Videokaart stuk? 2e videokaart valt na 1 dag ook uit. Moederbord???

Status
Niet open voor verdere reacties.

pjvb58

Gebruiker
Lid geworden
7 jul 2009
Hallo,
wie kan mij hiermee helpen?

Twee dagen geleden wil de pc niet meer opstarten, het scherm geeft aan dat er geen signaal is, het moederbord geeft 1 langere en 3 kortere piepjes en daarna gebeurt er niets meer, fans draaien maar de harde schijf maakt geen ' opstartgeluiden'. Kabels en monitor geprobeerd op andere pc en zijn OK, dus vermoeden we een probleem met de videokaart. Met een geleende oudere videokaart proberen we opnieuw, en de pc draait als een zonnetje. Ik ben dus aan het kijken naar een nieuwe videokaart.

Nu komt het gekke: na na 2 dagen prima functioneren met de andere videokaart gebeurt precies hetzelfde: geen signaal op de monitor, na een paar piepjes bij het opstarten gebeurt er verder niets meer. Het verschil is dat bij de eerste videokaart het probleem er gewoon was bij het opstarten, bij de tweede videokaart bleef de pc hangen in een spel, na geforceerd afsluiten blijft de pc hangen bij het opnieuw opstarten

Zou het misschien toch niet aan de videokaart kunnen liggen? Maar wat dan wel? Iets met het moederbord? Geheugen? Hoe kan het dan allemaal wel gewerkt hebben die 2 dagen met een andere videokaart en nu weer hetzelfde probleem?

Ik kan niet meer in de pc om de precieze gegevens te geven, maar dit is wat ik weet van de onderdelen:
videokaart: Peak nvidea Geforce 8600 GTS 256MB PCI-x
moederbord: Asus M2N nForce 570/FSB2000/Dual DDR2/PATA/SATA2/GBLAN/PCI-X/SAM2
De pc is bijna 2 jaar oud.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

Alvast bedankt, Piet.

Hoi !

Wat is het merk & type van je voeding.

Greetz,

Harry.

Hoi !

Zou normaliter genoeg moeten zijn, afhankelijk wat er verder in je PC zit.

Voor de 8600 GTS wordt wel 450 W aangeraden......

Maar behalve een defecte voeding is er eigenlijk niets anders dat 2 defecte graka´s achter elkaar kan veroorzaken.

Greetz,

Harry.

Hoi !

Zou normaliter genoeg moeten zijn, afhankelijk wat er verder in je PC zit.

Voor de 8600 GTS wordt wel 450 W aangeraden......

Maar behalve een defecte voeding is er eigenlijk niets anders dat 2 defecte graka´s achter elkaar kan veroorzaken.

Greetz,

Harry.

Dank voor je reactie,

denk je dat beide de grafische kaarten nu kapot zijn? ik kan ze zelf nergens testen.

Er zit verder niet veel bijzonders in de pc:
processor Athlon64 X2 5600+, 2 x 1 MB SAM2
geheugen: Kingston ValueRAM 2048MB DDR2 800MHZ PC6400 CL5 Dual Channel Kit
harddisk: Maxtor 250 GB 7200 rpm 16 MB SATA300
DVD: Samsung SHS203B

Kan een kapotte voeding dan toch nog 2 dagen prima functioneren en er dan zo ineens mee ophouden? Hoe kan ik dat uittesten?

Groeten, Piet.

Hoi !

Als de geleverde voltages onder/boven de 10 % tolerantie-grens liggen gaat dat na verloop van tijd effect hebben op je mobo, geheugen en graka.

Maar van afstand kan ik dat niet meten c.q. uitlezen.

Je kunt Everest Ultimate (trial-versie) downloaden, installeren en dan onder Computer - sensors de voedingswaarden uitlezen, maar een universeel-meter is uiteraard beter.

Greetz,

Harry.

Hoi !

Als de geleverde voltages onder/boven de 10 % tolerantie-grens liggen gaat dat na verloop van tijd effect hebben op je mobo, geheugen en graka.

Je kunt Everest Ultimate (trial-versie) downloaden, installeren en dan onder Computer - sensors de voedingswaarden uitlezen, maar een universeel-meter is uiteraard beter.

Greetz,

Harry.

Hallo,
ik ben inmiddels iets verder, en ik begrijp er helemaal niets van:

* Via een andere plek van helpmij ben ik op zoek gegaan naar de betekenis van de biepjes, en volgens http://www.pchell.com/hardware/beepcodes.shtml betekenen 1 lang en 3 korte biepjes: Enhanced Graphics Adapter (EGA), iets met de videokaart dus. En dat idee had ik zelf ook al.

* we hebben de 'defecte' videokaart Geforce 8600 GTS in een andere pc gestopt, en daar lijkt alles te functioneren, dus niet defect? Kon het helaas niet uitgebreid testen, maar opstarten ging goed en beeld prima. Terug in de eigen pc wederom niet opstarten, zwart beeld en de genoemde biepjes.

* ik heb een meetapparaatje aangeschaft. Ik weet niet precies hoe ik moet meten, maar als ik bij een connector die over is ga meten en ca 5 minuten aan laat staan, dan zie ik bij rood-zwart een voltage tussen 5,10 en 5,13 volt, en bij geel-zwart tussen 12,05 en 12,12 volt. Dit lijkt me toch prima te zijn en in ieder geval ruim binnen de genoemde 10% - marge. Of moet ik op een andere manier meten?

Wat kan er nu aan de hand, ik heb het idee dat als ik een andere voeding koop, dit probleem blijft bestaan. En een andere grafische kaart leverde ook al niet veel op. Toch moederbord? hoe kom ik daar achter? Via de computer een analyseprogramma draaien gaat niet, want ik kom er niet in.

Alvast bedankt voor degene die hierop wil reageren.
Groeten, Piet

Dingen vervangen is helaas de enige manier om zekerheid te krijgen.
Nu is een voeding vervangen nog wel te doen. Moederbord vervangen is lastiger.

Persoonlijk zou ik eerder aan het moederbord, dan aan voeding denken. Maar ik sluit de voeding ook niet uit.
Probeer eerst eens je bios te resetten. Ik denk niet dat het helpt, maar om alles uit te sluiten is het wel handig.

Nog een vraag: Heb je de laatste tijd nog iets anders vervangen of uitgebreid?

Hoi !

Greetz,

Harry.

Hallo,
nog even verder gezocht, en via de ASUS-website kom ik de betekenis tegen van de biepjes, nog iets uitgebreider omschreven dan op andere pagina's:

One long three Short: No VGA card detected. If you are hearing this beep code while having no VGA cards installed, and system still refuse to output Any display After installing your VGA card, it simply means your VGA card is not functioning as it Should. Please replace your VGA card if possible (Note: If you Are experiencing this problem on motherboards with built-in VGA function, then it may be a result of incompatible RAM modules. Please replace your RAM modules if possible.)

Hoe kan het dan zijn dat deze videokaart in een andere pc wel goed lijkt te werken, en dat een andere videokaart in deze pc eerst een paar dagen wel werkt, en daarna dezelfde foutcodes geeft?
Ik laat de videokaart volgende week wel testen door de leverancier (maar die zit helaas niet om de hoek, dus dat duurt eventjes), maar het zou me niet verbazen als daar niets bijzonders uitkomt.

Wat kan dit zijn?

Groeten, Piet.

Dingen vervangen is helaas de enige manier om zekerheid te krijgen.
Nu is een voeding vervangen nog wel te doen. Moederbord vervangen is lastiger.

Persoonlijk zou ik eerder aan het moederbord, dan aan voeding denken. Maar ik sluit de voeding ook niet uit.
Probeer eerst eens je bios te resetten. Ik denk niet dat het helpt, maar om alles uit te sluiten is het wel handig.

Nog een vraag: Heb je de laatste tijd nog iets anders vervangen of uitgebreid?

Hallo,

dank voor de reactie, ik was net bezig om m'n eerdere berichtje aan te vullen.

op je vraag: nee ik heb er volgens mij sinds de aanschaf helemaal niets aan veranderd.

Bios resetten, moet ik eerst kijken hoe dat moet, ik red me aardig maar ben niet echt een pc-techneut. Heb je een beschrijving wat ik dan precies moet doen?

En over het moederbord, kun je dat op een of andere manier uittesten? of is het een kwestie van uitsluiten van andere dingen, het is nogal ingrijpend volgens mij.

Hallo,

dank voor de reactie, ik was net bezig om m'n eerdere berichtje aan te vullen.

op je vraag: nee ik heb er volgens mij sinds de aanschaf helemaal niets aan veranderd.

Bios resetten, moet ik eerst kijken hoe dat moet, ik red me aardig maar ben niet echt een pc-techneut. Heb je een beschrijving wat ik dan precies moet doen?
Computer opstarten. En dan naar de bios gaan. Meestal door DEL in te drukken (wordt als het goed is aangegeven). In de Bios moet je een optie hebben om de boel te resetten / terug te zetten naar fabrieksinstellingen.

En over het moederbord, kun je dat op een of andere manier uittesten? of is het een kwestie van uitsluiten van andere dingen, het is nogal ingrijpend volgens mij.
Gezien de fouten moet het toch wel de videokaart, voeding, of het pci-e slot zijn.
De videokaart heb je al uitgetest. De rest nog niet.
Kan je niet een afspraak maken met een computerzaak in je buurt? Dat je dus spullen terug kan brengen als het t probleem niet is?

Trouwens de computer doet het echt helemaal niet? Of doet ie het af en toe niet?
(kan ik niet helemaal uit je berichten op maken..)
Ik heb zelf een tijd problemen gehad met een computer die af en toe niet wilde opstarten. Dat bleek toen een gammel moederbord-koelertje te zijn. Toen ik die had vervangen heb ik het probleem niet meer gehad.

Computer opstarten. En dan naar de bios gaan. Meestal door DEL in te drukken (wordt als het goed is aangegeven). In de Bios moet je een optie hebben om de boel te resetten / terug te zetten naar fabrieksinstellingen.

Gezien de fouten moet het toch wel de videokaart, voeding, of het pci-e slot zijn.
De videokaart heb je al uitgetest. De rest nog niet.
Kan je niet een afspraak maken met een computerzaak in je buurt? Dat je dus spullen terug kan brengen als het t probleem niet is?

Trouwens de computer doet het echt helemaal niet? Of doet ie het af en toe niet?
(kan ik niet helemaal uit je berichten op maken..)
Ik heb zelf een tijd problemen gehad met een computer die af en toe niet wilde opstarten. Dat bleek toen een gammel moederbord-koelertje te zijn. Toen ik die had vervangen heb ik het probleem niet meer gehad.

Hallo,
bedankt voor de reactie.
De pc doet helemaal niets meer, ik krijg geen beeld,hij start niet op. Deze berichten schrijf ik via mijn laptopje.
Na de foutmeldingen van de eerste videokaart volledig zwart beeld, doet niets meer.
Na een geleende videokaart erin twee dagen goed gewerkt en na een vastloper ook niet meer op te starten. Alleen maar vier bliepjes en zwart scherm.

Ik kan dus ook niet via het opstarten de bios resetten. Ik heb vroeger wel eens een bios gereset door op het moederbord een of ander jumpertje los te maken en daarna weer vast. Hoe dat op dit moederbord moet weet ik niet, kan ik vast wel ergens nazoeken. maar ik vraag me af of het iets helpt.

De videokaart laat ik in de computerwinkel uitgebreid testen, heb ik hier geen gelegenheid voor.

Een ventilator op het moederbord kan het niet zijn, er zit geen ventilator op het is een fanless disign, en ik heb de kast al een hele tijd helemaal open staan, dus temperatuur kan in principe geen probleem zijn.

Videokaart eruit en weer erin helpt niet? (al zal dat het 1e zijn wat je hebt geprobeerd)

Bios resetten op de harde manier kan door de batterij er een paar minuten uit te halen. (geen netsspanning aansluiten...), of door middel van een jumperinstelling (ik doe altijd de 1e manier)

Videokaart eruit en weer erin helpt niet? (al zal dat het 1e zijn wat je hebt geprobeerd)

Bios resetten op de harde manier kan door de batterij er een paar minuten uit te halen. (geen netsspanning aansluiten...), of door middel van een jumperinstelling (ik doe altijd de 1e manier)

Hallo,
nieuwe ontwikkelingen:

de videokaart eruit gehaald, en ik heb het slot met de stofzuiger schoongezogen, de contactpunten van beide videokaarten voorzichtig gereinigd met een schone theekdoek,
de Geforce videokaart reageert nog steeds nergens op (piepjes, zwart scherm), de oudere videokaart doet nu wel iets :) , geeft nu wel een opstartscherm, maar blijft hangen bij het installeren van windows, het beeld ziet er wel goed uit.

