• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

verzamelen van gegevens

• Onderwerp starter Onderwerp starter alke
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

alke

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2006
Hallo,
Het lukt mij niet om uit een groot bestand een aantal gegevens te filteren. Waarschijnlijk moet ik met een formule werken maar ik heb geen idee welke.
Kan iemand eens mee kijken? Zie bijgaand voorbeeldbestandje.
Alvast dankjewel.

Bijlagen

Als het resultaat in één cel mag staan:
Code:
=B2&" "&C2&" "&D2&" "&E2&" "&F2&" "&G2&" "&H2&" "&I2&" "&J2&" "&K2
Anders die kolom kopiëren, plakken speciaal - waarden, data - tekst naar kolommen, gescheiden, spatie.

Hallo Ron,
Super, hartstikke bedankt en ik maar moeilijk doen met de "als"functie...
Het moet inderdaad verdeeld worden over meerdere kolommen omdat ik met vertikaal zoeken een vertaling van de code ernaast zet en daarna moet samenvoegen in een formulier.
Waarom beginnen de kolommen niet vooraan als niet de eerste kolom (H1) is gebruikt? Heeft dat toch nog te maken met een spatie ergens... Ik kan het niet vinden.
groetjes
Alke

Bijlagen

Waarom beginnen de kolommen niet vooraan als niet de eerste kolom (H1) is gebruikt? Heeft dat toch nog te maken met een spatie ergens... Ik kan het niet vinden.
Alke,

Inderdaad, hij pakt B2 en een spatie. Is B2 leeg, dan komt er wel een spatie. Met ALS heb je maar zes opties en je hebt er meer.

Hallo Rob,
Klopt, de ALS-functie was geen optie, ook voor de lege cel werkt het niet om de ALS-functie te gebruiken. Ik zoek nog even verder want ik wil die lege cel toch wel graag weghebben en liever niet handmatig... In ieder geval bedankt voor je hulp tot zover.
groetjes
Alke

Misschien kun je hier iets mee Alke,

volledig automatisch.
De groene hulpkolommen kun je verbergen.

Bijlagen

Hallo Harry,
Hartelijk dank voor het meedenken. Ziet er heel goed uit. Dit is wal ik bedoelde. Alleen nog even uitbreiden voor mijn eigen bestand want dat is behoorlijk wat groter.
Is het wel mogelijk om met deze matrix de functie verticaal zoeken te gebruiken voor een van de oranje cellen? Of doe ik iets verkeerd?
groetjes
Alke

Hoi Alke,

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld
Als je vert.zoeken wil loslaten met als zoekwaarde één van de oranje kolommen, kom je in de problemen, doordat er in kolom "Y" 3x "h1" staat en ook nog 2x "h3".
Of bedoel je iets anders

Probeer het eerst maar eens, en is voor het volgende probleem misschien wel weer een mouw te passen.

Verneem het wel.

Hallo Harry,
De oranje kolommen krijgen allemaal een tussenkolom met de vertaling. H1 staat bv voor communiceren, P5 leidinggeven, D4 ondersteunen enz.
De gegevens voor het verticaal zoeken heb ik op een nieuw blad gezet. Lukt allemaal wel maar ik krijg als melding dat er een kringverwijzing is.
In het echte bestand komen ongeveer 30 kolommen met codes waarvan er maximaal 5 gevuld zijn. Die codes moeten worden omgezet in een taak en de taak wordt vermeld in een formulier dmv samenvoegen.
Omdat het zo'n groot bestand is, dacht ik dat het makkelijk zou zijn als de max 5 gevulde codes netjes bij elkaar staan en zodoende kunnen worden verwerkt in het formulier.
Met de functie verticaal zoeken heb ik normaal geen problemen dus ik denk dat ik op de automatische piloot toch iets verkeerd doe.
groetjes
Alke

Bijlagen

Hallo Alke,

stuur eens een voorbeeld bestandje zoals het zou moeten worden, zoals jij in gedachten hebt zonder formules e.d. als je wil.

De kringverwijzing klopt wel, want je hebt een formule in cel X2, die zoekt naar X2.
Ook is vert.zoeken is geen matrixformule (dus kan gewoon bevestigd worden met ENTER).

Hallo Harry,
Bijgaand een nieuw bestandje inclusief voorbeeld. (Het witte gedeelte van het bestand krijg ik aangeleverd.)
Het oranje gedeelte waar jij de formule in hebt gezet is een matrix en ik heb geprobeerd om daar een gewoon veld van te maken door middel van een 0 erbij te tellen maar dat wil niet. Ik kan dus niet bewerken of rekenen met deze kolommen.
Nog steeds heel erg bedankt dat je mee wil denken.
groetjes
Alke

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Harry, heel erg bedankt. Het ziet er goed uit.
Vandaag moet ik oppassen op de kleinkinderen maar vanavond ga ik proberen dit om te zetten naar het grote bestand. En het Word-formulier samenvoegen met dit excelbestand moet dan ook geen probleem meer zijn.
Nog een prettige zondag.
groetjes
Alke

Graag gedaan, en insgelijk. :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan