Videokaart ineens stuk warmer

Status
Niet open voor verdere reacties.

TheRamon

Gebruiker
Lid geworden
3 feb 2011
Hallo allemaal,

Ik heb een HD3870 van Sapphire. Hij is overclocked, maar dat was allemaal geen probleem, temps bleven ok.
Ik had onder de videokaart op de bodem van de kast een fannetje geplaatst, zodat mijn videokaart fan uit kon (maakt veel lawaai), dan werd hij 50 graden ofzo idle.
Die heb ik vanmiddag eruit gehaald vanwege de herrie. Maar ik heb dus vanmiddag nadat ik het eruit had gehaald, de fan van mijn gpu uitgezet, tot gevolg is het ding 105 graden geworden :o Toen snel alle casefans en gpu fan voluit gezet, maar de temps zakte veel trager dan wat hij normaal deed.

Heb nu ipv een 80 mm, een 120mm fan onder de gpu geplaatst, die draait op dit moment voluit, 120mm fan front geregeld met controller, 90mm fan back ook geregeld. Gpu fan draait op 55% = 65 graden idle...

Normaal was hij idle altijd 39 ofzo. Wat is er aan de hand?

MVG,
Ramon

wat kan is dat door dat je al die fans erbij hebt gezet geen goede luchtstroom meer hebt waardoor de warme lucht in je kast blijft en dat kan zo een paar grade verschillen

maar 65 graden is geen probleem voor de videokaarten van tegenwoordig
ze kunnen met gemak 80 graden hebben

Nee, want hiervoor had ik hetzelfde gedaan en toen waren de temps zo'n 20 tot 25 graden lager idle...

Je kent de regel dat er altijd meer lucht uit de computer moet dan erin gaat? Zoals Firest0rm al aangaf krijg je gebieden met warme lucht als je meer lucht erin laat gaan dan eruit.

Verder kan het zo zijn dat je alle fans in je PC even moet stofzuigen. Houd dan wel de fans stil en laat ze niet draaien.

Hmm ok.. Soort onderdruk ofzo?
Dan ga ik zometeen die fan onder die videokaart maar eruit halen. Toch raar, hij stond net op 80 na 't gamen, nu is hij 73. Normaal was hij dat al na 2 sec ofzo. Hij daalt nu ontiegelijk sloom.

Heb die fan eronder verwijderd, en aan de zijkant gezet.
Momenteel dus:

-120 mm in (hij zuigt het wel uit een 80mm gat dmv een trechter/adapter)
- 120 side out
- 90 back out.

Nogsteeds die hoge temperaturen :rolleyes:
Heb echt zo'n gevoel dat doordat hij 105 graden is geweest er iets is gebeurd waardoor dit zich dus voordoet...

Probleem opgelost! Hij is weer helemaal koel. Had hem net helemaal stofvrij gemaakt, daarna bleef hij 55 idle...
Heb nu net omdat ik bluescreens, uitvallen etc kreeg nieuwe drivers geïnstalleerd, en nu is hij koeler dan ooit! Die oude drivers waren niet echt oud, ik had ze zo'n 2 weken terug nog geüpdate, maargoed...

Bedankt allemaal :thumb:

Graag gedaan:thumb:

Dus het stofzuigen heeft geholpen?

De meeste mensen stofzuigen hun pc maandelijks, blijft het lekker koel en zo blijft de levensduur van de onderdelen ook langer.

Zou je de vraag op opgelost kunnen zetten.

Heb stofzuiger niet gebruikt bij die videokaart schoonmaken.
Mwah ik doe dat eens in de paar weken idd, maar videokaart blijft altijd opzitten. Voortaan met een kwastje dus :thumb:
Maar de grootste fout lag duidelijk bij de drivers :eek:

Hmm ok, wist niet dat de drivers zo een groot probleem konden veroorzaken. Nouja, hebben we beide wat geleerd.

Ik keek er zelf ook van op idd. Gewoon slechte drivers geweest, vandaar dat er ook relatief snel nieuwe waren denk ik... Momenteel alle casefannen op de laagste stand, gpu fan op 20%, en hij is 35 graden :thumb: (OC)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan