Videokaart ventilator ratelt.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mitchellvw293

Gebruiker
Lid geworden
29 jan 2015
Hallo mensen van Helpmij,

Ik loop al een tijdje met een probleem. Mijn videokaart ventilator ratelt continu, dit is best hinderlijk tijdens het gamen.
Hebben jullie misschien een oplossing of misschien een een site waar je een nieuwe ventilator kan kopen.

Het gaat om de videokaart : Nvidea Geforce 9500 GS

Met vriendelijke groet,

Mitchell.

Je kunt de lagers smeren met wat siliconenolie o.i.d., dat wil wel eens helpen.

Hallo

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden ....

https://www.youtube.com/watch?v=kH8spGRL3Yk

Op 1:24 verwijdert hij het stickertje die de rollager beschermd tegen stof ... raak dit zo weinig mogelijk aan met uw vingers (zodat je dit terug kunt herbruiken)

Demonteer zo weinig mogelijk ... laat koelblok op de g.p.u. , en probeer enkel de ventilator te demonteren.

Persoonlijk neem ik altijd dikke olie ... 15w40 o.i.d. ... enkele druppels zijn genoeg...

Dit : "Ik loop al een tijdje met een probleem." kan een probleem worden ... indien de slijtage door het te langdurig drooglopen reeds te ver is gevordert , lukt smeren niet meer.

Indien de ventilator de chipset te heet heeft laten worden (onvoldoende r.p.m.) kan deze ook geraakt zijn (uitgedroogde thermisch geleidende pasta / gescheurde soldeerverbindingen g.p.u./p.c.b.)

Peter

Laatst bewerkt:
Een andere ventilator er op richten of op vast binden als de fan die versleten is uitgeschakeld kan worden. Hiervoor zijn er trouwens "kaarten" met alleen een ventilator, die van buiten de kast lucht aanzuigen. Het zal niet zo heel stil zijn en op constant hoge snelheid werken maar er bestaan apparaatjes waarmee je een ventilator langzamer kunt laten lopen, deze gebruik ik zelf ook om het geluidsniveau te beperken tot het redelijk stil is.

Zelf heb ik wel eens ventilatoren die ratelen maar die verticaal gemonteerd mooi stil zijn. Is het een computer die je op zijn zijkant leggen kan? Zeg maar nee. Dan ben je vast van het hinderlijke geluid verlost.

Schoonmaken is nog niet gezegd. Een plukje stof kan gevolgen hebben.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan