via raid tool

Status
Niet open voor verdere reacties.

dickenannemiek

Gebruiker
Lid geworden
24 jun 2003
Wat doet via raid tool? Deze staat in mijn startmenu, geen idee of hier iets nuttigs mee kan.

Ik heb problemen met mijn XP QMOTION pc. AMD athlon 3400 + Ik heb hiervoor al twee topics over "subproblemen" op Helpmij lopen. Ik heb het vermoeden dat het allemaal terug te voeren is tot één probleem.

Er zit een SATA harde schijf op in twee partities C en D. Ik heb géén XP-cd, alleen een recovery-cd>

Problemen:

1) PC opstarten lukt soms niet - diskbootfailure - insert systemdisk. Na herstart doet de pc het dan meestal wel. Wanneer opstartvolgorde veranderd wordt (eerst harde schijf) dan krijg ik soms "bios niet geinstalleerd" "press g" en daarna dan weer "diskbootfailure - insert systemdisk. Herstarten PC en meestal doet hij het dan weer.

2) schijfcontrole in XP (via deze computer) lukt niet - wel via CMD en chkdsk

3) bij deze computer - eigenschappen en extra - klikken op hardware leidt tot leeg zelfde schermpje, maar nu zonder "hardware"

Laatst bewerkt:
Hoi !

Als je de raid-controller niet gebruikt, kun je die in het BIOS uitzetten !

Staat dan niet meer in je opstartmenu.

Greetz,

Harry.

Sorry @ Harry, maar bij een Via chipset, moet de SATA/RAID driver op enabled staan in de bios, en als opstartmedium moet dan voor die controller worden gekozen, meestal aangeduid als BBS, en dan wordt schijf 0 genomen om van op te starten.

In windows kun je die via raid tool bij software gewoon verwijderen, dez heeft verder geen functie, alleen bij een sofware raid, en geeft alleen informatie over de SATA schij(f)(ven), deze kun je uiteraard ook gewoon uit het register halen, onder de sleutel HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run, of door msconfig in start-> uitvoeren in te geven en voor ok te kiezen, daar kun je hem ook disablen.

Hoi !

LP.: Deze keer niet met je eens !

Op m'n ouwe A7V880 met Via KT880 chipset heb ik de sata/raid op disabled, en PC start perfect op met 2 IDE harddisks.

Opstarten gaat bovendien sneller, omdat niet eerst het Raid-menu verschijnt.

Ik heb er even een SATA-schijf bijgehangen, maar die wordt ook gewoon herkend !

Opstarten van een SATA-schijf heb ik niet zo snel kunnen testen, misschien heb je daar een punt.

Greetz,

Harry.

@ Harry, eindelijk niet met mij eens, ik ben het wel met mij eens:) , maar in dit geval ook met jou.

Die chipset die je opgeeft, is ook met de 600, K7 van Via die een native controller in de southbridge heeft, die ook in de andere 6, 8 en 900 series chipsets van hun zitten.

Aangezien die chipset niet veel gebruikt is voor K7 borden, ben ik er vanuit gegaan dat die hier ook niet werd gebruikt, de meeste zijn van de 1, 3 en 400 series.

Overigens kun je die SATA controller niet uitschakelen in de bios, alleen de rom ervoor om een raid op te bouwen die kun je in of uitschakelen, vandaar als die uitstaat, deze gewoon wel werkt als SATA controller.

Overigens heb ik hier de A8V-E SE, met de 890 chipset, waarbij ik hem wel uit kan schakelen in de bios, en daarbij nog de controller op IDE of RAID kan zetten.

Alleen nog niets vernomen van de TS.

Laatst bewerkt:
Hallo !

@LP.: Zijn we het toch weer eens !

Ook benieuwd naar reactie van TS.

Greetz,

Harry.

Voor het opstarten bootdisk error, dat ken ik. Check even of je je harde schijf (en andere drives) wel op de laatste aansluiting van de kabel hebt aangesloten, in het geval je er meerdere hebt aangesloten (v.b meerdere harde schijven) sluit dan je de 'master' op het uiteinde. Dat heeft dit bij mij verholpen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan