Verzendlijst word, brieven opslaan.

• Onderwerp starter Onderwerp starter covux
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
De macro moet draaien op de uitgevoerde samenvoegbrief. Anders gebeurt er inderdaad niks. En de eerste alinea moet een naam bevatten voor de naamgeving van de brieven.

Ik heb wel een aanhef waar de eerste regel de naam van de klant is.

Is er voor die macro een verschil tussen de aanhef en eerste alinea van de brief?

En moet ik wellicht een naamwijizngen in de instellingen van de verzendlijst zodat hij het wel leest?

De macro kijkt alleen naar wat er in de eerste alinea staat, verder niks. Dat kun je uiteraard aanpassen door de macro naar een andere alinea te laten verwijzen.

hmm oke,

en hoe krijgt die macro naar de alinea's?
kijkt het gewoon naar het eerste blok tekst?
en wat bepaald wat dan de eerste alinea is?

Ik wil een beetje begijpen hoe hij het document door neemt. :)

en wat bepaald wat dan de eerste alinea is?
Dan komen we bij een stukje basiskennis Word; dat zou je toch eigenlijk wel moeten weten :). Een alinea is alle tekst die binnen voor een <Enter> staat. Dus zodra je een document begint te typen en je drukt op <Enter>, dan heb je een alinea gemaakt. De volgende tekst + <Enter> is dan de tweede alinea. Druk je, om witruimte te maken, na de tekst 2 keer op <Enter>, dan maak je dus in ieder geval een alinea met tekst, gevolgd door een lege alinea en dan de nieuwe alinea met tekst.
Om witruimte (of een nieuwe regel) te maken kun je daarom beter op <Shift>+<Enter> drukken; dat is de toets voor een Regeleinde. Nu krijg je nog steeds een nieuwe regel, maar deze zit nog steeds in dezelfde alinea. Het hele systeem wordt uitgelegd in de Word cursus, en is m.i. essentieel als het gaat om goed tekstverwerken.
Deze code pakt de eerste alinea (Paragraph in het Engels).
Code:
        Set aRange = ActiveDocument.Paragraphs(1).Range
        DocName = aRange.Text
Je gebruikt daarvoor het Range object, omdat de alinea nu eenmaal uit verschillende objecten (letters) bestaat. Uit het Rangeobject pak je dan de tekst om te verwerken. Een alinea heeft uiteraard meerdere eigenschappen, zoals uitlijning en regelafstand. Vandaar dat je specifiek aangeeft wat je nodig hebt (Text dus).

dan zal ik mij maar eens moeten verdiepen in word.
Ik heb eigenlijks dus geen idee wat de techniek en regels die achter zo'n brief zitten.
Heb ik in het verleden ook niet echt bij stil hoeven staan.

dankje voor je uitleg.

het enige waar ik dus nog mee zit is die aanhef die ik in mjn brief heb.
eigenlijks zijn het allemaal verwijzingen voor een verzendlijst.

Zit deze macro die dan automatisch of moet je daar dan ook apart rekening mee houden?

Ik heb even de brief bijgevoegd.

in principe moet die macro alleen <<Customer_name>> vinden.
maar is deze stuk tekst dan nu wel de eerste alinea?

De aan hef moet helaas wel helemaal rechts staan anders zie je het niet door een envelop.
kan het daar ook nog mee te maken hebben?

Bekijk bijlage Brief Helpmij.docx

Ik snap je opzet niet helemaal; je hebt zo te zien twee keer hetzelfde veld gebruikt in de kop («Customer_Name» en op de volgende regel T.a.v. de heer/mevrouw «Customer_Name»). Dat lijkt mij dubbelop... Ik kan mij wel een veld Bedrijfsnaam voorstellen en een veld Customer_Name, met de aanvullende cp regel. Maar dat maakt niet uit voor de brief. Net zo min als de uitlijning, zoals ik al in mijn vorige bericht aangaf. Uitlijning is slechts een eigenschap van een alinea. Net als Text, en dat is dus wat je nodig hebt om de inhoud van de alinea uit te lezen. Kortom: de macro zou perfect moeten werken bij jou. Tenzij Customer_Name dus leeg is, dan heb je geen naam.

Besankt voor je antwoord.

de Dubbele "«Customer_Name»" is een foutje, eentje moet "«Contactpersoon_Name»" zijn.
is niet erg ik zal nog even bezig gaan met die brief en hoop het werkende te krijgen.

als ik gewoon de verzendlijst maak en uit print krijg ik gewoon alle gegevens op de brief die ik wil hebben.
dus "«Customer_Name»" is wel degelijk aanwezig.

Nogmaals bedankt voor alle hulp die je mij hebt gegeven met de macro en de les in Word. :)

Covux

Nog een tip dan: Als niet elk bedrijf een contactpersoon heeft, kun je de lege regels onderdrukken met een ALS..DAN..ANDERS veld.

dat heb ik inderdaad wel eens en dan pas ik de brief hand matig aan..... ;)

Bedankt voor de tip!

oke hij doet het eindelijk.

Ik heb het document nu opgeslagen als Sjabloon+macro's als ik nu alles uitvoer doet hij precies wat ik wil.

Les voor de volgende keer. alles als sjabloon opslaan ^^

update.
Ik kom er nu pas achter dat ik nooit die documenten heb samengevoegd. dan doet alles het pas ><

anyway hier mag nu echt een slotje op :P

Laatst bewerkt:
En dat 'slotje' mag je echt zelf er aan hangen.... kwestie van de vraag op Opgelost zetten met het linkje bovenin.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan