Videokaart upgraden

Status
Niet open voor verdere reacties.

M@sterChief

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2006
Nu ik toch mijn pc aan het upgraden ben met meer geheugen (zie topic onder dit)
kijk ik ook eens naar een nieuwe videokaart.

Er zit nu een NVIDIA GeForce4 Ti 4200 with AGP8X 128 MB in.
Ik heb hier en daar al gelezen dat het ook heeft te maken met de zwaarte van de voeding.

Welke mogelijkheden heb ik met een kaart van bijv. 512 MB.
PS: Ik wil er niet te gek veel aan uitgeven, zo max. 50 a 60 euro.

In dat andere topic zag ik dat je een Pentium 4 2,6 GHz hebt.

Hier kan ik maar 1 advies geven: NIET UPGRADEN.

Dat ding is veel te oud, als je sneller wil, moet je alle onderdelen vervangen. Het heeft dus totaal geen zin om er een videokaart van 50 euro in te zetten, want:
a. je moet dan een oude AGP-kaart zoeken;
b. de rest van het systeem is de bottleneck, dus je gaat er qua prestatie niet of nauwelijks op vooruit.

Een oude AGP kaart zal nog wel te vinden zijn,
maar hoezo de rest van je systeem is de bottleneck, kun je dat uitleggen?
Een P4 2,6 GHz is toch nog niet zo slecht?

Ik neem aan dat het upgraden van het geheugen daar toch ook mee aan verbeterd?

Simpel voorbeeldje bottleneck: Als je een hele snelle cpu hebt met erg traag geheugen zal de cpu op het geheugen moeten wachten..

correct me if im wrong ^^

En een P4 is erg oud...

Simpel voorbeeldje bottleneck: Als je een hele snelle cpu hebt met erg traag geheugen zal de cpu op het geheugen moeten wachten..

correct me if im wrong ^^

En een P4 is erg oud...
Als ik nu bijv. een AGP kaart van 256 Mb (of meer) er in zet, geeft dat dan nog wel verbetering?

Weet jij dan misschien welke ik zal nemen?
Merk, type, e.d.

En waar ik die het beste kan kopen?

Een oude AGP kaart zal nog wel te vinden zijn,
maar hoezo de rest van je systeem is de bottleneck, kun je dat uitleggen?
Een P4 2,6 GHz is toch nog niet zo slecht?

Ik neem aan dat het upgraden van het geheugen daar toch ook mee aan verbeterd verbetert?

Ja, dat is hij wel...Een Pentium 4 is zwaar verouderd en alles wat je er nu aan upgrades gaat uitbesteden, is compleet zinloos.

Maar hey, ik beheers niet over jouw portemonnee, als jij graag een andere videokaart erin wil zetten, dan moet je dat vooral doen. Ik zeg alleen dat het doodzonde van het geld is.

Ik ga toch met Tandstickor mee.
De Pentium 4 is ruim 5 jaar oud, en nog een single core processor. Die worden tegenwoordig niet of nauwelijks meer gemaakt.

Wat je mijns inziens beter kunt doen is een upgradeset kopen bij Alternate met een processor, moederbord en geheugen dat allemaal op elkaar afgestemd is, en daar een nieuwe videokaart inzetten.

Toegegeven, het kost je laten we zeggen € 400,- maar de snelheid die je er bij krijgt is dat zeker waard.

Wat betreft bottleneck.. Dat zal wel meevallen, je gaat wel een verbetering merken maar ik zou je toch aanraden om even door te sparen en je hele pc verbeteren.
Uiteindelijk zou je toch een oud beestje blijven oplappen als je alleen de videokaart vervangt.

Uiteindelijk zou je toch een oud beestje blijven oplappen als je alleen de videokaart vervangt.
Het geheugen wordt nog uitgebreid naar 2 GB.
Een zwaardere geschikte videokaart wil ik wel doen.
Totale kosten van dit alles zal zo rond de 100 euro uitkomen.

Als ik dan dit oude beestje wat kan versnellen, dan ben ik daar dik tevreden mee.
Ik wil de eerste jaren ook nog geen andere pc kopen en deze nog blijven gebruiken,
hij bevalt me nog steeds erg goed.:thumb:

Hopelijk kan nu iemand iets vertellen over het type kaart dat ik het beste kan nemen.;)

Ik heb laatst een nieuwe AGP kaart moeten kopen (oude was overleden), ik heb toen in eerste instantie gekozen voor een GeForce 6200 256 MB AGP, momenteel € 39,99 bij paradigit. Uiteindelijk heb ik een GeForce 7600GS 512 MB AGP gekozen, nu € 88,= maar die heeft een 'aparte' voeding nodig.

Verder, ik ken het probleem van geen € 400 oid hebben voor een totale upgrade. Dan is dit een mooie oplossing.

Grtz

Wat wil je nu eigenlijk bereiken met de upgrade?
Ik mag hopen dat je niet verwacht de nieuwste spellen te kunnen spelen...

Wat wil je nu eigenlijk bereiken met de upgrade?
Ik mag hopen dat je niet verwacht de nieuwste spellen te kunnen spelen...
Ik wil er mee bereiken dat het allemaal een beetje sneller gaat en grafisch wat beter.
En nee, ik ga er niet de nieuwste spellen mee spelen.

Ik zal eerst eens kijken welk type voeding er in zit en zal dat dan ff melden hier.

Vandaag ff gekeken naar de voeding, deze zit er nu in:

Fortron FSP250-60MDN-120
DC output: 250 Watt.

Kunnen jullie vertellen wat nu de mogelijkheden zijn met een andere videokaart?

geen.
Voeding is echt te zwak voor welke kaart dan ook.

Maar goed... ik zou er sowieso geen geld meer in steken.

geen.
Voeding is echt te zwak voor welke kaart dan ook.

Maar goed... ik zou er sowieso geen geld meer in steken.
Nogmaals, deze pc wil ik nog een aantal jaren gebruiken (jaar of 3 zeker)
dus ga toch voor een andere videokaart.

Heb net deze test http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp gedaan met als voorbeeld een
Nvidia GeForce 6800 GT, dan geeft de test aan dat het met 199 Watt al moet gaan.......

Ja en jouw 250W-voeding zal hooguit 150W op de +12V kunnen doen (misschien iets meer)
Een voeding 100% belasten is het slechtste wat je kan doen.

Ik ben juist degene op dit forum die niet al te snel voor nieuwe voedingen gaat. Als het kan, dan adviseer ik nog liever een iets zuinigere videokaart, dan een nieuwe voeding.
Maar jouw voeding is al oud en ook nog zwak.
Een oude voeding wordt sowieso al wat zwakker, dus je hebt kans dat jouw 250W-voeding nu nog maar 200W aan kan.

Ik kan ook zeggen: Koop lekker een nieuwe videokaart. Neem een HD3850 van 90 euro:
https://maxict.nl/product/459977/Sapphire_ATI_RADEON_HD_3850_AGP_512MB?btwview=in&rs=tweakers
Blaas daarna je systeem op en koop daarna iets goeds....

Zo zit ik alleen niet in elkaar.
Jouw PC is gewoonweg TOTAAL niet meer geschikt voor spellen. Niet met je huidige systeem. Niet met een nieuwe videokaart. Gewoon totaal niet.

Voor internet kan het nog prima mee. Voor internet heb je alleen geen nieuwe videokaart nodig.

Ik ben het wel met je redenatie eens hoor, alleen moet ik het er toch nog een tijdje mee doen.
Nu je weet welke voeding er in zit, wat is dan het maximale wat er aan videokaart in kan?

Niets nieuws. Ook het verbruik van de AGP kaarten is omhoog gegaan.. Je voeding is niet eens van een slecht merk of iets dergelijks, maar 250 watt stelt niks meer voor en gezien de leeftijd is het te verwachten dat ie inderdaad nog maar net 150 watt levert. Daarvan verbruikt je processor er sowieso al 60, de ventilatoren verbruiken nog wat, net als de schijf (of schijven), het moederbord en allerlei adapters. Ik geloof niet dat je voeding het nog zal redden met een nieuwe kaart omdat ie nu al voor zeker 80% vol zit.

Als je wilt heb ik nog wel een oude Nvidia AGP kaart liggen, volgens mij de FX5500 256 MB. Is gebruikt, kost je 10 euro, maar ik zou echt niet weten of je voeding het trekt.

Laatst bewerkt:
dat zal die wel trekken. Maar ik vraag me echt af wat ie ermee opschiet.
Internet gaat echt niet sneller. Word en excel starten ook niet sneller op.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan