videokaart, 3.3 volt of 1 1/2 volt?

Status
Niet open voor verdere reacties.

dickenannemiek

Gebruiker
Lid geworden
24 jun 2003
Zijn de huidige AGP8x-videokaarten 3 volt of 1 1/2 volt?

Ik wil een snellere videokaart. Alle nieuwe spellen draaien goed (niet op hoogste details natuurlijk), maar nu wel problemen met het spel Oblivion. De kaart wordt niet ondesteund.

Moederbord AOpen AX4G Pro, Intel845GR chipset. 300 w voeding,
Pentium 4 2,4 Gh, 768 Mb DDR RAM, GeForce Ti4200 4x AGP

In de handleiding van mijn moederbord wordt gewaarschuwd dat alleen 1 1/2 volt AGP-kaarten geplaatst mogen worden!

Totaal 7 (!) winkels afgeweest: 2 zeiden dat alle huidige kaarten 3 volt zijn en dat ik een nieuw moederbord moet kopen. 5 zeiden dat alle huidige AGP-kaarten 1 1/2 volt zijn en zonder problemen zo in mijn huidige moederbord gestoken kunnen worden...

De N6600 256 Mb werd 2 keer aanbevolen. De 6600GT 1 keer. En ook een keer de A9550GE.

Als die van 1 1/2 te koop zijn dan moet je die nemen natuurlijk.
Als je hoger gaat naar 3 dan kan het zijn dat je een kortsluiting krijgt en gedaan met je mb.

Maar het is dus niet duidelijk te krijgen of bijv. een N6600 8xAGP 3.3 volt of 1 1/2 volt is. :rolleyes:

Mijn vraag is daarom dus:

Wie weet of de huidige AGP8x-videokaarten nu 1/2 volt of 3 volt zijn...

Dit moet toch op de bijsluiter of info op de verpakking staan.
Zoek eens op internet.

Dat had ik verwacht ja.

Alle verpakkingen door mijn handen laten gaan, maar daar staat niets over volt op helaas.

Op internet veel info gevonden over systeemeisen, AGP en wat al niet. Maar niks nog over hoeveel volt een huidige AGP8x is.

En in winkels wordt dus heel verschillende info gegeven..

Ik heb ook gekeken op de site en je kan door een vraag stellen.
Doe dat en je zal snel een antwoord hebben.

van de NVIDIA serie weet ik het niet zeker, maar die 9550 va ATi is 1,5 v... Bovendien kun je met logisch nadenken ook al een eind komen, als je begrijpt dat 3v best veel is, en dus voor de high end AGP kaarten... Aangezien de 6600 geen High end kaart is (maar wel stukken beter dan die 9550), denk ik dat die ook op 1.5 v loopt.

Na wederom gezoek op internet, lijkt het dat juist oude kaarten op 3.3 volt lopen!

Tot nu toe waarschijnlijk:

Een 8xAGP-kaart kan wel op een 4xAGP-moederbord, als dat moederbord 1,5 volt is. Andersom mag echter niet (dus geen 2xAGP-kaart op een 8xAGP-moederbord).

Sommige oudere moederborden hebben een 3.3 volt AGP-slot. Daar moet je geen 1,5 volt of 0.8 volt grafische kaart in steken!

Bijvoorbeeld: de 9600pro (8xAGP), maar ook 4x ondersteunend kan zo in een 1,5 volt moederbord gestoken worden.

Maar ik hoor graag nog steeds een antwoord op mijn oorspronkelijke vraag...

Op de site van ATI dan info gevonden over AGP-sloten op het moederbord:

AGP 2x: 3.3 volt

AGP 4x: 1.5 volt

AGP 8x: 0.8 volt

En een 8x AGP videokaart zou dus wel in een 4x AGP moederbord mogen. Alleen haal je dan niet alles uit de kaart natuurlijk. Een soort snelle auto in de file.

De oorspronkelijke vraag is nog niet beantwoord, maar ik weet zo genoeg. :thumb:

Groet, Dick

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan