• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verwijzingsnotatie naar Tabel - Gemakkelijk wisselen naar Absoluut?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Wocky
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Wocky

Gebruiker
Lid geworden
22 feb 2014
Beste,

Weet iemand of er een gemakkelijke manier is om te wisselen van verwijzingsnotatie... als excel automatisch een "tabelnotatie" voorstelt?
Zie voorbeeld in bijlage.

- Normaal kan je gemakkelijk wisselen in notatiewijze door te toggelen met de F4 toets.
- Als je toevallig refereert naar cel uit tabel... die op dezelfde rij in het werkblad zit
... dan schrijft excel een "tabelnotatie" ... ipv cel-referentie cfr "A1"-methodiek.

... dan schrijft excel bijvoorbeeld
Code:
Tabel2[@Kolom1]

Weet iemand of er een sneltoets bestaan om toch snel te wisselen naar absolute notatie?
Code:
$H$4

Alvast bedankt.
Wocky

Bijlagen

Formule intypen i.p.v. aanwijzen. En dan de formule selecteren, en op F4 drukken. Overigens een onlogische opbouw, maar dat zal wel een reden hebben. Als je vanuit een tabel verwijst naar een andere tabel, moeten de rijen op zijn minst gelijk zijn anders krijg je een foute uitkomst. Dus als je het blok van tabel2 doortrekt, ben je van de foutmelding af.

Hey OctaFish,

Ok bedankt voor je hulp.
Wat ik nu doe is... cel erboven selecteren ... backspace (getal wissen) ... getal intypen & F4.

Zou handig zijn als je gewoon kan selecteren... ik dacht dat er misschien een "handigheidje" voor was.

Groeten Wocky

Met selecteren niet, denk ik, omdat Excel (terecht) denkt dat je in een tabel staat, en dus naar de tabel wilt verwijzen. Iets vergelijkbaars heb je ook als je een cel uit een draaitabel probeert te gebruiken in een formule. Daar typ ik de celverwijzing dus ook altijd zelf in. Gaat overigens sneller als klooien met een muis, is mijn ervaring. Niemand kan sneller vanuit een formule eerst de muis pakken, dan de cel aanwijzen en dan weer in de formule balk klikken als ik 'F4' intyp, terwijl ik toch al in de formule sta. En dat geldt denk ik voor alle 8 miljard mensen op aarde :).

Geef H4 de naam streepje of zo, dat is een absolute referentie en maakt je formule ook beter leesbaar:
Code:
=[@Kolom2] & streepje & [@Kolom23] & streepje & [@Kolom22] & streepje & [@Kolom3]
Beter: definieer alleen een naam streepje.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan