videokaarten voor iedereen!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ruben94

Gebruiker
Lid geworden
27 feb 2009
Ik zal hier wat videokaarten posten, van bagger naar goed.

te beginnen bij niets, dus als je geen nieuw spel speelt, en alleen Word gebruikt.
NV
8400
6xxx
Ati
3450
3430
4330
4350

hier de wat betere kaarten, waarmee je nieuwe games kan spelen. niet super, maar het kan.
NV
8500
8600
9500
9600
gt(s)230
Ati
4650
4670
3670
3870

nog betere kaarten
nv
8800
9800
ati
4830
4770

wat meer echte game kaarten
9800gtx
4850
4870
4890
gts>260

Laatst bewerkt:
Persoonlijk vind ik dit veel te summier.

Hoe kom je aan deze volgorde? Waarom is deze volgorde? Welke videokaart heb ik minimaal nodig om bijvoorbeeld spel X te kunnen spelen?

Graag onderbouwde info anders ben ik genoodzaakt het topic dicht te doen.

tsja, ik wilde een lijstje maken dat je kan zien als je een videokaart wil kopen, in welke rang hij zit.
er moeten er veel meer bij hoor. maar ben op t moment druk, dus heb ik een beginnetje gemaakt.

Hoi,

Summier is hij zeker en compleet ook niet waar is de HD 4890 ,gt 275 en de 295 van nvidia
En misschien is het verstandig om de lijst zo compleet en uitgebreid mogelijk te maken voor dat je hem plaatst
Modag

Laatst bewerkt:
zoals er staat: gt260> (meer dan gt260)
logisch toch?
ik ga in de zomervakantie hier wel werk van maken hoor. toevoegingen mag, ik ben eigenlijk nog niet begonnen.

Ik mis de reviews, testen en grafieken.. Ik mis de OC, Super OC en Super Super OC edities, ik mis de kaarten (fabrikanten) an sich..
Daarnaast zou het ook nog eens leuk zijn als elke 'klasse' videokaarten een spel mee kreeg dat toch wel het maximum van die kaart is..

En je lijstje zelf klopt ook niet echt.. Jij classificeert de nVidia 8500 als een kaart waar je geen nieuw spel mee kan spelen.. ik heb de 1GB versie van deze kaart en ik draai er COD5 goed mee op medium.. En COD5 is een vrij nieuw spel, en zeker geen licht spel..

Laatst bewerkt:
zoals ik al zei. dit is een beginnetje, doet iedereen maar even of zn neus bloedt, ik ga er in de vakantie echt mee beginnen.
en een 8500gt medium bij cod5, ik bedoel dat ie t maximum zal halen. maar ik zal het iig aanpassen

Dan moet je er bij zetten wat je bedoelt, niet de interpretatie aan de ander overlaten...

Lijkt me dan ook beter om pas zo'n topic te openen, als ook informatie en goede argumenten bij zitten. Wordt het echt wat dan kan de crew nog besluiten er een sticky topic van te maken. Nu stelt het vrij weinig voor.:confused:

Het is natuurlijk geen slecht initiatief.
Je moet ergens beginnen (zie mijn eigen voorbeelden in de handtekening...) en de beste plek hiervoor is het forum, zodat men fouten kan doorgeven, aanvullingen geven.

Handig lijken mij links naar testsites, zodat mensen die niet voor 100% op de hoogte zijn van ontwikkelingen zelf kunnen kijken. Ook handig voor die sites: krijgen ze extra pageviews.
Denk aan Tomshardware, Anandview, en dergelijk.

Misschien ook uitleggen wat de verschillen tussen kaarten van hetzelfde type kunnen zijn.
Wat is bijv het verschil tussen diverse HD4870's.

Uitleg hoe videokaarten werken.

Er is zoveel wat erbij kan. Dit kan je niet zo even invullen, maar langzaam kan toch ook?
Iets is beter dan niets!!

dankjewel marsmannetje
zoals ik al zei, van de zomer ga ik er aan werken.
ben t een en ander aan info aant zoeken.

wikipedia:

Videokaart

Een videokaart of grafische kaart is de interface tussen een computer en het beeldscherm en is in de computer aangebracht. Het belangrijkste onderdeel van de kaart is de GPU.
De videokaart is het belangrijkste onderdeel voor een Game-computer. Zonder goede videokaart kan je het vergeten om de nieuwste spellen te kunnen spelen.

Soorten videokaarten

Grofweg zijn er twee typen videokaarten te onderscheiden:
1. Onboard
2. Insteekkaart

(eind wiki)

Verschil Onboard en insteekkaart:
Onboard zit ingebakken op het moederbord. Deze is vaak veel minder krachtig. In het algemeen zijn deze oplossingen niet geschikt om op te gamen, al kan er heus wel een spelletje op gespeeld worden. Ook het feit dat de meeste onboard GPU's geen eigen geheugen hebben is een nadeel (zie hieronder). Onboard is wel zuiniger dan een losse kaart. Dat is dus wel een voordeel. Voor normaal gebruik voldoet de onboard vaak prima.

Een insteekkaart wordt op het moederbord aangesloten via een PCI, AGP of PCI-e-poort. Deze laatste is nu de standaard. PCI komt nog maar zelden voor en AGP alleen nog op oudere computers. Bij het kiezen van een videokaart is het wel belangrijk om hierop te letten.
Een insteekkaart is soms net sneller dan de onboard en heeft dan alleen het voordeel van eigen geheugen. (al hebben sommige oudere insteekkaarten geen eigen geheugen - komt tegenwoordig nog maar nauwelijks voor).
Andere kaarten zijn veel en veel sneller. En meer geschikt om mee te gamen.

Belangrijke onderdelen van een videokaart:
- De GPU - De chip die het echte werk doet. De berekeningen en dergelijke. Bij een keuze van videokaart is de GPU het belangrijkste om naar te kijken

- Videokaartgeheugen (GDDR) - De berekeningen worden eerst opgeslagen in geheugen, voor het aan het beeldscherm doorgegeven wordt. Onboard-kaarten hebben meestal geen eigen geheugen, waardoor het tragere intern geheugen van de computer wordt gebruikt. Dit zorgt er tevens voor dat een deel van het intern geheugen gereserveerd wordt voor de videokaart. Hoe groter de resolutie hoe meer videokaartgeheugen gewenst is.
Videokaarten is er in verschillende types en snelheid. (G)DDR, (G)DDR2, GDDR3, GDDR4, GDDR5.
Let op dat een kaart met minder geheugen toch veel beter kan zijn. Zoals hierboven al gezegd: de GPU is het belangrijkst. Meer geheugen is deels marketing. Een videokaart met 1 GB geheugen verkoopt beter dan een kaart met 'maar' 512MB geheugen. Trap hier niet in!!

- Aansluitingen voor monitors/tv's.
* VGA/Dsub - Dit is de oude standaard welke nog altijd gebruikt wordt. Het is een anoloog signaal, dit heeft tot gevolg dat de beeldkwaliteit iets slechter kan zijn dan digitale signalen en gevoeliger voor storing.
* DVI - Opvolger van VGA en digitaal. Op nieuwe monitoren zit vaak een DVI-aansluiting. De DVI aansluiting op videokaarten kan vaak eenvoudig omgezet worden in een anoloog VGA-signaal. Dit is de DVI-I poort. Een DVI-D poort is alleen digitaal en kan dus niet meer omgezet worden in een VGA-aansluiting.
* HDMI - Ook digitaal, maar dan inclusief geluid. Via 1 poort kan je dan en het beeld en het geluid doorsturen naar de monitor of TV.
* Display Port - Nieuwe opvolger, nog nauwelijks toegepast. Zit wel al geregeld op onboard gpu's.

De koeling:
Een GPU en het geheugen worden nogal warm. Daarom zit er op de GPU altijd een koeler en het videokaartgeheugen wordt vaak meegekoeld, soms met eigen koelblokjes.
Je hebt passief gekoelde videokaart: zonder draaiend fannetje. Deze videokaarten zijn stil, maar zijn wel afhankelijk van een goede luchtcirculatie in de kast.
Andere kaarten hebben wel een fan. Deze kan soms erg verschillen. De een is stiller dan de ander. Zelfs bij videokaarten van hetzelfde type (bijv de HD4870) kunnen totaal verschillende koelers hebben. Is stilte een punt, dan is het goed om hier goed naar te kijken!!

Andere aandachtspunten:
De maat van de kaart. In sommige kasten heb je een wat smallere videokaart nodig. Een zogenaamde low profile-kaart.
Een voorbeeld waar je de maat van een low profile en een gewoon slot ziet. (dit is overigens geen videokaart, maar qua maat is het wel gelijk)
11IOI-102.jpg

Ook zijn sommige videokaarten nogal lang, waardoor de kaart niet in de kast past. Een ander aandachtspunt is het feit dat veel videokaarten een zogenoemde dualslot-koeler hebben. Dit betekent dat de kaart niet alleen het videokaartslot in beslag neemt, maar ook de ruimte eronder.
Zit er in jouw kast dus al een kaart in dat slot, dan heb je een probleem.

Conclusie
Het is dus belangrijk om te kijken naar het doel van de videokaart (gamen of niet, hoge resolutie of niet), en naar de aansluiting op het moederbord. Ook de verbinding met de monitor is van belang.
Om de krachtigste videokaart te kiezen kan je het beste kijken naar de kracht van de GPU en de hoeveelheid en snelheid van het geheugen.
Let er alleen op dat je videokaarten niet zomaar mag beoordelen op snelheden. Het beste is het om te kijken naar testsites.
Voorbeelden van testsites zijn:
xxxx
xxxx
xxxx

Ook in google de naam van de GPU ingeven samen met het woord 'test' of 'benchmark' wil wel eens goede resultaten geven.
Bijv http://www.google.nl/search?q=hd4870+test&sourceid=opera_g&num=0&ie=utf-8&oe=utf-8

Ruben: neem over wat je wilt en pas het aan. Ik heb geen zin om weer een draadje bij te houden. Maar helpen wil ik natuurlijk wel :)

Laatst bewerkt:
Ik zou je lijst aanpassen:

Ik zal hier wat videokaarten posten, van zwak naar goed.

Niet game-pc's:

Onboard GPU's

Nvidia's
-8400-serie
-8500-serie
-9400-serie
En ouder...

AMD:
HD2400/2600-serie
HD3450
HD4350
HD4370
en ouder

Videokaart nog net geschikt voor gamen, op wat lagere resoluties:
(Lowstream-kaarten)

NV
8600/9500-serie
8800GTS/9600-serie
GT120

AMD
HD4550-HD4670
HD3650-HD3850

Categorie hoger:
(mid-lowstream)

NV
8800GT/9800GT

AMD
HD4830
HD4730
HD3870

Low-Mainstream:

NV
9800GTX / GTS250

AMD
HD5750
HD4850
HD4770

Mid-Mainstream:
GTX260
2x 9800GTX (in SLI)
HD5770
HD4870

Mid-Highstream
GTX275
HD4890
HD4850X2
2x HD4770 (in CF)

Highstream:
GTX295
HD5870
HD5850
GTX285
2x HD4890 (in CF)
HD4870X2
Zo klopt het aardig.
Maar ja: het probleem is dat videokaarten zo snel veranderen. Als over een paar maanden weer nieuwe reeksen videokaarten worden aangekondigd, dan zal je de boel weer moeten herschrijven.
Ook is moeilijk te bepalen waar de ene categorie eindigt en de volgende begint.

Laatst bewerkt:
Bedankt Marsmannetje! Gruwelijke *****:)
Dit wordt leuk.:cool:
Maar idd, videokaarten veranderen.

Klopt sowieso ook niet zo helemaal. De 3000 series van ATI zijn nog altijd beter als mijn 2600 PRO, en toch speel ik GTA IV met 32 FPS overdag, 15 FPS s'avond (ingame natuurlijk :p). Dus zal je ook verwachten dat de nieuwere kaarten ook beter presteren.

dat is dus het vervelwnde: ati;s 3450 zal bijv echt niet zogoed zij als de 2600.
maar, ik moet er wel bijzeggen (ook al gelooft nietmand het) dat ik gta4 met 18-20fps speel op een 8100gt (onboard) maar laten we het daar niet over hebben,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan