videokaart in samengestelde pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

ger@ld

Gebruiker
Lid geworden
27 aug 2006
Beste helpmijers,

Ik ben bijna klaar met de samenstelling van mijn pc. De huidige onderdelen zijn:
ASUS M2N-X plus (moederbord), AMD Athlon 64 X2 5200+ (Processor), Corsair 2GB 667Mhz DDR2 (geheugen), Cooler Master ATX 430W (voeding).

Nu heb ik nog een videokaart nodig... (ik ben niet bereid die 64MB kaart PCI die ik heb liggen nog lang te gebruiken...:D) In het algemeen ben ik een nVidea fan. Degene die ik al een tijd op het oog heb is: Club3d nVidea GeForce EN8600GT 256MB. (Deze kaart kan volgens mij de nieuwste spellen draaien al is het dan niet erg goed/snel, klopt dit?) Nu wil ik weten of dit eigenlijk wel een echt aan te raden kaart is. (tis namelijk nog geen 100 euri)

Kortom, ik wil een nieuwe videokaart, maar snap nog niet echt waar ik op moet letten. Budget ligt max. tegen de 150 euro aan. Verder heb ik niets tegen op ATI, ik heb alleen zéér weinig verstand hiervan (en zeker het verschil nvidea ati snap ik niet; de reden dat ik nVidea fan ben is dat een kennis zegt dat het met nieuwe spellen beter is, en dat ik er meer vanaf weet). Nogmaals ik wil er graag ook nieuwe spellen op kunnen spelen.

O ja, ik ga zeker vista gebruiken, dus DirectX 10 o.i.d. is geen probleem.

Een heel verhaal: BVD,
Gerald

Snelle reactie, en volgens mij precies een artikel dat ik nodig heb... :thumb:

@unreal45: die kaart kwam er bij het artikel van mrmusic erg goed uit. Wat zijn jouw ervaringen ermee? Kan je er mooie games snel mee spelen?

trouwens, er zat een shader model 4.0 op, houdt dit (ook) de pixel shader in?
Wat houdt GDDR4 in, kan ik die op dat mobo wat ik gaf gewoon aansluiten, en is dit dus een goede kaart voor de configuratie die ik in m;n eerste bericht aangaf?

tanx,
Gerald

@unreal45: die kaart kwam er bij het artikel van mrmusic erg goed uit. Wat zijn jouw ervaringen ermee? Kan je er mooie games snel mee spelen?

trouwens, er zat een shader model 4.0 op, houdt dit (ook) de pixel shader in?
Wat houdt GDDR4 in, kan ik die op dat mobo wat ik gaf gewoon aansluiten, en is dit dus een goede kaart voor de configuratie die ik in m;n eerste bericht aangaf?

tanx,
Gerald

Mijn ervaringen zijn er erg goed mee. Elk spel wat nu uit is speel ik op high en dan nog 1280x1024 4x AA hoogste ( maar niet bij Crysis dat spel wordt het eerder medium ) nu denk je van jaa hij heeft zeker een zeer snelle proc en veel gehuegen maar dat valt nog wel mee. Pixel shder was volgensmij 3.0 maar het kan ook 4.0 zijn. je kan hem gewoon aansluiten op je mobo. en ik denk dat hij zéér goed past bij je systeem, je systeem is sneller dan die van mij!

Bedankt.

Nu heb ik nog twee kaarten gevonden (via tomshardware.com). Namelijk de ATi HD3850 (256mb; 150 euro) en de 8600GTS (256mb; 135 euro).

Wat zeg je ervan?

O ja, er zijn echt heel veel merken: ASUS, club3d, XFX, Saphire, etc. Moet ik daar nog extra op letten, of zijn deze merken allemaal goed genoeg?

Weet iemand trouwens een site waar ze videokaarten verkopen voor leuke prijzen en niet al te hoge verzendkosten?

Gr. Gerald

alleen de verzendkosten zijn wel erg hoog voor een videokaart alleen.

Kan de koeling trouwens niet beter actief zijn? En welke is beter, degene die ik aangaf, of de 8600 gts die jij aangaf?

alleen de verzendkosten zijn wel erg hoog voor een videokaart alleen.

Kan de koeling trouwens niet beter actief zijn? En welke is beter, degene die ik aangaf, of de 8600 gts die jij aangaf?

Die ik aangaf! Hij is sneller. En hij kan in SLI.

Dat vind ik leuk om te horen aangezien hij ook nog eens goedkoper is dan de 3850.

Ik zag op alternate precies degene die jij aangaf van Asus, maar dan actief gekoeld. Maakt dit uit? Hij wordt bij actieve koeling toch minder heet?

Dat maakt niet veel uit maar actief maakt geen geluid en dat vind ik zelf wel zo fijn. Ik dacht erover om deze ook te nemen maar toen zag ik de Ati Radeon HD2600XT 512mb. Die heb ik toen gekozen omdat hij sneller en goedkoper was!

nu je het zegt, die eerste die je aangaf lijkt vel beter. maar bij de test van tomshardware.com staat hij over het algemeen erg laag. Hoe zou dat komen, terwijl de GTS veel hoger staat en de HD3850 (vaak) nog hoger.

Ergens snap ik dus nog steeds niet waar ik het beste op moet letten, en dat betere kaarten goedkoper zijn snap ik al helemaal niet.

En over die 8600GTS, zou het nog uitmaken of deze van asus of XFX (wat volgens mij een goed merk is) is?

Wel bedankt voor de vlotte reacties.

Ik zou kiezen voor de XFX versie die is van Nvida en die is ermee begonnen Asus leunt op de bekendheid van de 8000 series. Waarom die Ati goedkoper is snap ik ook niet.

Die ik aangaf! Hij is sneller. En hij kan in SLI.

Huh? Lees ik dat nu goed? Zeg je nu echt dat de 8600 GTS die jij aanbood sneller is dan de HD3850? Hoe kom je daar bij? Dat klopt dus voor geen meter, sorry dat ik het moet zeggen. Ik snap niet dat je zulk advies durft te geven terwijl het tegendeel simpel te bewijzen is?

De HD3850 scoort meestal 50 % beter dan de 8600 GTS. De HD3850 is dus de betere keus, voor een minimaal prijsverschil.

Het argument om voor de 8600 GTS te gaan zodat de ts kaarten later in SLI kan draaien gaat ook niet op. Het moederbord dat hij in bezit heeft, heeft namelijk maar 1 pci x16 express slot.

Als laatste wil ik nog even op dit terug komen: Je snapt niet dat goedkopere kaarten beter zijn dan duurdere. Dat komt door de komst van de 8800 GT en de HD38x0. Deze kaarten bieden superprestaties voor een goede prijs. Bovendien bleek, dat veel van deze nieuwe "midrange" kaarten de ouwe superkaarten achter zich lieten liggen. Waarom ze zo gunstig geprijsd zijn? Geen idee, maar ik zou je wel willen adviseren om er je voordeel mee te doen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Maar als je naar de snelheden van de 8600 gts kijkt, zijn die wel degelijk hoger dan die van de HD3850.
Toch staat de HD3850 bij de rating van tomshardware.com vér boven de 8600 GTS.

Kortom: de keuze wordt voor mij niet echt makkelijker. 150 euro is dus mijn max (en het liefst incl evt. verzendkosten). Wat is volgens jullie de ideale kaart. (of is het nog een ander dan al het bovengenoemde??

En weet iemand dus ook nog goede webwinkels voor videokaarten? Ik ken al: alternate.nl, azerty.nl, cool-prices.nl maar de verzendkosten zijn daar erg hoog.

groet gerald

dat is een goedkope webwinkel. ervaring mee? (aftersales e.d.; zal ook nog ff op shopreview van tweakers kijken)

In die link die je aangaf stond dat er minimaal een voeding nodig was van 550W. Ik heb ook even die 8600 gts opgezocht, en daar stond niets bij. Betekent dit dus dat ik de HD3850 simpelweg niet kan gebruiken?

gr. Gerald

Sorry voor dubbelpost.... maar ik heb nog een kaarte gevonden.

Ik ga er nu vanuit (ook na de post van mrmusic) dat de hd3850 beter is dan de 8600 gts. Als dit dus inderdaad zo is (dus als ik geen "tegenpost" krijg hier), laat ik de 8600 GTS schieten.

Een kennis van me heeft een tijdje geleden deze gekocht: Sapphire Radeon X1950 GT 512MB DDR3 van 140 euro bij cool-prices.nl

nu heb ik dus wéér een kaart om te vergelijken. Welke kaart is (voor gamen, maar ook video kijken e.d.) beter, de hd3850 of de x1950? (de 1950 heeft immers 512 mb geheugen.)

Snel klaar met vergelijken, die X1950 is een prima kaart, maar ZONDER DirectX 10 ondersteuning, dus...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan