Via formulier record zoeken obv tabel A -> gekoppeld record openen van tabel B

Status
Niet open voor verdere reacties.

hoingkatleen

Gebruiker
Lid geworden
1 sep 2014
Hoi,

Ik heb een tabel1 met patiënten en tabel2 met procedures die bij patiënten horen (1 pt kan meerdere procedures hebben).
Deze gegevens komen uit een dbase van elders, maar ik wil daar nog extra gegevens aan koppelen. Dus ik heb een tabel3 gemaakt die via 1 op 1 relatie aan de procedure-tabel is gelinkt (obv procedureID).

Nu wil ik via een formulier een procedure van een patiënt opzoeken (bvb via veld procedure-ID, maar naam en voornaam patiënt moeten ook weergegeven worden om het zoeken te vereenvoudigen). Als ik die procedure heb aangeklikt, wil ik dat er (in een subformulier?) een overzichtje komt waarin ik kan zien of er in tabel3 al gegevens staan voor dit procedure-ID. Zoja, wil ik die daar kunnen aanpassen. Zonee, moet dat aangemaakt worden, dus zou proc-ID daar automatisch ingevuld moeten worden en wil ik alsnog de verdere gegevens aanvullen.

Hoe kan ik dit doen? Ik zit te sukkelen met formulier, subformulier... maar kan nog niet echt een voorbeeld posten want ik weet eigenlijk niet waar ik precies moet beginnen. Kan iemand me op weg helpen ajb?

Alvast hartelijk dank!!
Katleen

hm, ik heb toch een voorbeeld dbase gemaakt en gezipt, maar blijft te groot. Effi zoeken hoe ik die hierop krijg (vanop een pc waar ik beperkte rechten heb en ook niet alle websites kan bezoeken :-( )

Je kunt, als je de db ook gecomprimeerd hebt, met winrar deelbestanden van 100kb of 200kb maken; dan kun je die deelbestanden uploaden. Of je kunt hem op een fileshare als wikisend.com zetten. Of wat data verwijderen; voor het bekijken van een vraag hoeven we natuurlijk geen complete database te hebben. Een paar records is genoeg. Zolang we zelf maar niks hoeven te typen :).

Ja, die is te sponzen :).

Jammer genoeg doet niks het, want er zitten een paar gekoppelde tabellen in, en die heb ik uiteraard niet.

Deze is beter :thumb: Overigens is de db, als je hem had gecomprimeerd, makkelijk te zippen tot kleiner dan 100kb :) Maar ik kijk er wel even naar.

ok thanks; Dat comprimeren mag je me ook eens uitleggen bij gelegenheid. Ik dacht dat zip dat juist deed :-D.

Gaat nu teveel tijd kosten; ik zie een enorme warboel aan kris kras aan elkaar gekoppelde queries die dan uiteindelijk weer aan die keuzelijst hangen, maar daar zit dan ook weer een niet-genormaliseerde tabel onder, en eerlijk gezegd duizelt het mij dan teveel voor een tussendoortje :D.

Ja, maar het mag ook zonder die queries, rechtstreeks obv van de 3 tabellen. Maar ik kreeg dan die keuzelijst niet goed aan de praat :-D.

Comprimeren is een knop in het menu <Bestand>, en dat moet je regelmatig doen om alle rotzooi uit de db definitief op te ruimen. Je gekoppelde db bijvoorbeeld was net zo groot als je nieuwe db. Terwijl die toch meer data heeft :). Met Comprimeren ruim je dus alles op, en wordt de db een stuk kleiner. Met Winzip doe je dan de rest van het inpakken.

Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage 229991

OK, ik begin terug van nul. Hierbij een gecomprimeerde dbase in zip, met enkel de 3 nodige tabellen en een form + subform.
De relaties zijn zoals het hoort (denk ik). Het formulier doet nog niet wat ik wil. Hoofdform dacht ik te gebruiken om te zoeken/selecteren.
In het subform zou ik dan gegevens willen kunnen toevoegen.

Minder duizelig Octafish?

Zo af en toe doe ik ook wel eens wat voor de baas. We zijn nog steeds vrijwilligers hier, dus af en toe moet je wat geduld hebben. Zeker als ik een uur later thuis ben :).

Ik heb het gevonden met de hulp van mijn vader :-). Ik post hier een voorbeeldje voor als iemand anders tegen een gelijkaardig probleem aanloopt.Bekijk bijlage 230121

Als je daar dus in Frmselecteer bovenaan een voornaam kiest, krijg je onderaan de selectie en kan je daar nog dingen in toevoegen of wijzigen.
Nu nog even toepassen op m'n eigen dbase.

Thanks voor het meekijken iig!

Bijna goed :). Het filter op het subformulier hoort eigenlijk dit te zijn:
Code:
[forms]![frmSelecteer]![SelecteerCombo]
En ik zou zelf een Requery doen op het subformulier, niet een Refresh. Maar het is wel een werkende variant, dus in die zin goed genoeg :)

Thanks voor de aanvullingen. Ik krijg het nu wel niet goed toegepast op mijn oorspronkelijk voorbeeld. Zit nog even te prullen :-s. Hij zegt telkens dat het veld dat ik kies er niet tussen zit, terwijl dat gewoon een veld is van 1 van mijn tabellen.

Update: toch gelukt :-).
OK, ik begin aan de volgende stap: in het selectieveld bovenaan wil ik nu meerdere kolommen, zodat ik in detail kan zien welke patiënt het precies is. Is me al eens gelukt, dus zou ik moeten kunnen...

P.S.: Waarom is requery beter dan refresh?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan