videokaart niet genoeg stroom

Status
Niet open voor verdere reacties.

bobiaan

Gebruiker
Lid geworden
13 jan 2007
Berichten
39
Edit: ik heb nu de voeding rasurbo silent power DLP-435/ 430W.
maar ik weet niet hoe ik hem moet installeren en er is geen handleiding bij gegeven. ik open er een topic over op het voeding forum:
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?p=2361566#post2361566

--------
opgelost:
ik heb mijn geforce 8800 gt al aangesloten, en hij doet het, maar ik heb het niet gedaan hoe het in de handleiding stond. in de handleiding stond dat ik een snoer van de kaart naar de voeding moet maken, en die snoer word opgesplitst in twee delen. een ingang in de kaart en 2 naar de voeding. de voeding had echter nog maar 1 ingang voor die snoer over. nu is er dus een snoertje die niet aangesloten is. hij doet het wel, maar niet zoals hij het volgens mij hoort te doen.
ik vraag me dus twee dingen af:

kan mijn videokaart nu kapot gaan?
en is het zo dat mijn videokaart nu niet optimaal functioneert, doordat hij niet genoeg stroom krijgt?

ik heb al een deskundige gevraagd of dit zo is, maar ik betwijfel zijn antwoord, omdat veel mensen iets anders zeggen, en het resultaat van de videokaart niet helemaal is wat het volgens mij hoort te zijn. hij zegt namelijk dat hij niet kapot kan gaan en dat hij wel optimaal functioneert, en dat, als hij meer stroom nodig heeft dan dat hij krijgt, hij gewoon opeens stopt, ipv dat hij minder goed functioneert.

alsjeblieft niet antwoord geven als je het alleen maar denkt, want daar heb ik al genoeg van gehoord.

dankjewel.
 
Laatst bewerkt:
nou... kapot gaan zal niet snel gebeuren, maar je loopt het risico dat je kaart simpelweg niet genoeg stroom krijgt. In de handleiding staan niet voor niets 2 lijnen.
Ergste wat er kan gebeuren is dat de kaart of de hele pc uitvalt als je die videokaart teveel gaat belasten. Hij vraagt dan meer stroom dan er geleverd kan worden.

Oplossing: koop een fatsoenlijke voeding. Kost je een paar tientjes, en alle problemen zijn opgelost. Oh... enneeh... ga nou niet beknibbelen op een paar euro, geef liever iets meer uit aan een goede voeding van een gerenommeerd merk. 600 Watt zou genoeg moeten zijn.
 
ok.
mijn tweede vraag blijft nog staan:
is het zo dat mijn videokaart nu niet optimaal functioneert, doordat hij niet genoeg stroom krijgt?

en is Watt het enige waar ik op moet letten?
 
@madmuppet:wellicht heeft ie al een fatsoenlijke voeding.uit zijn verhaal kun je niet opmaken wat ie heeft.



@ts:je zou met een soort verloop nog een aftakking kunnen maken van een andere streng.vraag is wel inderdaad wat voor voeding je nu hebt.desnoods je kast weer ff los en kijk even op stikker van de voding.
 
Wat betreft het beschadigen van je videokaart...

Toegegeven: het zijn zeldzame verhalen, maar als in zo'n situatie de videokaart (of een andere component van je systeem die door deze situatie wordt geaffecteerd(!)) kapot gaat is het feit dat ie te weinig stroom krijgt wel de reden!

Het makkelijkste is inderdaad zo'n tussenstukje... waarbij je bijvoorbeeld extra stroom trekt van een ander soort connector...

Maar als je voeding het totaal dan niet aankan veranderd het niets aan de situatie, dus eerst dat even controleren...
 
ik heb gekeken en op mijn voeding staat power: 250W max. :/
ik moet dus een nieuwe, want mijn videokaart heeft 500w nodig en dan moet de rest van het systeem ook nog, toch?
en nog een vraagje. als de videokaart beschadigd word door stroomgebrek, is hij dan in 1 keer helemaal stuk, of verliest hij langzaam deeltjes? ofterwijl, kan het zijn dat hij nu al een beetje beschadigd is?

de tweede vraag blijft nog steeds staan:
is het zo dat mijn videokaart nu niet optimaal functioneert, doordat hij niet genoeg stroom krijgt?
 
Niet bang zijn dan je kaart nu al beschadigd is, als dat zo is merk je het wel!
Zolang je daaraan twijfelt is ze niet beschadigd:thumb:

Antwoord op je 2de vraag: het lijkt me logisch dat je videokaart niet optimaal functioneert als ze niet genoeg stroom krijgt. Maar het kan natuurlijk altijd een driverprobleem zijn. Dus niet met 100% zekerheid te zeggen.

Overigens moet je die 250 Watt max. waarschijnlijk relativeren. Het maximale vermogen kan je voeding normaal gezien maar heel korstondig aan. Als je er niets anders op ziet staan trek je best wat van die 250 Watt af...
Wat zijn volledige specificaties van je systeem? Kunnen we eens zien wat voor voeding daarvoor zou nodig zijn...
 
Laatst bewerkt:
er staat ook nog iets met 110 watt en 245 watt, maar ikw eet niet wat het betekent, bedoel je dat?

specificaties:
AMD Athlon 64 X2 dual core processor 4200+ 2.20 GHz
Ram: 2Gb ddr2
250 gb HDD
Acer Aspire M1100

misschien dat ik ooit nog een betere processor en ee extra harde schijf koop.
 
Is 500 Watt niet wat veel?

Ik heb de acer aspire m1100 eens opgezocht wat betreft uitgebreide specs en volgens mij komt dat systeem + die videokaart al toe met een voeding van 400 Watt...

@ts: of heb je nog overige dingen aan je pc reeds uitgebreid?
 
Goed punt, maar dat scheelt vrij weinig, 430 Watt dan... Maar dan er alleen vanuitgaande dat ie het systeem op zich tot het uiterste gaat halen en vaak/lang gaat gebruiken...

Als ie zijn systeem gewoon lang en vaak wil gaan gebruiken maar nooit echt tot het uiterste gaat komt ie zelfs met een zwaardere processor en een extra harddisk m.i. nog toe met 400 Watt
 
maar de 8800 GT kost al 500W, dus dan is 430 toch niet genoeg. want ik moet 500W + nog de rest van de computer. en ik ben van plan gewoon spellen te gaan spelen met hoge requirements dus dan meot hij wel tot het uiterste gaan.
 
de 8800 slurpt geen 500 watt zelf.maar is dan het advies voor je hele systeem.

en beter 100 watt tyeveel als 10 te weinig.(bijv)

en voor het geld hoef je het niet te laten
 
maar dan is 500 toch goed en 430 te weinig?

en nog een belangrijke vraag: ik heb al gekeken maar ik kan eer niet achter komen hoe die dingen heten, waar mijn voeding er dus 1 te weinig van heeft, iets van 4 pin plug ofzo? alleen staat dat bij een plaatje die er heel anders uitzien. dus ik weet niet hoe die dingen heten.
 
Laatst bewerkt:
waarschijnlijk heb jij een vertakking naar een molex stekker.
plat en wit.

en over die voeding je kunt beter ruimer zitten das geen probleem.
en die 2 voedingen die ik je linkte voldoen daar dus ruim aan
 
ja ik heb het opgezocht het is inderdaad een molex stekker, dankjewel :)
 
Als je je systeem niet tot het uiterste zou halen zou je volgens mij voldoen met 400 W

Zelfs met het spel op de hoogste prestaties te spelen haal je hem niet tot het uiterste, want beeld, geluid, processor en ram gaan dan wel tot het uiterste, maar andere zaken trekken niet per se (veel) stroom... Moest het wel zo zijn zou ik zeggen: 430 W, maar dat zie ik dus bij geen enkel systeem gebeuren...

500 W is een indicatie van de fabrikant, maar die verwacht dat zo'n 'super'kaart in een 'super'systeem gaat komen, maar met een 'super'systeem wordt dan + nog een andere videokaart in sli, een zwaardere chipset, een zwaardere geluidskaart etc, etc... bedoelt...

Als je twijfelt: ik ben er zeker van dat je met 430 W ruim toekomt. Kan 500 W eraf, ook geen probleem, want zoals gezegd: beter teveel dan te weinig, en een voeding verliest bij intensief en langdurig gebruik ook een deel van zijn oorspronkelijk vermogen...
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan