VIA AC'97 windows xp sp2 herinstallatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

fffgesus

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
25 sep 2007
Hallo allemaal,

Ik heb als luie student na 3jaar besloten mijn windows te herinstalleren. Alles ging goed tot ik windows xp opnieuw opstartte na de installatie en mijn geluid weg was. Bij geluid en audioapparaten staat "geen audioapparaat" en alles is grijs ( dus geen mogelijkheid om te klikken of te veranderen) Ik heb via everest gezien dat ik een VIA AC'97 kaart heb met een VIA moederbord. Echter na verschillende VIA'97 drivers+ updates te hebben gedownload gaat het nog steeds mis.
Eerst gaf windows een foutmelding met als mededeling dat de drivers niet compatible waren met windows( wat ik in beginsel heb genegeerd, wat tot gevolg had dat mijn PC continu vastliep zodra windows werd opgestart) hierna heb ik nog eens windows geinstalleerd, en uren alle posts afgelezen ( het is verdomme al 5 voor 4 a.m.) en nog steeds weet ik mij geen raad. Nu heb ik bij:" configuratiescherm-systeem-apparaatbeheer gezien dat er een geel vraagtegen met een uitroepteken erdoorheen staat bij multimedia audiocontroler" deze heb ik derhalve dus maar uitgeschakeld.
Ik heb geen audio drivers van cd meer die bij mijn pc werden geleverd, dus ben gedwongen ze te downloaden... Kan iemand deze leek s.v.p. een link sturen die wel werkt, zodat mijn audio het weer gewoon doet?!

Bij voorbaat dank.
Joost

[...]Nu heb ik bij:" configuratiescherm-systeem-apparaatbeheer gezien dat er een geel vraagtegen met een uitroepteken erdoorheen staat bij multimedia audiocontroler" deze heb ik derhalve dus maar uitgeschakeld. [...]
Bij voorbaat dank.
Joost

Voor een uitgeschakeld apparaat zijn geen drivers te installeren. Zet dus dat apparaat weer aan, en ga dan met drivers aan de slag (bijv. door erop te dubbelklikken, en in het tabblad Stuurprogramma een nieuwe driver ervoor te installeren ("Stuurprogramma bijwerken")).

Tijs.

Standaardriedel.

Geluidskaart doet het niet.

Voor een PCI kaart, vind je de drivers op de cd rom ervan, of op de site van de maker van die kaart, maar.

Het is vaak een onboard audio chip, genaamd een audiocodecchip, in de uitvoeringen AC'97 en HD, hier vind je enige uitleg, en dat staat voor het type converter of protocol wat er wordt gebruikt, en kunnen van diverse merken zijn.

Deze chips worden aangestuurd door de southbridge, die samen met de northbridge, de chipset vormen, waar ook drivers voor zijn, de zogenaamde moederborddrivers, en worden ook wel de audiocontroller of enhanced audiocontoller genoemd, zonder de drivers ervoor, die in de chipsetdrivers zitten, kun je ook de audiocodec chipdrivers niet installeren.

Eerst zal gecontroleerd moeten worden, of deze is enabled in de bios, de info daarover, vind je in de manual van de computer of moederbord, die uiteraard ook weer op te halen is op de site's van die fabrikanten.

Kijk eerst met Everest, welk merk en type moederbord, of merk en type computer je hebt, dan kun je sowieso op de site van die fabrikanten, de drivers ophalen, is het een merk PC, dan kun je ze daar ophalen.

Dus eerst bij "computer" en "moederbord", in Everest kijken, welk merk en type je hebt.

Bij "chipset", vind je het type chipset, dan kun je daar eerst de drivers er voor ophalen, en installeren.

Na een reboot, kun je bij "multimedia" en PCI en PNP AUDIO, soms zien, welke codecchip er is gebruikt, die vaak voor een enhanced audio controller staat vermeld, dat is dat onderdeel in de southbridge, die de aansturing van die audiocodecchip verzorgd.

!

Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb de VIA 4in 1 driver geïnstalleerd, echter wanneer ik daarna de VIA ac'97 drivers wil installeren krijg ik een foutmelding van windows dat de drivers niet compatible zijn met Xp ( hoewel ik ze van viaarena heb gedownload). Wanneer ik toch doorga met installeren wordt mijn systeem instabiel en crashed m'n windows weer Bij apparaatbeheer staat er nu een uitroepteken bij "multimedia audiocontroller" en bij "mpu-401compatible midi-apparaat"
Aangezien ik wel een VIA AC'97 geluidskaart heb ( zegt everest) weet ik nu niet welke drivers ik moet downen ( ik heb ook geprobeert de stuurprogramma's te laten bijwerken in apparaat beheer maar hij vindt de benodigde software niet.

Greetz

In Everest kun je (waarschijnlijk) ook de moederbord naam achter halen. Als je die weet, kun je op de site van de fabrikant de juiste dirver voor je geluidskaart downloaden. Gezien je type is het een onboard geluidskaart.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan