Videotheek simulatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Buzzy

Gebruiker
Lid geworden
25 sep 2009
Hallo,

ik wil met access een videotheek simuleren. Dus wel met bestaande films maar niet met barcode enz. Ik wil dus 2 tabellen. 1 met de films en 1 met de klanten.

Heeft iemand hier een voorbeeld van?

Groeten,

Buzzy

PS: Ik gebruik Acces 2007.

Laatst bewerkt:
Ik heb wel een voorbeeldje dat voor trainingen werd gebruikt, maar die moet ik nog even opzoeken. Zal ik vanavond wel posten.
Overigens heb je aan twee tabellen niet genoeg: je hebt uiteraard een tabel nodig voor je films, een tabel voor je klanten, maar ook een tabel voor je verhuurtransacties. Je wilt immers bijhouden welke film is uitgeleend aan welke klant.
Geen zorgen, staat allemaal in het voorbeeld ;)

Ik heb wel een voorbeeldje dat voor trainingen werd gebruikt, maar die moet ik nog even opzoeken. Zal ik vanavond wel posten.
Overigens heb je aan twee tabellen niet genoeg: je hebt uiteraard een tabel nodig voor je films, een tabel voor je klanten, maar ook een tabel voor je verhuurtransacties. Je wilt immers bijhouden welke film is uitgeleend aan welke klant.
Geen zorgen, staat allemaal in het voorbeeld ;)

Ja, natuurlijk! Daar heb ik wel aan gedacht maar niet in de vraag gesteld... :confused: Goed dat je het opmerkt :thumb:

Alvast bedankt iig!

Hierbij een aardig voorbeeldje (vind ik). De meeste tabellen die je nodig hebt db zitten er wel in: Klanten, Filmtitels, Verhuur, Voorraad om er maar een paar te noemen. Geen formulieren, en vba. Mag je zelf mee stoeien ;)

Bijlagen

Zou toch iemand mij een voorbeeld kunnen sturen dat compleet is? Hoe maak ik formulieren die werken. En wat is een VBA, en hoe maak ik deze?

Groeten,

Robin

Hoi Robin,

Dit forum is in eerste instantie bedoeld om vragen te beantwoorden als je ergens mee vastloopt. Uit jouw vraag nu krijg ik de indruk dat je een complete database wilt, waar je gelijk mee aan de slag kunt. Dat is uiteraard niet de bedoeling...
En je opmerking
En wat is een VBA, en hoe maak ik deze?
geeft aan dat je absoluut geen idee hebt wat VBA is, wat je er mee kunt en waar je het voor gebruikt...
Om een tipje van die sluier op te lichten: VBA is een programmeertaal, niks meer en niks minder. Het is niet iets wat je oproept in een database, maar een tool waarmee je van alles kunt doen om de database goed te laten werken.

Omdat je blijkbaar nog maar net bent begonnen met Access, zou ik zeggen: verdiep je eerst eens in het pakket met een aantal cursussen of boeken; er worden regelmatig bruikbare tips voor online cursussen gegeven.
Ik zou, als ik jou was, ook niet gelijk in VBA duiken, maar eerst eens kijken wat je kunt doen met het pakket, en vooral: proberen te begrijpen hoe tabellen met elkaar werken, en hoe je daar met formulieren en queries van alles mee kunt doen.
De Videotheek database kun je daar prima voor gebruiken, want je hebt daar al de juiste tabellen in zitten. Kortom: nuttig studiemateriaal. En ik kan je zeggen dat hij daar prima voor geschikt is, want ik heb er jaren trainingen mee gegeven...

Hoi Michel,

ik heb geen goed boek voor access. Is er een online stap voor stap handleiding voor access? Sorry voor de vorige vraag maar ik zag het niet meer zitten...
:confused:

Kijk eens of dit wat is:

Access 2007

't Is 2007, dus je kunt alles prima uitvoeren in 2007.

Veel succes en plezier! Nogmaals, heb je concrete vragen, dan helpen we je graag! :)

Ik kom er nu niet helemaal uit.

Ik wil bij bijvoorbeeld formulier nieuwe klant toevoegen dat hij vanzelf het volgende nummer invult bij een nieuw record. Zo ook bij voorraad enz...

Ook formulier nieuwe verhuurorder krijg ik niet in de zelfde opmaak als de rest. Heb een auto opmaak gemaakt maar dat gaat mis bij toepassen op dat formulier...

Kan iemand me helpen?

Stuur nog een post ivm groote rar bestanden

Bijlagen

Eerst maar even een tip: Access is (nog steeds) erg knullig in het omgaan met afbeeldingen. Neem dus, als het niet nodig is, nooit afbeeldingen rechtstreeks op in een tabel, maar gebruik i.p. koppelingen naar je afbeeldingen. Door de foto's er uit te gooien, kon ik de db comprimeren naar 85 kb, ruim binnen de marge voor een post...

Je vraag aangaande het invoeren van een nieuwe klant:
Het KlantID is een autonummer; je hoeft dat dus nooit zelf in te vullen. Je ziet het misschien niet gelijk, maar als je een record opslaat, wordt automatisch het eerstvolgende nummer gegenereerd. Omdat Access een (auto)getal maar één keer kan gebruiken, kan het voorkomen dat een nummer niet opvolgend is t.o.v. het vorige record, als je bijvoorbeeld het laatste record weggooit, wordt dat nummer niet meer gebruikt voor een ander record, maar krijgt een nieuw record het eerstvolgende nummer. Er valt dan dus een gat in je nummering.
Alleen de tabel Voorraad heeft geen autonummering; dat is gedaan om de nummering per jaar opnieuw te kunnen beginnen. Dat vereist dus een handmatige nummering, die je overigens wel op je formulier kunt automatiseren. Het voordeel van een handmatig nummer is verder, dat nummers altijd herbruikbaar zijn. Als je dus records weggooit, kun je een nummer hergebruiken.

Laatst bewerkt:
Oké, bedankt voor de tip!

Hoe kan ik de nummering dan automatiseren op het formulier?

Groeten

Ik ben je voorbeeld nog aan het aanpassen, maar in wezen komt het hier op neer: via de functie DMax haal je de hoogste waarde op uit een tabel, en die verhoog je met de waarde 1. Deze functie zet je in het formulier bij Standaardwaarde, en dan heb je dus altijd een correct nieuw nummer.
De formule bij Standaardwaarde zier er ongeveer zo uit:
=DMax("[[Voorraadnummer]";"[tblVoorraad]")+1

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan