Videokaart leeftijd?

Status
Niet open voor verdere reacties.

drioras

Gebruiker
Lid geworden
21 apr 2009
Beste allemaal,

Lang geleden, heb ik ooit eens een AH3650 gekocht voor mijn oude pc. 3 jaar terug kreeg ik een nieuwe pc, en daarin zat toen een HD 4870 1gb. Onertussen zat mijn AH3650 nog in mijn oude pc. Deze werd gebruikt voor opslag enz...

Nu is het sinds een week dat de pc strepen geeft enzo. Ik wist, dat dit de videokaart was. Alleen nu vroeg ik me af of dit niet iets te snel is voor een videokaart om kapot te gaan. Hij is namelijk 1 jaar gebruikt, en daarna alleen nog voor opslag en rekeningen enzo aangeweest.
had ik de pc wat vaker moeten gebruiken?

Het is ook niet zo erg dat hij kapot is, alleen ik vroeg me daarom af wat de gemiddelde leeftijd van een videokaart is voordat ie het begeeft.

Mvg,
Drioras

Hallo

Hoe koeler de videokaart werkt , des te langer hij zal korrekt werken.

De meest voorkomende oorzaak van voortijdig sneuvelen is onvoldoende koeling.

Stofophoping , slecht werkende (ratelende) ventilatoren zijn de meest voorkomende oorzaken.

Een eerste indikatie dat het verkeerd gaat , is (artefacts) streepvorming in het beeld.

Indien er dan geen aktie wordt ondernomen , gaat het meestal heel snel achteruit , met uiteindelijk definitief sneuvelen van de videokaart.

Zo nu en dan alles eens uitblazen d.m.v. luchtdruk (compressor) zou dit uiteraard kunnen voorkomen.

Indien de temperatuur dan nog te hoog oploopt , is zo goed als zeker de thermisch geleidende pasta tussen g.p.u. en koelblok uitgedroogd.

Deze vervangen door nieuwe is de enige oplossing.

Peter

drioras,

Kaarten met een ATI chipset geven vaak 2 jaar garantie op hun product. Het wettelijke termijn staat op 1 jaar, dat is het minimumtermijn voor een elektronisch product.
De gemiddelde leeftijd ligt erg gevarieërd. Als je veel gamed, kan de videokaart het over de garantieperiode halen (2,5 jaar zonder overklokken). Als je de computer regelmatig gebruikt zonder veel inspanning, wie weet kan de videokaar het 3-4 jaar halen.
Het had misschien wel uitgemaakt als je de computer zo af en toe liet draaien, 1x per week of per 2 weken, maar echt veel langer zou hij het niet kunnen redden denk ik.

Groet,
PR3M1UM

Laatst bewerkt:
Drioras,

Het gebruik van een beeldkaartje mag je toch wel in huiselijk gebruik wel een jaartje of 8 a 10.
De kaart "slijt" eigenlijk het hardst door het vaak aan en uit zetten.
Dit is natuurlijk wel afhankelijk van de kwaliteit van de componenten die gebruikt zijn door de maker.

In de professionele sfeer gauw 5 a 8 jaar (dag en nacht aan) ook weer kwaliteit....etc.

Wat jouw kaart betreft zou ik deze eens los halen en dan weer terugsteken in het slot.
Let op wel de alles spanningsloos maken.

Bedankt voor de reacties,

De kaart heb ik er al een keer in en uit gehaald, alleen geen verbetering.
De strepen zijn nu bijna zo erg dat ik het windows xp opstart scherm (met het laadbalkje)
niet meer kan zien. Op het bureaublad ververst hij het scherm niet snel genoeg lijkt het. als ik firefox open, en daarna weer sluit dan is het bureaublad weer even goed, als ik dan de muis weer beweeg. dan komen er weer allerlei mooie strepen (verticaal) met strepen (horizontaal) erdoorheen. Is wel een leuk gezicht want van groen tot paars zit erin. xD

De kaart is overigens een kaart zonder actieve cooler erop. Maar dit heeft nooit voor problemen gezorgd. Er zit natuurlijk wel een koelblok op, dit blok neemt bijna 2 sloten in beslag. De pc was trouwens een HP deskjet paviljoen (nog iets). Dus merk zit wel goed geloof ik. Pentium 4 cpu enz...

Ik heb me er al zo'n beetje bij neer gelegd, het enige wat ik raar vind, is dat me broer een pc heeft van 6 jaar oud. (Amd >iets< 1 core @ 2.0 ghz met 1 gb ram en een ati x1650.) waarbij de videokaart het nog steeds doet, terwijl hij zijn pc (nog steeds) dagelijks gebruikt.

Ach ja, nu vind ik het niet zo erg, omdat ik toch mijn eigen pc heb met me 4870. Aleen nu is de pc eigenlijk kapot. Omdat deze al zo veroudert is, vinden we het niet waard om een nieuwe videokaart hiervoor te kopen, en de onboard videokaart is kapoetski.

Mvg,
Drioras

Ik gok dat er een agp kaartje inzit?.
Probeer eens een agp kaartje te scoren op marktplaats.Voor een 15 euro ongeveer zou je een kaart uit een oude serie moeten kunnen scoren.
Behoeft geen hoge eisen voor hetgeen waar jij die pc voor gebruikt.
Bijv:http://link.marktplaats.nl/493256108

Kan het niet de beeldscherm zijn? Krijg je ook strepen als de computer uit is en de beeldscherm aan is?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan