Videokaart geeft hoge pieptoon

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mauk
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Mauk

Gebruiker
Lid geworden
13 aug 2001
Hallo, Onlangs heb ik een nvidia Geforce 5200 (256 MB AGP) in m'n "oude" Compaq geplaatst (specificaties: 1,8 Ghz Pentium 4, 512 MB Ram-geheugen, Windows XP). De videokaart werkt prima (na de goede driver te hebben gedownload). Alleen na een paar minuten begint de kaart een "hoge fluitende pieptoon" te produceren. Niet keihard, maar toch wel irritant :(. Heeft iemand enig idee of hier een oplossing voor is. Alle tips zijn welkom. Alvast bedankt! Mauk.

Voeding van voldoende wattage?

Eventuele exta stroomkabel aangesloten?

Kaart zit goed in het slot?

Probleem emt de lagers van de koeler op de kaart? Of is deze passief gekoeld?

bedankt voor tips

Hallo Lita112. Bedankt voor je email. Het zou kunnen dat de voeding niet voldoende wattage heeft. Hier moet ik nog naar kijken. Volgens mij is er geen extra stroomkabel. Kaart zit goed in het slot (al een paar keer eruit gehaald). De koeling is passief. Maar het stuk geribbeld metaal dat hiervoor zorgt wordt wel snel heet (!!) Ik kan proberen om deze te vervangen door een actieve koeler. In ieder geval bedankt voor alle tips!!

Hoi...

Als de kaart passief gekoelt is welk draaiend deel zorgt dan voor de fluittoon???

2 spoeltjes op de kaart (??)

Hallo frankwannet. Het lijkt alsof het geluid uit de condensators of één v.d. 2 spoelen op de kaart komt. Het schijnt een bekend verschijnsel te zijn bij (oude) nvidia-kaarten. Verder weet ik het ook niet. In ieder geval bedankt voor je reactie!

200 W voeding

Volgens mij is de voeding ééntje van 200 W (standaard bij Compaq 6143 EA).
Misschien wel te weinig, maar dit kan ik nergens op internet terug vinden.

Een 5200 gebruikt niet veel en krijgt zijn voeding via het agp slot.
Dat lijkt me het probleem dus niet.

Blijft de vraag:WAT piept er??

Hallo

Het beste zou natuurlijk zijn om 100% zeker te zijn v/d bron van het lawaai , maar ...

Indien ik een gok mag wagen :

Vermoedelijk is de hoge fluittoon afkomstig van de smoorspoeltjes (2 stuks ??) die aanwezig zijn op de print. (resonerenende wikkelingen op de trafokern)

Deze zou je kunnen proberen te fixeren door middel van een beetje (metaal of houtvernis).(of iets anders die de isolatie zeker niet aantast)

Aanbrengen op de wikkelingen d.m.v. een cocktailprikker , erop letten dat het zo veel mogelijk tussen de wikkelingen loopt (desnoods een beetje verdunnen).

Let er op dat de overtollige vernis er vrij van kan lopen , en niet op de print terechtkomt.

Je hebt maar 1 maal de mogelijkheid om dit te doen , dus secuur werken , eens de vernis droog is , zal het een 2e maal nooit meer zo diep in de wikkelingen kunnen doordringen.

Deze noodoplossing niet toepassen op voedingstransformatoren om doorslag te vermijden.

Uiteraard goed laten hard worden alvorens terug in bedrijf te nemen.

Mocht het geluid echter afkomstig zijn van defekte condensatoren , is de enige oplossing deze door nieuwe exemplaren te vervangen (ik vermoed dat er in dit geval hier geen sprake van is)

Peter

Laatst bewerkt:
Houtvernis werkt helaas niet (wel geprobeerd).

Hallo VDK_P. Ik heb ondertussen jouw raad opgevolgd: een klein beetje houtvernis in beide smoorspoeltjes laten lopen en laten opdrogen. Vervolgens de videokaart opnieuw geplaatst. Maar helaas: na +/- 10 minuten begon het "fluiten" opnieuw. Het was in ieder geval het proberen waard! In ieder geval bedankt voor de moeite!! Het enige wat ik nu kan doen is het geluid enigszins proberen te dempen. Nogmaals bedankt. Mauk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan