Video kaartje

Status
Niet open voor verdere reacties.

gebruiker62

Gebruiker
Lid geworden
7 aug 2002
Berichten
389
Hallo... Ik ben op zoek naar een nieuwe videokaart...

Mijn buget is niet zo hoog...

Ik wil een kaartje van rond de 150 euro. Ik heb in de folder van mycom een kaartje gezien voor 139 euro, namelijk de:

Sapphire ATi Radeon 9500.
- 128 mb DDR
- tvout
- video in
- DVI

Is dit een goede optie...

Ik ben niet echt een hardcoregamer, maar een spel als UT2003 moet ie wel redelijk moeten spelen.

Alvast bedankt :)
 
Prima kaartje, ondersteunt ook Direct X 9, UT2003 kun je er wel perfect op spelen. Die kaart is net wat trager dan een Geforce 4 Ti 4200.
 
Geplaatst door Steve

Nadeel is natuurlijk dat DirectX9 niet ondersteunt wordt. Maar tegen de tijd dat er een DX9 spel uit is, zijn kaarten als de GF4 en Radeon 9500 al lang verouderd.

Dat is dus iets waar ik het helemaal niet mee eens ben. Half life 2 word al gedeeltelijk Direct X 9.

En denk eens aan Unreal Tournament 2003, deze is Direct X 8, de Ti 4200 is ook Direct X 8. Is de ti4200 nu zo verouderd dat je al een andere kaart moet? Nog lant niet..
 
De Radeon9500 non pro is in DX9.0 sneller dan de GF4Ti 4200.

Daarkomt bij dat de de 9500 non pro de GF4 prima kan bijhouden in games lager dan DX9.

9500 / Ti4200 128mb AGP4x

DX-versie : 9.0 / 8.1
Core Speed : 275 MHz / 250 Mhz
Memory Speed : 540 MHz / 444 Mhz
Memory Interface : 128bit / 128bit
Memory Bandwidth : 8.6 GB/s / up to 8GB/s
Frame Buffer : 64mb / 64 - 128mb
Pixel Pipelines :4 / 4
Pixel Fill Rate : 1.1 Gp/s / geen idee
Texel Fill Rate : 1.1 Gt/s / geen idee
AA Sample Fill Rate : 6.6 Gs/s / 4.0 Billion
Vertex Rate : 275 Mtri/s / geen idee
AGP : 8x /4x

Daarnaast komen de 1e DX9-games al deze kant op zoals:

Doom3
HalfLife2
Far Cry
Deus Ex2
S.T.A.L.K.E.R

Ik zou dus een DX9-kaart aanschaffen. Dat betekent echter niet dat een GF4Ti te traag is voor een DX9-game.

Kijk hier maar es eventueel:
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=120982
 
Tis dus een prima kaartje voor de spellen van nu én van de toekomst!! Dan weet ik genoeg :)

Ik koop em :)

Als er nog suggesties zijn: graag zelfs :)
 
LOL,
dit artikel van een site die zichzelf zeer deskundig vindt ?? (en op dit forum ook regelmatig wordt aangehaald)
(Ik "durf" alleen de naam van de site niet te noemen... :D )

14 december 2002 :


ATI versus nVidia


De keuze tussen ATI en nVidia wordt steeds moeilijk, omdat de producten van beide fabrikanten steeds meer op elkaar beginnen te lijken. Vroeger was ATI duidelijk beter op het vlak van 2D-kwaliteit, terwijl nVidia duidelijk beter was op het gebied van compatibiliteit met 3D-games. Beide vooroordelen zijn al lang niet meer geldig: op 2D-gebied zijn zowel de ATI als nVidia kaarten tegenwoordig zeer goed en game fabrikanten doen er tegenwoordig alles aan om hun games zowel bij nVidia als bij ATI snel genoeg te laten werken. Ook de dual-monitor mogelijkheden van ATI en nVidia zijn aan elkaar gewaagd.

Voordeel van ATI is op dit moment zondermeer de DirectX 9 compatibiliteit van de Radeon 9500 en Radeon 9700 videokaarten. nVidia's GeForce 4 Ti biedt ondersteuning voor maximaal DirectX 8 en de GeForce 4 MX is zelfs slechts DirectX 7 compatible. Om dit echter een beetje te relativeren: games die echt van DirectX 9 gebruik maken verwacht ik eigenlijk pas over een jaar of 2. En dan zijn de prestaties van huidige generatie videokaarten wellicht al lang niet meer toereikend. Hoe dan ook is een beetje op de toekomst voorbereid zijn nooit weg. Onderstaande tabel toont nog eens overzichtelijk de DirectX compatibiliteit van de verschillende kaarten.

........................DirectX 7..DirectX 8..DirectX 9
ATI Radeon 9000 (Pro)..X....... X.............-
ATI Radeon 9500 (Pro)..X....... X.............X
ATI Radeon 9700 (Pro)..X........X.............X
nVidia GeForce 4 MX.....X.........-.............-
nVidia GeForce 4 Ti.......X........X.............-

Voordeel bij nVidia is weer dat je veel goedkoper kaarten met video-input kunt krijgen, bij ATI heb je daar de dure All-in-Wonder reeks voor nodig. Hoe het ook zei: voor gamers zal het belangrijkste beslissingspunt de prestaties en het bijbehorende prijskaartje zijn. Tijd dus voor een aantal benchmarks!
 
Laatst bewerkt:
Tweakers.net zeker?

Anyways, et is een oud artikel. Ik hou et game-nieuws veel in de gaten en de 1e DX9-games komen na de zomer al, te beginnen met Doom3 in Oktober/november.
 
da's idd. precies wat ik bedoel: een iets ouder artikel (5,5 maand.............. :D ) waarin de auteur pas over een jaar of twee : lees december 2004 / januari 2005 ! DX9 games verwacht..................... :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan