• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost veryhidden werkblad onzichtbaar maken voor bestand -> info?

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

antonl007

Gebruiker
Lid geworden
15 sep 2022
Berichten
76
Gents,

Een werkblad is mbv VBA op VeryHidden gezet echter kan je nog wel zien via bestand => info dat het werkblad bestaat etc. Is er een mogelijkheid om te zorgen dat je niet kan zien dat dit werkblad bestaat bijv. via Excel-add-in of iets anders?

groet,
Anton
 
Dat zal niet gaan.
Maar waarom zou je dat willen?
 
als je de naam van het wb weet kan je bijv =wb!a1 doen en kan je de waarde in veld A1 uitlezen
 
Klopt inderdaad en dat is niet anders.
Maar als een gebruiker op die manier alle cellen langs wil gaan om te kijken wat daar staat. dan ie 'ie wel even bezig met 17179869184 cellen.
 
Wat maakt de data zo bijzonder dat het niet gezien mag worden?
Kun je het dan niet beter in een apart bestand zetten dat met VBA of power query wordt opgehaald en verwerkt.

maar misschien is een tussenweg om de tabel met data niet in A1 te laten beginnen maar in BA73 om maar een geheel willekeurige cel te noemen. denk dat weinig mensen een werkblad gaan mappen om de data te vinden..
 
Inderdaad niet handig om gevoelige data in Excel te beveiligen. Als je echt wil en een beetje handig bent kom je echt wel door die beveiliging van Excel. Maarja, je kun dit achter de thisworkbook module zetten:

Code:
Private Sub Workbook_SheetChange(ByVal Sh As Object, ByVal Target As Range)
 Dim it
 If Target.Count > 1 Then Exit Sub
 If Target = "" Then Exit Sub
 For Each it In Array("Sheet1", "Sheet3")   'dit zijn de verborgen sheets waar niet naar verwezen mag worden.
   If InStr(Evaluate("formulatext(" & Target.Address & ")")(1), it) Then
     Target.ClearContents
     Exit Sub
   End If
 Next
End Sub
 
#4+#7 idd, je begint met wb!a1 en dan trek je ff 1000rijen en 50 kolommen naar rechtsonder....
$5 scheelt zeker iets, mijn enige houvast is dat als ik meer bestanden laat gebruiken we verder van huis zijn en dat is dan ook het goede, ik zie de gebruikers niet snel "advanced" dingen uithalen dus dat scheelt.
#6 d@mn....dat is zeer interessant, daar ga ik mee verder want niet alle wb zijn van belang.
 
#6 de regel (If Target = "" Then Exit Sub) heb ik vervangen door (If IsEmpty(Target) Then Exit Sub) en dan werkt het als een tierelier in min testbestandje met 2 verborgen wb en 1 wb allen met dezelfde data erop.

Wel nog 2 vragen: mijn werkmap is nu zo'n 30 wb groot waarvan er 2 verborgen moeten blijven. Meerdere wb zijn veryhidden, is ook niet de bedoeling om ze via een omweg te lezen maar boeie. Daarnaast zijn mijn gebruikers in de regel geen expert en ik denk dat eigenlijk niemand aan het hacken gaat, naast dat ze allen een ovk hebben getekend waarin dat ook niet is toegestaan. Deze oplossing lijkt mij dus afdoende.

1) krijg ik geen performance issues elsewhere omdat ik nogal veel wb heb waar je wel gewoon input moet geven (eigenlijk alleen maar letters en cijfers e.d.)
2) Ik denk dat je een wm met pw en een vba met pw wel alle vba kan weghalen maar niet de vba kan lezen?

many thx already
 
1. Je performance hangt af van meerdere zaken zoals (zware) formules, opmaak, onnodig veel regels etc. Aantal werkbladen zou opzich geen probleem zijn. Probeer je wel af te vragen waarom je 30 sheets nodig hebt. Meestal hoeft dat niet.

2. Nee je kan VBA niet zomaar bekijken als je er een ww op hebt zitten. Ze kunnen de VBA routine echter omzeilen in een xlsx bestand
 
1) vraag mijzelf dagelijks af waarom ik zoveel wb nodig heb...komen er nog meer bij zelfs....you would be surprised waarom....is nogal uitgebreid geworden met 1000-en inputvelden, schat ik....zodra ik ze kan uitsparen doe ik dat .... heb verder geen (hele) zware zaken of al aangepakt met de commando''s voorhanden...

2) mooi....

thx allemaal voor jullie snelheid, creativiteit en hulpvaardigheid
 
Terug
Bovenaan Onderaan