video casset naar harddisk

Status
Niet open voor verdere reacties.

technico

Gebruiker
Lid geworden
25 apr 2005
Ik heb nog enkele video cassetten liggen met sport bijscholingen op.
nu heb ik mijn videorecorder gekoppeld aan een harddisk recorder.
ik hoopte zo mijn cassettes te kunnen overzetten op harddisk en nadien op dvd.
doch het zijn originele cassettes en dus beveiligd waardoor mijn harddisk recorder niet wil opnemen.
iemand enig idee hoe ik dit kan omzeilen en toch kan opnemen, wil uiteindelijk videorecorder weg doen

Video banden die kopieer beveiligd zijn?:eek: Daar heb ik nog nooit van gehoord:shocked:. Ik heb dat foefje met VHS naar HD recorder al vaak gedaan maar dit is een nieuwe voor me. Hoe kom je aan de info dat het niet zou lukken omdat de band kopieerbeveiligd zou zijn?

Video banden die kopieer beveiligd zijn? Daar heb ik nog nooit van gehoord

Zeker wel! Er waren zelfs meerdere copyprotect systemen in omloop (o.a. Macrovision)! Een van de trucs was een "zwevende sync" (zwevende tijdbasis) waardoor een kopie van de tape zeer slecht van kleur werd en het beeld met regelmaat wegviel of raar stond te trekken....

Om toch te kunnen kopieren waren er "stoute" kastjes in de handel waarin o.a. een stabiele syncgenerator zat. Dit kastje zat met 2 scarts tussen de beide videorecorders...

Ik weet niet of je rouwig moet zijn om het feit dat je ze niet kunt kopieren... de beeldkwaliteit wordt "dramatisch" omdat VHS maar 200 beeldlijnen heeft en dit moet voor een DVD "opgeblazen" worden naar 576 lijnen..... (SuperVHS heeft 400 beeldlijnen, maar dan nog ziet het eindresultaat er meestal maar zeer matig uit)

Heel veel moeite dus voor een zeer matig resultaat....

Laatst bewerkt:
Weer wat geleerd:thumb:. Ik ben het met je eens dat de beeldkwaliteit van VHS naar HD of DVD niet om over neer huis te schrijven is. Voor familie filmpjes kan het wel leuk zijn maar commerciaal materiaal kun je beter op DVD proberen te krijgen :D Alleen heeft de Topic Starter hiermee dus nog niet zijn antwoord :confused:

Tja... ergens nog zo'n kastje, "Macrovision remover", zien te vinden... (aanschafprijs destijds ongeveer f 100,-)

Er schijnen ook capturecards te zijn (o.a. van Hauppauge) die de copyprotect "over het hoofd zien"... maar of dat waar is..... maar dan moet je de tape dus in een PC inlezen...

Laatst bewerkt:
Je hebt hiervoor nodig:

- een goede VHS recorder/speler

- een goede HDD/DVD recorder/speler

- 3-voudige tulpstekkerkabel (geel, wit en rood [geel is voor de beeldoverdracht en wit en rood zijn voor het stereo-geluid l & r)].

Geen scartkabel gebruiken; wel mag je aan de VHS-zijde een scart/tulp-verloopblokje gebruiken, let er echter wel op dat dit een out-signaalblokje moet zijn!
(Let Op:er zijn ook "signaal-in" blokjes te koop, die werken in dit geval dus niet).

Sluit als eerste de tulpstekkers aan op de uitgang van de VHS videorecorder (sluit dezelfde kleuren op elkaar aan, dus geel op geel, enz.) eventueel dus een verloopstukje gebruiken indien je VHS-videorecorder alleen over scart-aansluitingen beschikt.

Sluit daarna de tulpstekkers aan op de line-in tulpstekkeringang van de HDD/DVD recorder.Dit is meestal de ingang voor Foto- en videocamera's, zie de gebruiksaanwijzing van het toestel.

Speel nu de videobanden normaal af (play) en neem ze via de line-in op op de harde schijf van de HDD recorder.

Deze opname kun je later branden op een DVD via de interne DVD brander van hetzelfde toestel en voila: klaar!

succes ermee,

(met dank aan Henson voor de info)

gr Hans

Geen scartkabel gebruiken; wel mag je aan de VHS-zijde een scart/tulp-verloopblokje gebruiken, let er echter wel op dat dit een out-signaalblokje moet zijn!
(Let Op:er zijn ook "signaal-in" blokjes te koop, die werken in dit geval dus niet).

Met Scart werkt ook gewoon hoor :thumb:

Gewoon je tv out van de video koopelen aan de tv in van je harddiskrecorder.
Juiste kanaal opzoeken en klaar.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan