• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verwijzingen in reeks

Status
Niet open voor verdere reacties.

KoenKoen123

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
9 feb 2009
Geachte dames en heren van dit fantastische Excel-forum,

Ik ben nieuw hier en heb de zoekfunctie al een keer gebruikt, maar niemand lijkt hetzelfde probleem te hebben als ik. Mijn probleem is het volgende:

Ik werk in de online bannering business en wekelijks wordt gekeken welke actie het best verkoopt t.o.v. mediakosten. De gegevens worden verkregen uit het database-systeem en hieraan worden de namen van de creatives (naam van de specifieke banner) gehangen. Een naam van de creative kan bijvoorbeeld zijn:
120x600_Nosung_Success_oktober.swf

Wekelijks worden verschillende acties gepromoot. Nu wil ik graag dat met de volgende formule de Nosung Success wordt gesplitst van bijvoorbeeld Nosung P700 met de volgende creative name: 120x600_Nosung_P700_oktober.swf. Het aanmaken van deze creative names is mensenwerk en hierin is niet voldoende logica terug te vinden. Normaliter gebruik ik hiervoor de volgende formule: =ZOEKEN(D3;Verwijzingen!$A$1:$A$5;Verwijzingen!$B$1:$B$5)

Dit staat dan in de verwijzingen, zie ook bijlage:
?success? Nosung Success
?p700? Nosung P700
?SRT100? Kiasam SRT 100
?SRT200? Kiasam SRT200

De verwijzingen links (tussen de aanhalingstekens) staan standaard in elke creative name. Helaas verwijst de formule telkens naar de onderste verwijzing, in dit geval dus de Kiasam SRT200. Graag wil ik dus met de =ZOEKEN-formule een verwijzing krijgen naar de juiste telefoon, zodat ik met een draaitabel eenvoudig alle gegevens kan uitsplitsen.

Dit is slechts een klein voorbeeld met niet-bestaande acties. Wekelijks zijn er tientallen plaatsingen op een aantal netwerken, dus dat loopt redelijk snel op. Ik werk trouwens met Excel 2007, tenminste dat denk ik. Hij genereert in ieder geval standaard .xlsx. Voor deze keer heb ik een standaard .xls van gemaakt.

Alvast bedankt!

Bijlagen

Beste KoenKoen123 ;)

Als je 120x600_Nosung_Success_oktober.swf wilt vervangen door 120x600_Nosung_P700_oktober.swf.

Doe dan het volgende ga naar BEWERKEN dan naar VERVANGEN typ Success in en vervangen door P700 en selecteer diegene dat je wilt als er meerdere zijn en klik op vervangen of alles vervangen.

Groetjes Danny :thumb:

Bedankt!

Hallo Danny,

Bedankt voor je snelle antwoord, maar het is niet helemaal wat ik bedoel. Ik wil graag een verwijzing waarin de creative name verwijst (in een andere kolom) naar een actie. Bijvoorbeeld 120x600_Nosung_P700_oktober.swf verwijst naar "Nosung P700" en 336x280_Kiasam_SRT100_oktober.swf verwijst naar Kiasam SRT100.

Als ik trouwens vervangen gebruik in krijg ik het volgende:
Zoeken naar: ?succes?
Vervangen door: Succes

Oude omschrijving: 120x600_Nosung_Success_oktober.swf
Nieuwe omschrijving: 120x600_Nosungsuccesoktober.swf

Ook zonder vraagtekens werkt het niet, blijft namelijk gewoon hetzelfde staan. Daarnaast zijn het wekelijks tientallen acties op meerdere netwerken. Elke naam handmatig wijzigen d.m.v. zoeken naar en vervangen zou teveel tijd kosten.

Misschien bedoel je dit:
Zet de volgende formule in cel B2 van blad actie:
Code:
=VERSCHUIVING(Verwijzingen!B$2;KLEINSTE(ALS(ISFOUT(VIND.SPEC(Verwijzingen!A$2:A$5;Actie!C2;1));"";RIJ(Verwijzingen!A$2:A$5));1)-2;0)
Let op!! Matrix formule, dus: afsluiten met CTRL-SHIFT-ENTER. Er verschijnen dan accolades om de formule.
Vervolgens doortrekken naar beneden.

Bedoel je dat??

p.s. wel de vraagtekens op blad Verwijzingen in kolom A weg halen.

Onwijs bedankt!

Met deze formule heb ik mijn probleem kunnen oplossen! Onwijs bedankt!

Als je nog zin en tijd hebt, kan je mij dan uitleggen hoe ik dit zelf kan doen? Dit in plaats van een onbegrijpelijke formule knippen en plakken.

Nogmaals onwijs bedankt. Drie hoeraatjes voor helpmij.nl

Met deze formule heb ik mijn probleem kunnen oplossen! Onwijs bedankt!

Als je nog zin en tijd hebt, kan je mij dan uitleggen hoe ik dit zelf kan doen? Dit in plaats van een onbegrijpelijke formule knippen en plakken.

Nogmaals onwijs bedankt. Drie hoeraatjes voor helpmij.nl
Ik zal ff een poging wagen:
Code:
=VERSCHUIVING(Verwijzingen!B$2;KLEINSTE(ALS(ISFOUT(VIND.SPEC(Verwijzingen!A$2:A$5;Actie!C2;1));[B]""[/B];RIJ(Verwijzingen!A$2:A$5));[COLOR="red"]1[/COLOR])[COLOR="green"]-2[/COLOR];[COLOR="royalblue"]0[/COLOR])
We beginnen met:
Code:
VIND.SPEC(Verwijzingen!A$2:A$5;Actie!C2;1
kijk in A2 t/m A5 of in deze tekst de tekst voorkomt die in cel C2 staat.
Zo niet: plaats niets (de ""), zo ja: noteer het rij nummer.

Van deze 4 resultaten wil ik de kleinste hebben (de kleinste(......;1)
Het verschuiving gedeelte in de formule zegt: ga vanaf B2 het verkregen rij nummer (-2) omlaag, en niet naar rechts/linkst (de 0)

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is. Anders moet je maar eens formule evalueren.
In excel 2007 onder formules en in 2003 geloof ik onder extra (ofzo)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan