Video film hapert op één PC om een andere PC niet

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Besturingssysteem
Win11 Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal.
Ik heb hier 2 praktisch dezelfde PC (in uitvoering dan) Intel I5 processor, 32 GB geheugen, hetzelfde Moederbord
En er staat een speelfilm op een externe harde schijf.
Als die speelfim afspeel op PCnr1 loopt die film perfect, niets op aan te merken, qua geluid en beeld
Als ik diezelfde harddisk echter op PCnr2 zet, en dezelfde film afspeel, gaat het geluid met horten en stoten.
Waar zou dat aan kunnen liggen?
Met vriendelijke groet
Dukkel

Toch maar wat meer informatie delen dan. You know the drill :).
En test sowieso ook hoe hij speelt als je de film naar de betreffende computer kopieert, en niet vanaf de externe HD afspeelt.

Waar zou dat aan kunnen liggen?
Praktisch dezelfde PC?
Wat denk je van de > Instellingen?
Plak deze in Run en druk Enter
%systemroot%\system32\msdt.exe -id AudioPlaybackDiagnostic
en deze
%systemroot%\system32\msdt.exe -id VideoPlaybackDiagnostic

Zou het kunnen dat het pc's betreft met een duo core cpu en dat een van de twee staat te updaten? Dan ligt de hele pc plat.
Daarom niet onbelangrijk: wat zijn de specs van die twee pc's?

Zit deze externe schijf via het netwerk aangesloten of via USB?

In geval van USB: zit deze ook in hetzelfde USB poortje op de PCs?
Het kan zijn dat de ene in USB 3.0 of 3.2 zit en de andere in een 2.0 of 1.1 aansluiting (ja, die zijn er nog en OP geeft geen type moederbord op dus verificatie of er alleen 3.0 aanwezig is, is er niet)

In het geval van netwerk zou ik op de haperende PC in de netwerkadapter instellingen de QoS pakketplanner uitzetten, die wil wel eens (onterecht) een lagere prio geven aan bepaalde netwerkpakketjes.
Daarnaast zou ik een speedtest uitvoeren op beide PCs en de kabels controleren.
Het kan ook een verschil maken of de ene PC bedraad is en de ander op WiFi zit (standaard 33% trager op vol bereik)

Over wat voor een bestand gaat het hier? een .mpeg, .mkv, .mp4 of nog iets anders?

Het gaat meestal om pm4, maar een enkele keer ook mkv.
Zit deze externe schijf via het netwerk aangesloten of via USB?

In geval van USB: zit deze ook in hetzelfde USB poortje op de PCs?
Het kan zijn dat de ene in USB 3.0 of 3.2 zit en de andere in een 2.0 of 1.1 aansluiting (ja, die zijn er nog en OP geeft geen type moederbord op dus verificatie of er alleen 3.0 aanwezig is, is er niet)

In het geval van netwerk zou ik op de haperende PC in de netwerkadapter instellingen de QoS pakketplanner uitzetten, die wil wel eens (onterecht) een lagere prio geven aan bepaalde netwerkpakketjes.
Daarnaast zou ik een speedtest uitvoeren op beide PCs en de kabels controleren.
Het kan ook een verschil maken of de ene PC bedraad is en de ander op WiFi zit (standaard 33% trager op vol bereik)
Zet zitten op USB3 (de blauwe poort, op de Samsung TV zit ie op een USB poort met specificatie: USB HDD 5Volt 1Amp)
Wat wel helpt is als ik de externe HDD Defragmeteer. En dat kost uren.
Ik heb ook geconstateerd dat de TV die filmpjes ontvangt van de Server via WiFi, dus dáár zou het in kunnen zitten !?!?

Nu is er een TV bij genoemd en een server.
"Ze zitten" suggereert dat het ook niet één externe harde schijf is?
Daarnaast zie ik dat je het m.b.t. de TV zowel WiFi als USB noemt, dus ik moet toch vragen om een gedetailleerde situatieschets van hoe alles is aangesloten en wat waar voor dient.

Een tekeningetje zou enorm fijn zijn, maar uitschrijven kan ook.

Als ik maar weet:
- Welke apparaten de externe HDD benaderen en hoe
- Is het niet stiekem een NAS (Network Accessible Storage)?
- Wat voor server heb je het nu over? Wat doet die?
- Van hoeveel externe schijven worden de films bekeken als er meer dan 1 zijn?
- En waar zit(ten) die schijf/schijven aangesloten?
- Wat zit er op je TV op USB aangesloten?
- Welk apparaat stottert en welke niet?

Ik kan wel gissen naar eigen ervaring, maar daar help ik je waarschijnlijk niet mee.

Lijkt totaal niet op het gestelde in post 1.
Is er geen sprake van dat de twee pc's verschillende videokaarten hebben?
Codecs?

Hallo Muchacho NL
Allereerst wil ik graag mijn gedownloade Films opslaan, op mijn NAS server (Buffalo LS520), die middels Ethernetkabels verbonden is met mijn PC's en met het Ziggo-Modem, die ook weer middels WiFi in verbinding staat met mijn Samsung TV. De Samsung TV type QE55Q90T.
De externe schijf (Jetststore Transend 1TB) verbonden middels USB3.0 is een extra, uitsluitend bedoeld om m'n zwager ook van de Films te laten genieten.
Op de TV zitten 2 USB aansluitingen 1x USB HDD 5Volt,1Amp en 1x USB HDD 5Volt,0.5Amp
(de laatste is niet geschikt voor een USB apparaat zonder voeding)
Het beeld op de TV stoottert (als er een gedefragmenteerde USB schijf aanhangt) óf als de NAS-server teveel werkzaamheden te gelijk moet verrichten. (een aantal films kopieren van en naar de PC's en naar de tegelijk naar externe schijf)
Hiermee heb ik denk ik de hele situatie uitgelegd, mocht je nog iets willen weten hoor ik het graag.

Lijkt totaal niet op het gestelde in post 1.
Is er geen sprake van dat de twee pc's verschillende videokaarten hebben?
Codecs?
Ik heb de nieuwste codeccen geinstalleerd, ze hebben ook dezelfde videokaarten.
Maar ik denk dat ik het gevonden heb, één USB3.0 Hub werkte niet meer correct, dus heb ik vervangen en die nieuwe USB hub aan een voeding aangesloten

Ja, daarom denk dat ik langszamerhand over moet gaan naar SSD's
Dan zal het afspelen minder energie kosten, en waarschijnlijk het horten en stoten over zijn.
In ieder geval, draait mijn TV er beter op.
Maar ja, het is natuurlijk ook een kwestie van geld !!

Soms zijn er aanbiedingen maar over het algemeen zijn de prijzen nog veel te hoog. Weinig concurrentie en mogelijk sprake van prijsafspraken in deze branche. Men kan de prijzen bij elkaar aflezen op Tweakers,

Precies, zo is het. Ik houd Tweakers ook regelmatig in de gaten

Kán het ook zo zijn dat je processor in de NAS aan het throttlen is?
apparaat is al wat jaartjes oud, en de bestandsomvang én informatiestroom is alleen maar vergroot ..

Ja, dat zou best eens kunnen. Ik verlang er misschien wel te veel van

Lijkt mij niet dat de NAS het probleem kan zijn. Dan zou je daar op beide pc's hetzelfde probleem mee hebben, toch?

Terug
Bovenaan Onderaan