Vervolgens heb ik zoals aangeraden de bios gereset door de batterij eruit te halen. Bij het opnieuw opstarten krijg je een heel scherm met wat hij allemaal vindt, datum/tijd natuurlijk onbekend, maar ook een melding CMOS Checksum Bad, dat is volgens mij niet goed. :(
Daarna dezelfde situatie als hierboven.

Toen heb ik eens geprobeerd wat er gebeurt als je er een linux-cd instopt, ik heb een ubuntu-cd. Dat kon uiteraard niet met de Geforce videokaart, want die doet helemaal niets, maar met die oudere videokaart lukte er wel iets: het beeld ziet er op zich goed uit, maar er komt een foutmelding:
33.269394 MP-BIOS bug: 8254 timer not connected to IO-APIC
33.448594 Kernel panic – not syncing: IO-APIC + timer doesn’t work! Boot with apic=debug and send a report. Then try booting with the ‘noapic’ option.
Gezocht op allerlei fora, en uiteindelijk met de optie 'noapic' kunnen opstarten, ziet er op zich goed uit, De resolutie is niet hoog en hij kan geen breedbeeld aan, maar je kunt er verder niet zoveel mee omdat het een demo is via de cd. Ik kon er mee internetten en alles.

Een raar verhaal, maar die foutmelding met CMOS-checksum en noapic vind ik zorgwekkend. Als het inderdaad moederbord is dan word ik niet blij. Een heel karwei, en weet je het dan wel zeker?

Kun je hier iets mee?

Groeten, Piet.

Op de linux fora kom je deze melding vaak tegen in combinatie met de Asus M2N. Het schijnt dat de IRQ's niet goed verdeeld worden en dat een bios update dit probleem zou oplossen.
Als je een M2N hebt (zonder toevoegingen!!!!) dan kun je hier de laatste Bios vinden->http://support.asus.com/download/download.aspx?model=M2N&os=17&SLanguage=en-us

Laat daar nou net bij staan: M2N BIOS 0902
Fix certain graphic cards may not be detected.

Op de linux fora kom je deze melding vaak tegen in combinatie met de Asus M2N. Het schijnt dat de IRQ's niet goed verdeeld worden en dat een bios update dit probleem zou oplossen.
Als je een M2N hebt (zonder toevoegingen!!!!) dan kun je hier de laatste Bios vinden->http://support.asus.com/download/download.aspx?model=M2N&os=17&SLanguage=en-us

Laat daar nou net bij staan: M2N BIOS 0902
Fix certain graphic cards may not be detected.

Hallo, bedankt voor je reactie.
Ik begrijp uit jouw verhaal dat die linux-meldingen waarschijnlijk niets te maken hebben met de gpu/mobo problemen die ik nu heb, omdat ook goede moederborden en videokaarten die meldingen krijgen. Mijn moederbord is inderdaad M2N zonder toevoegingen. Bios updaten kan nu niet, want hij doet helemaal niets meer.
De melding CMOS checksum bad vond ik ook verontrustend, maar dat schijnt ook vaker voor te komen. Voor de zekerheid morgen toch maar even een nieuw batterijtje halen, je weet maar nooit.
Wat denk je, heb ik een probleem met de videokaart, voeding of toch moederbord?

Groetjes, Piet.

De melding "CMOS Checksum Bad" zegt niets anders dan dat je bios instellingen niet kloppen, dat is normaal na een bios reset, zorg dus voor de juiste instellingen.

Verder hou ik het nog steeds op een bios update, ze brengen niet voor niets een update uit voor videokaart problemen.

zonder beeld een bios updaten is niet echt mogelijk. Dus das toch een probleem.

Het is moeilijk, maar niet onmogelijk. :p

Maar probeer eens een simpele oude PCI videokaart, geeft in 99% van de gevallen gewoon beeld, dan kun je flashen.

Hallo,
morgen breng ik de hele pc naar de leverancier,
omdat er op videokaart misschien nog garantie zit, en op het moederbord sowieso nog, (en een van deze twee zal het wel zijn) wordt deze daar getest, ik heb hier geen faciliteiten voor.
Ik laat weten wat het blijkt te zijn, als het binnen 1,5 week verholpen wordt horen jullie dat z.s.m., en anders wordt het na mijn vakantie, we gaan ook nog een paar weekjes weg.
Groeten, Piet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan