Videokaart doet vreemd bij 3d-gamen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pindarots

Gebruiker
Lid geworden
29 jul 2004
Ik heb de laatste tijd nogal last van een videokaart die nogal vreemd doet. Normaal deed hij het altijd goed, maar sinds een tijdje is hij heel raar aan het doen en maakt hij er allemaal vierkante blokjes van enzo :confused: . Ik merk het alleen bij spellen die 3d nodig hebben (zoals Battlefield1942, Colin McRae rally 4 en Joint Operations). Ik heb al de driver geupdate en al een keer verwijderd en opnieuw opgestart enzo, en ook de spellen zijn up-to-date, dus daar kan het ook niet aan liggen.

Ik heb het volgende systeem:
2,4 Ghz 800Mhz FSB pentium 4 processor
120 gb HD
1024 mb RAM
Geforce FX 5600 128 mb-videokaart

Ik gebruik Windows XP Home-edition en ik heb DirextX 9.0b volgens mij.

Hier is trouwens een voorbeeldje ervan: www.htlogo.com/uploads/ss00000

Laatst bewerkt:
Geplaatst door Pindarots

Ik gebruik Windows XP Home-edition en ik heb DirextX 9.0b volgens mij.

Hier is trouwens een voorbeeldje ervan: www.htlogo.com/uploads/ss00000

Je zou eens moeten kijken in de beschrijving van de spelen welke eisen ze stellen aan de videocard.

Je kunt dit testen met DirectX via (op Windows98)
Start/programma's/bureauaccesiores/systeemwerkset/
sysinfo/extra/DirectX testen. Daar is ook een 3D test bij.

Ik heb windows XP home-edition en daar staat dat directX-testen ofzo niet waar je zegt dat het hoort te staan.

Nouja, dat lijkt me eigenlijk het probleem niet. Bijvoorbeeld bij Battlefield1942 staat als minimum:

een 32 mb grafische kaart met DirectX 8.1 compatibel stuurprogramma; de kaart moet Transform & Lighting ondersteunen.

Wat dat Transform & Lighting precies is weet ik niet, maar ik neem aan dat dat wel aanwezig is op mijn videokaart, aangezien de kaart nieuwer is dan het spel. Als aanbevolen staat er trouwens een 64 mb videokaart, maar dat terzijde. Mijn videokaart is 128 mb (AGP 8X) dus dat moet het probleem niet zijn.

Verder is het zo dat het voorheen wel werkte met dezelfde videokaart en hetzelfde spel en dezelfde hardware. Ik heb ook al op spyware en virussen gescand enzo, dus dat lijkt me ook niet het probleem. Mijn videokaart hoort het normaal gesproken gewoon aan te kunnen, vooral Battlefield1942 omdat dat al een ouder spel is (uit 2002 volgens mij).

Maak eens een screenshot als je weer van die blokjes in BF: 1942 zit en zet die hier neer, dan kunnen we misschien iets beter helpen....

Ik zie niet echt wat het uitmaakt of het nu een Joint Operations screenie is of een Battlefield1942 (behalve dat daarvan de graphics zoiezo al wat minder zijn ;) ), maarja, ik zal er morgen wel even 1 van battlefield plaatsen, vandaag heb ik daar denk ik geen tijd meer voor helaas.

directX kun je op XP testen als je bij start>uitvoeren
vul hier in dxdiag en daar kun je je dingetjes testen ;)
suc6 oswaldo

Heb je wel gecheckt op de ondersteuning van opengl of direct3d?
check ook ff de refreschrate van je videokaart, is die misschien niet veranderd?

Geplaatst door Pindarots
Ik zie niet echt wat het uitmaakt of het nu een Joint Operations screenie is of een Battlefield1942 (behalve dat daarvan de graphics zoiezo al wat minder zijn ;) ), maarja, ik zal er morgen wel even 1 van battlefield plaatsen, vandaag heb ik daar denk ik geen tijd meer voor helaas.

ow nee, is niet nodig hoor, ik had het plaatje van JO aleen niet gezien.... is idd wel heel raar:confused:

De refreshrate van het beeldscherm staat op 70 en kan tot 85. De refreshrate van de videokaart staat op default en dat hij dat aanpast op het spel, dat je het daar in kan stellen dus. Verder heb ik die test van dxdiag gedaan en alles was in orde. En hij ondersteunt OpenGL en Direct3D, dus das ook het probleem niet. Iemand nog een ideetje?

Ik weet nu wat het probleem is, nl mijn cooling. Ik heb er een ventilator op laten blazen\waaien\draaien\whatever :p en toen deed hij het wel. Is het zo dat mijn cooler dan kapot is of komt het doordat het zo warm is? Ik zou zeggen dat mijn cooler die op de videokaart toch er gewoon tegen moet kunnen, die dingen zijn toch ook getest... Zal een nieuwe kaart (door dezelfde kaart vervangen dus) het probleem oplossen of zijn alle ventilatortjes die erop zitten zo slecht? Of moet ik een koeler in mijn kast gooien zodat er een beetje luchtstroom ontstaat en niet steeds de warme lucht blijft hangen?

Raar maar waar :D

Maarja, het zal natuurlijk goed door het warme weer ineens kunnen komen :confused:

Heb je ook gekeken of de fan op de videokaart daadwerkelijk draait?
Is deze wel vrij van stof en ook het koelblokje eronder vrij van stof?

Het lijkt me niet dat je de videokaart hoeft te vervangen.
Er zijn ook lossen fan's koeblokjes verkrijgbaar, die je erop kunt monteren.

Nee, hij draait wel gewoon en er is niet veel stof te bekennen. Wel is het zo dat hij een beetje met haperingen draait, dus eerst 2 seconden wel, dan een halve seconde niet versnellen, 2 seconden wel, enzovoorts, maarja, dat zal waarschijnlijk zijn omdat ik toch op Windows bezig ben en hij niet echt veel te doen zal hebben.

Waarschijnlijk is de fan zelf niet helemaal goed meer.
Deze hoort op een constante snelheid te draaien.

Wat je kan proberen is het volgende.
Haal voorzichtig de fan van je videokaart af, maak hem eventueel schoon.
Doe een heel klein druppeltje naaimachine olie op het asje, achter het stickertje.
Draai nu handmatig de fan een beetje rond om de olie te verdelen.
Stickertje weer terug doen!!!!.

Monteer de fan weer op de videokaart.
Nu moet ie weer constant kunnen draaien.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan