• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Veticaal Zoeken probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

JohnBoy

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Hallo forum,

Heb een spreadsheet met 2 werkbladen. Werkblad 1 bevat Personeel(ongeveer 250)
Werkblad 2 bevat in kolom A alle mogelijke personeelsnummers.
Nu wil ik dat, als in werblad verlof in kolom A 4011 staat er met vert.zoeken in werkblad Personeel gezocht wordt naar dat betreffende nummer en vervolgens in kolom B van Verlofd e achternaam komt te staan. Dit ook met voornaam en tussenvoegsel.
Vervolgens moet er ook nog in kolom G(Personeel gekeken worden naar "Ja" Is dit waar dan wil ik de waarde(datum) van Personeel kolom E en F in werkblad Verlof kolom D en E hebben.

Heb voor de duidelijkheid een voorbeeldje bijgesloten

Bijlagen

John,
Zie het bijgevoegde bestand. Je zal alleen even moeten kijken, ik kon daar zo snel niet achter komen, hoe het komt dat in kolom A van het blad personeel de nummers als tekst zijn weergegeven. Vul(de) je nl. een pers.nummer in op het blad verlof werd die waarde niet gevonden. Na het opnieuw intypen van de nummers in het blad personeel wel.

Laatst bewerkt:
Cor,

Super,

Bedankt.

Weet je ook nog een oplossing voor volgende: Indien een waarde niet gevonden wordt geeft vert.zoeken de melding #N/B. Is er een mogelijkheid om dit te onderdrukken.
De nummer zijn namelijk in Werkblad personeel niet aaneensluitend, en in verlof wel

Bouw er een ISFOUT functie rond:

=ALS(ISFOUT(de verticaal zoeken);"";de verticaal zoeken)

Wigi

John,
Dus concreet:
=ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN($A2;Personeel!$A:$G;3;0));"";VERT.ZOEKEN($A2;Personeel!$A:$G;3;0))
Dit voor kolom B, de rest zelf even aanpassen.

Cor,
Maak je geen foutje door in je formule in Verlof (kolom D en E) rechtstreeks te verwijzen i.p.v. de zoekfunctie te gebruiken?

Ik zou het zo doen:
Benoem de range A2:G15 OP BLAD Personeel als PERSONEEL.
Blad Verlof:
in B2 =ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(A2;personeel;2));"";ALS(ISLEEG(VERT.ZOEKEN(A2;personeel;4));VERT.ZOEKEN(A2;personeel;3);VERT.ZOEKEN(A2;personeel;4)&" "&VERT.ZOEKEN(A2;personeel;3)))

in C2 =ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(A2;personeel;2));"";VERT.ZOEKEN(A2;personeel;2))

in D2 =ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(A2;personeel;2));"";ALS(VERT.ZOEKEN(A2;personeel;7)="ja";VERT.ZOEKEN(A2;personeel;5);""))

in E2 =ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(A2;personeel;2));"";ALS(VERT.ZOEKEN(A2;personeel;7)="ja";VERT.ZOEKEN(A2;personeel;6);""))

Trek deze formules door t/m rij 9.
Heb je meteen ook het tussenvoegsel erbij.

Beste Diezel,
Alhoewel ik je geen ongelijk kan geven ga ik er toch van uit dat de formules die ik gegeven heb voldoen. Wat betreft het geven van een naam aan de range ga ik volledig met je mee, dat werkt inderdaad een stuk makkelijker. De fout die ik gemaakt heb is dat ik geen ISFOUT() functie in de formule heb gezet. Al met al zijn we het redelijk eens en kan John kiezen uit welke fomules hij wil gebruiken. Leuker kunnen we het niet maken.

Heren,

Allereerst super bedankt voor de reactie's, hier heb ik al zeker wat aan gehad.
Wat ik nog niet goed snap is het benoemen van een range??
Hoe ga ik dat doen

John,
Selecteer de range en ga naar Invoegen > Naam > Definiëren. Onder namen in werkblad tik je een naam voor het bereik en onderin het schempje zie je wat het bereik van de naam is. Je kunt dan de naam gebruiken. Een andere manier is het bereik te selecteren en in het naamvak (links naast de A van kolom A, dus daar waar de nu actieve cel is aangegeven) te klikken, daar de naam in te typen en op Enter drukken.

Cor,

Weer bedankt. Dit is helder. Hier ga ik wel uitkomen schat ik.
Mocht het niet lukken kom ik wel met een nieuwe vraag terug

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan