videokaart werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

100tibor

Gebruiker
Lid geworden
14 jul 2010
beste,

ik heb van een kennis een 2e hands Dell computer gekregen.
na een schone installatie van Windows xp (32bit) en de drivers geïnstalleerd te hebben wou ik een spel op spelen op de pc (Lord of the rings battle for the middle-earth) na de installatie gaf hij alleen aan dat de videokaart niet sterk genoeg was.
ik vond dit nogal raar aangezien ik eerst een soort gelijke dell pc had maar dan minder sterk en die het wel aankon.

later kwam ik er ook achter dat de DVI poort van de videokaart het niet deed.
dus er is volgensmij toch echt iets mis met de videokaart.

ik denk dat het iets is met de drivers maar dat weet ik niet zeker.
de videokaart zit in iedergeval goed aangesloten.

de service tag van mijn pc is 1x0074j

ik hoop dat iemand een oplossing kan vinden voor dit probleem.

MVG Tibor

Op de Dell web site staan meerdere drivers voor verschillende typen videokaart voor deze PC. Als u de verkeerde driver heeft gedownlaod en geinstalleerd werkt dat inderdaad niet goed.
De eerste stap is dus om te achterhalen welke videokaart er in de PC zit. heeft Dell niet een faciliteit om automatisch te achterhalen wat er in de PC zit?
Anders kunt u een gratis tooltje als Speccy downloaden en installeren, die toont wat er in de PC zit.
Hier is dat te downloaden: http://www.filehippo.com/download_speccy/

let wel even op bij het installeren dat er geen extra's worden geinstalleerd die u niet wilt. Dus altijd kiezen voor aangepaste installatie en alles wegvinken wat u niet wilt.

bedankt voor de reactie.
ik heb speccy gedownload en dit kwam er uit:
Besturingssysteem
Microsoft Windows XP Home Edition 32-bit SP3
Processor
Intel Core 2 Duo E7300 @ 2.66GHz 32 °C
Wolfdale 45nm Technologie
RAM
2,00 GB Dual-Kanaal DDR2 @ 399MHz (6-6-6-18)
Moederbord
Dell Inc. 0F373D (CPU)
Grafisch
PHILIPS 150B (1024x768@60Hz)
Intel 4 Series Internal Chipset
Intel 4 Series Internal Chipset
Harde schijven
149GB Western Digital WDC WD1600AAJS-75M0A0 (SATA) 27 °C
Optische schijven
HL-DT-ST DVD+-RW GT10N
Geluid
SoundMAX Integrated Digital High Definition Audio

kan dat kloppen?
en als ik de verkeerde drivers geïnstalleerd zou hebben raakt speccy dan niet in de war?

MVG Tibor

Voor zover ik kan nagaan heeft deze computer een on board video en dat is vaak niet voldoende krachtig voor een moderne game.

Maar er kan hoe dan ook een vidoekaart-driver probleem zijn.
Op deze pagina http://www.dell.com/support/troubleshooting/nl/nl/nldhs1/Index?servicetag=1x0074j staan de nodige tooltjes van Dell.
Wellicht dat dat u verder kan helpen.
Maar dan nog steeds, als er geen extra videokaart is aangeschaft en de PC het moet doen met de on board video faciliteit, dan is het niet zo vreemd dat een game aangeeft dat deze niet krachtig genoeg is.

het gekke is alleen wel dat als ik de pc openmaak ik toch nog een losse videokaart zie met een eigen DVI aansluiting.
op het moederbord zit alleen een vga aansluiting.

als ik bij apparaatbeheer kijk zie ik ook dat er een aantal drivers ontbreken.
namelijk de: PCI-seriële poort, PCI simple communications-controller en nog een onbekend apparaat.

dus misschien ligt het daaraan dat de videokaart niet word opgemerkt.
of de videokaart is gewoon kapot...

MVG

Dat wijst er op dat de drivers niet (allemaal) zijn geinstalleerd.
Bij de installatie van XP moet meestal de SATA/AHCI-driver meegeven worden op een flop (F6 drukken bij begin van installatie proces).
Na de installatie van Windows dienen als eerste dan de drivers geladen te worden, te beginnen met de chipset-driver.
De volgorde daarna maakt niet uit.

De videokaart heeft een eigen driver. Dat is kennelijk een losse kaart (naast die op het moederbord). Kijk even op de videokaart zelf welk type en merk kaart het is (bijna altijd een Nvidia of een ATI kaart) en ga naar de website van de leverancier en download daar de juiste driver en installeer die.

hij vind dan jammer genoeg alleen een biosupdate (installeren?)
en hoe kan ik die drivers voor de PCI seriële poorten installeren?
ik heb de chipset drivers wel geinstalleerd.

MVG

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan