Videogeheugen vergoten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Acer M1100

Gebruiker
Lid geworden
23 jul 2007
Hallo allemaal,

Ik heb sinds 2 weken een nieuwe pc met een
Nvidia 8300GS Videokaart, ik wil het videogeheugen graag vergoten door mijn interne geheugen te verkleinen. (met mijn videokaart kan dat)
Het is een Acer F690GVM Moederbord.
Weet iemand hoe ik dit moet doen?

Alvast bedankt groetjes Cas

Je hebt dus gedeeld videogeheugen? Je kan dat instellen in of je BIOS of de eigenschappen van je videokaart.

Je hebt dus gedeeld videogeheugen? Je kan dat instellen in of je BIOS of de eigenschappen van je videokaart.

Heb ik ook al geprobeerd in de driver instellingen geven ze het niet aan.
Ik heb ook al zeker 25 keer in de bios gekeken maar ik kan het niet vinden ik dacht het gevonden te hebben maar ik weet het niet zeker de optie heette UMA Frame Buffer Size

wat je wil kan alleen als het geen aparte video kaart is.
als je kaart wel apart is kan je het vergeten.

Dat is onmogelijk want de videokaart zat bij de pc in en op de pc zelf stond zelfs up to 384mb ;)

kan je wat meer specs geven over je computer? Fabrikant, Type, Serie?

kan je wat meer specs geven over je computer? Fabrikant, Type, Serie?

Fabrikant: Acer
Type: M1100 (niet veel over te vinden)
Processor: AMD Athlon 4000 x2 (2,1 Ghz)
Videokaart: Nvidia Geforce 8300GS up to 384 mb
Moederbord: Acer F690GVM

Dat was het zo wel een beetje als je nog meer nodig hebt zeg het maar! :thumb:

Laatst bewerkt:
Kan idd weinig info over vinden. Volgens de specs van de videokaart (bron: Tweakers.net) kan die maximaal 256 MB aan qua geheugengrootte. Wellicht dat je via een optie "turbo cache" het kan opschroeven naar je 384 maar dat moet dan in de eigenschappen van videokaart zitten.

Wellicht dat het wordt bijgeleverd in de nieuwste drivers. Verder weet ik ook geen passend antwoord op je vraag.

maar de 8300gs is toch ook een gewone pci e kaart.
dus dan is het al onmogelijk maar als hij wil vasthouden dat het wel mogelijk is....
ik weet het niet.

Uhum er staat zelf toegewezen videogeheugen 128 mb en beschikbaar 384 mb ;)

Ik heb 'm ook besteld!

Ik heb precies dezelfde PC besteld, nog niet binnen. Ben dus benieuwd of het je al is gelukt. Verder tevreden over de PC?

de pc is *** Knip *** videokaart kortsluiting maakte toen de videokaart meer dan 256mb *** Knip *** :(

[Mod-edit] Flauwekul verwijderd. Dit soort fabeltjes zijn niet gewenst.[/edit]

Grapje:)

Laatst bewerkt door een moderator:
Haha

Wat een humor. Je moet de volgende review maar eens lezen:

http://www.bit-tech.net/hardware/2006/01/19/nvidia_7300_gs/1

Hierin staat alles uitgelegd. Bij 512 intern gebruikt de videokaart, indien nodig 128 kb van het RAM geheugen, bij 1024 intern 256 kb. Bij meer dan 1024 intern blijft het 256 kb. Je kunt dus zelf niets aanpassen. Dit is ook totaal niet nodig, welk spel of programma vereist nu meer dan 512 kB????

Nou zo zit het niet ..

Zon onboard videokaart gebruikt een klein deel van je geheugen.
Normaal gesproken met een losse kaart is dat niet zo..
Dat staat totaal los van wat programma's van je pc vragen, maar het heeft betrekking op het deeltje geheugen dat de videokaart nodig heeft om te functioneren...

Als er niet meer (ook al heb je meer geheugen in de pc) dan bv. 512kb van je geheugen wordt gesnoept, dan betekend dat (logischerwijs) de kaart op zn max zit en daardoor niet meer geheugen nodig is, ook al zou je meer geheugen hebben.

De kaart volstaat dan met die 512kb aan ram...

MAAR (weet het 80% zeker)... ik vraag me af.. of dat wel kb is en niet MB.. daarmee bedoel ik:
Elke mb dat de videokaart heeft, gaat van het aantal MB intern geheugen af.

Stel jij speelt een spel die 1,5 gb ram vereist.. en je hebt 2gb ram geheugen.. en je videokaart staat op 512mb ram ingestel.. dan blijft er dus precies 1,5gb aan ram over.

Denk wel heir bij na: Je hebt meer videoheugen nodig, naarmate je resolutie van het scherm hoger is. Op deze manier: stel je hebt een beeldscherm van 22inch.. dan heb je meer mb aan geheugen nodig om dezelfde grafische weergave te krijgen die net zo snel loopt (frames per seconde), dan wanneer je 17Inch hebt...
Veel mb is dus alleen nodig wanneer je een groot scherm hebt en daarmee ook goed wil gamen.
Je kan het makkelijk op 256 mb instellen.

Laatst bewerkt:
Dus het onderstaande verhaal klopt niet?

Initially, you will be able to buy the 7300 GS with either 128MB or 256MB of on-board DDR2 memory - a far cry the 6200 TurboCache's 32MB / 64MB initial configurations. Much like the GeForce 6200, the GeForce 7300 GS utlilises TurboCache technology, and will use a certain amount of system RAM to offer a larger frame buffer.

For example, in a 512MB system, the 128MB card will use 128MB of system memory to give a virtual 256MB frame buffer. If your system has 1GB of memory, the 256MB 7300 GS will use another 256MB to seamlessly present games with a 512MB frame buffer. This is the maximum possible - having 2GB of RAM will make no difference to the graphics card.

Edit:

Zie ook de volgende thread op tweakers

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1244578

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja dat klopt wel, alleen ide kb die je eerst zei, klopte niet...

Had het erover dat elke 1 mb videogeheugen af zou gaan van het aantal ram mb in je computer.

Dat is dus iets anders, maar wel heel wat meer dan die kb..
Ik dacht dat je zou denken dat die kb zou verbruikt worden, en dat wel een erg groot verschil met MB is.

Verder is het wel zo dat meer mb tegenwoordig (meer dan 256) vereist is als je games op een hoge resolutie wil spelen met meer frames per seconde.

Normaal gesproken:
Een kaart van 256mb die een game gaat draaien op 2056 x ... zal bv. niet snel lopen.
Deze kaart in een 512mb versie, zal dezelfde beelden weergeven, maar in met meer frames per seconde, omdat hogere resoluties, meer videogeheugen vragen.

Zo is dat in het algemeen. Tuurlijk kan het zijn dat jij met een 256mb supersnelle kaart ook op die resolutie goed kan gamen, maar dat dat spel ietswat verouderd in techniek is, maar kaarten die gemaakt zijn voor dat segment spellen, zullen meer mb nodig hebben op hogere resoluties.:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan