• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

verwijzing naar werkblad i.c.m. filteren en sorteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

roooosje

Gebruiker
Lid geworden
10 mrt 2023
Beste lezer,

Ik heb een bijlage toegevoegd, dit is een sterk vereenvoudigde versie van het origineel.

In het werkblad 'basis' voer ik alle wijzigingen door en ik maak veel gebruik van sorteren en filteren (via pijltje bovenaan de kolommen)
Ik filter of sorteer op alle kolommen, afhankelijk van welk overzicht ik wil.

In het werkblad 'drukker' wil ik gegevens noteren die van belang zijn voor de drukker. Deze wil ik niet kwijt op het basis blad omdat deze anders erg groot en onoverzichtelijk wordt.
Het 'artikel nummer' en het 'product' verwijzen naar het basis blad, zodat eventuele wijzigingen ook op dit blad doorgevoerd worden.
Als ik op het basis blad sorteer op een bepaalde kolom, dan veranderd de volgorde van gegevens ook op dit blad. Dat is prima maar niet noodzakelijk.
Het is wel een probleem dat de gegevens 'kleur' en 'papier' niet mee veranderen. Deze blijven gewoon op volgorde van 1 t/m 6 en van A t/m F staan.
Hoe kan ik dit oplossen?

In werkblad 'planning merk A' heb ik een soortgelijk probleem.
Hier wordt het nog een stukje ingewikkelder, want ik wil
slechts verwijzen naar merk A. Bij sorteren op het 'basis' blad komt hier een heel ander merk te staan, omdat er uiteraard verwezen wordt naar een bepaalde cel, waar na sorteren andere gegevens in staan.
Wie weet hier een oplossing voor?

Alvast hartelijk bedankt.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hallo,

Als je nu van de overige tabbladen ook een tabel maakt ben je dan al niet geholpen?
Zie voorbeeld.

Bijlagen

Hoi Peter, bedankt voor je reactie.

Ik heb het even getest door een sterretje te zetten achter de waarden die bij elkaar op 1 regel horen te staan (op het 'basis' blad en op het 'drukker' blad)
Na sorteren in het basis blad staan deze waardes helaas niet meer met elkaar op 1 rij op het 'drukker' blad.
Dat wil zeggen: de waardes die verwijzen naar het basis blad wel, maar de info die alleen op het drukker blad staan (kleur en papier) blijft staan waar het staat.

Laatst bewerkt:
Hallo,

Nog een poging maar nu met power query.
Op tab "Basis" kan je alles invullen.
Ga hierna naar "Gegevens" >> "Alles verversen".
De andere tabbladen worden dan ook ververst. Je kan dan op de betreffende tabbladen filteren e.d.
Ik hoop dat het voorbeeld in beetje in de richting komt.

Bijlagen

Opnieuw bedankt Peter,
Je werkt nu met een draaitabel, dat betekend wel dat alle data in het basisblad moet staan toch?
Dat wilde ik liever niet, omdat het basisblad door meerdere mensen bekeken wordt en het ten koste gaat van het overzicht.

Ik kan natuurlijk een draaitabel maken voor m'n collega's en zelf in het basis blad werken...
Maar het basis blad wordt dan wel super uitgebreid en niet prettig meer om mee te werken.

Als er nog andere oplossingen zijn hoor ik het graag.

Hallo,

Ik weet natuurlijk niet welke gegevens je nog meer in het basisblad wilt hebben.
Zoals je al ziet staan de kolomkoppen "start controle" en "ter goedkeuring naar merk" ook niet in het basisblad.
Deze worden op de achtergrond berekend.

Dat wilde ik liever niet, omdat het basisblad door meerdere mensen bekeken wordt en het ten koste gaat van het overzicht.
Vreemd dat het basisblad door meerdere mensen wordt bekeken.
Voor overzichten zijn de andere tabbladen toch voor? Of heb ik het nu helemaal mis?

Ik zeg het niet helemaal goed, eigenlijk wordt elk tabblad door meerder mensen bekeken.

Kun je me uitleggen hoe je dit gedaan hebt? Want ik dacht een draaitabel te zien maar toen ik terug las, heb je het over power query.
Die functie ken ik nog niet.

Dankjewel Peter,
Ik heb intussen een you-tube filmpje bekeken over power query en dat vond ik erg ingewikkeld. Ik vraag me af, is er geen eenvoudigere oplossing?

Bij mij thuis ziet het er anders uit als in jouw voorbeelden. Ik werk met de excel versie die one-drive bied, omdat ik een mac heb en normaal gesproken Numbers gebruik.
Op m'n werk heb ik een oude versie excel (2013) hopelijk verschijnen daar wel de opties die te zien zijn in jouw voorbeelden en kan ik het daar eens testen.

Hallo Roooosje

Naar mijn weten is power query pas vanaf versie 2016 beschikbaar dus ben bang dat deze optie in de versie 2013 niet gaat werken.
En hoe e.e.a. met een Mac in z'n werk gaat, geen idee.
Hier zijn misschien andere helpers die hier meer in bedreven zijn.

is er geen eenvoudigere oplossing?
Zelf heb ik ff nog geen idee maar hier zijn gegarandeerd helpers die hier wel raad mee weten.

Dus, laat je verassen.

Ik ben heel benieuwd!
In elk geval hartelijk bedankt voor het meedenken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan