• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verwijzingen naar andere excel documenten

Status
Niet open voor verdere reacties.

luibak

Gebruiker
Lid geworden
20 sep 2011
Beste Forum gebruikers,

Ik heb 2 vraagjes: Op mijn werk hebben wij een excelbestand(nummer 1) waar informatie staat die we in exceldestand 2 nodig hebben. nu wordt deze informatie netjes overghaald totdat je de bestandslocatie veranderd.
De excel bestanden staan dan nog steeds in dezelfde map alleen het pad is verander. 'O:\Test\2012-05-04 naar bijvoorbeeld 'O:\Test\2012-05-015.
Dit bestand wordt voor elk nieuw werk in een andere map gezet, de optie om steeds de bronlocatie te veranderen is geen optie omdat dit te lang duur(10-15) En digibeten er ook mee moeten werken. is er een mogelijkheid om dit makkelijker te laten doen. Zodat de loactie niet steeds aangepast hoeft te worden.

Tevens had ik ook een macro gemaakt om met 1 druk op de knop de koppelingen te verwijderen, deze macro verwijst alleen naar de bestand locatie en die werkt dan niet meer.

Vraag 2

Vanuit exceldestand 2 maken wij een selectie van gegevens die we willen overhalen naar excelbestand 3 nu moet er bij deze ook steeds het pad aangepast worden. Ik heb zelf een bestandje die extra tabbladen vanuit een format maakt (VBA) zou dit principe ook gebruikt kunnen worden om excelbestand vanuit excelbestand2 te generen? Dit bestand gaat naar derden en derhalve willen wij niet dat zij de formulen en dergelijke kunnen zien/gebruiken. In de huidige situatie heb ik een macro opgenomen om de koppelingen te verwijderen.

Bijgevoegd zijn de bestanden in uitgeklede versie

Alvast bedankt

Bekijk bijlage Excelbestand 3.xlsm
Bekijk bijlage Excelbestand 1.xlsm
Bekijk bijlage Excelbestand 2.xlsm

Kun je nog eens uitleggen wat de verhouding is tussen file 1 en 2. welke file veranderd van naam en hoe kan eventueel de juiste naam gevonden worden?

De links kunnen met een macro automatisch aangepast worden, zolang er in bestand-2 een mogelijkheid is om het juiste doel te bepalen. zo niet zal er een popup moeten verschijnen waar de gebruiker het juiste nieuwe bestand kan kiezen.

Wat betreft je 2de vraag:

je kunt bestand 2 naar bestand 3 conveteren door de sheets in bestand 2 te knippen en te plakken met "alleen text" . en daarna meteen verzenden. Dit is een beetje afhankelijk van wat je wil bereiken. In veel bedrijven is deze optie favoriet, omdat dan geen file met macro's verstuurd hoeft te worden naar de klant wat veiligheids risico's en verzendingsproblemen op kan leveren.

Bestand 2 haalt informatie uit bestand-1 daarna is bestand-1 overbodig dus kan de koppeling verbroken worden.

De naam veranderd neit alleen de locatie van de bestanden veranderd.

Zodra je via koppelingen de nieuwe bestand locatie aangeeft kan je koffie halen naar huis rijden daar eten en als je dan terug komt is die mischien klaar met overhalen.

Vraag 2

Deze optie is al bekend bij ons maar het er moeten verschillende kolommen gekopieren worden a-c+g-h (of iets degelijks).
Het idee was dat de juiste informatie overgehaald wordt en dat met 1 druk op de knop dit als tekst wordt opgeslagen(lukt nu al via macro die zich zelf verwijderd)
Door het feit dat bestanden vaak in andere mappen worden gezet kan excel de gegevens niet ophalen en de locatie aanwijzen en dan weer ophalen duurt te lang.
Daarom dacht ik mischien is het mogelijk om met 1 druk op de knop de gegevens te exporteren naar een "nieuw" bestand dat al de juiste opmaak heeft.

nu zit ik zelf even te denken, ga het zo uitproberen:

Als je nu bestand 3 in bestand 2 zet en dan macro opnemen die het jusite tabblad in zijn geheel kopieren dan nieuw bestand aan maken macro stop en dat je dan de loactie moet opgeven en dan alleen nog hoeft te plakken. of zou dit handiger kunnen.

Ik denk dat je nog steeds wat te moeilijk denkt. Ik begrijp overigens ook niet de opmerking over de tijd die het neemt. Ik heb het even getest op mijn machine. met een macro alle links omschrijven naar een ander document kost op mijn computer 2 seconden. Tenzij er in het echt veel meer en meer verschillende links in het document voorkomen begrijp ik dus niet waarom het zo lang zou moeten duren.

Het gaat om 4 Kolomen met ongeveer 400-1600 regels.

En de pc zijn niet al te snel de bestanden staan ook op een server en niet op de hardeschijf weer niet of dit veel uitmaakt.

De remote server kan mogelijk veel vertraging veroorzaken, inderdaad. Dat is echter een ontwerp keuze. Via VBA kun je de file tijdelijk bevriezen. Wat je dan kan proberen is een VBA die de excel tijdelijk bevriest zodat de update met de server sneller kan verlopen.

mogelijk heb ik zodadelijk nog wat tijd om even wat in elkaar te prutsen

*edit*

probeer de volgende macro eens in een module:

Code:
Sub linken_vervangen()
    Application.Calculation = xlCalculationManual
    Application.ScreenUpdating = False
    Application.EnableEvents = False
    For Each OL In ThisWorkbook.LinkSources(1)
        NL = InputBox("Geef nieuwe locatie op", "nieuwe invoer", OL)
        If MsgBox("nieuwe locatie '" & NL & "' gebruiken?", vbYesNo, "updaten?") = vbYes Then
            ThisWorkbook.ChangeLink OL, NL, xlLinkTypeExcelLinks
        End If
    Next OL
    Application.Calculation = xlCalculationAutomatic
    Application.ScreenUpdating = True
    Application.EnableEvents = True
    Application.Calculate
End Sub

Gebruik op eigen risico etc. Een en ander kan nog wat vriendelijker gemaakt worden etc. maar ik wil graag weten of dit de update versneld of dat nog steeds een koffiepauze nodig is.

Laatst bewerkt:
Ik heb hem net eenmal gebruikt en meteen foutmelding dat het document in gebruik
, daarna nog maals en weer dat het document in gebruikt is. tevens zag ik dat je echt het adres moet invullen en niet zo'n mooi menutje krijgt. maar ik denk dat ik het hier bij laat heb nu aan andere manier gezocht.
Door minder documenten te gebruiken in elke geval bedankt voor je tijd

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan