen in mijn overzicht cumulatief te worden weergegeven.

Oplossing mag zowel een macro(vba) zijn als een formule, alles is welkom.
Alvast mijn dank voor de moeite!

Gerjan

Bekijk bijlage Vraag tabel.xlsx

Ben zelf niet zo fan van draaitabellen omdat ik het lastig vind hier naar te verwijzen in andere formules of macro's. Maar beiden hebben het zelfde eind resultaat.
Ga voor optie SOMPRODUCT ;) Kende deze formule ook niet , weer wat geleerd!
Kan met jullie oplossing zeker wat en kan het denk ik wel overzetten naar mijn eigen bestand.
bedankt!

Wat blijft Excel toch een mooi programma :)

@Gijs
Dan heb je niet goed gekeken er staat in de formule ergens >0 voor de ontvangsten en in de kolom ernaast wordt gekeken naar de getallen <0 voor de uitgaven.
Moet wel toegeven dat Uw formule er eleganter uitziet.:thumb:

@plongske
Ik was inderdaad te snel met mijn antwoord. Had eroverheen gekeken.

Dank voor je waardering maar eigenlijk is mijn formule niet zo elegant als het lijkt!
Ik had een methode gevonden om die samengevoegde cellen met de namen van de maand met aantal.arg op te lossen, maar mooi vind ik dat eigenlijk niet.
Samengevoegde cellen moeten wat mij betreft ook nooit gebruikt worden.
Als het overzicht bijvoorbeeld zou starten op een andere maand dan gaat het fout. Hij kijkt namelijk niet naar de maand zelf omdat dit als tekst is ingegeven!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan